۲۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۲۵
کد خبرنگار: 2254
کد خبر: 84226414
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفیر ایران: انقلاب اسلامی نظام مردم سالاری دینی برای ایران ارمغان آورد

بلگراد-ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان گفت: چهل و دو سال پیش در چنین ایامی یکی از مردمی ترین انقلاب های قرن بیستم به پیروزی رسید و موفق شد به پشتوانه نقش و حضور مردم در عرصه اجتماعی، نظامی مبتنی بر مردم سالادری دینی را برای جامعه ایران به ارمغان آورد.

به گزارش ایرنا، «رشید حسن پور» در مصاحبه ای با شبکه سراسری رادیو تلویزیون دولتی صربستان به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در پاسخ به این سئوال که ایران درباره علم و دانش توجه اش به چه سمتی است، گفت: مردم و دولت ایران در بیش از چهار دهه گذشته با وجود توطئه‌ها و موانع ایجاد شده از سوی دشمنان با توسل به جنگ تحمیلی و تحریم و تروریسم اقتصادی و فشار حداکثری، دستاوردهای علمی، اقتصادی و فناوری فراوانی را بدست آورده است که در عرصه خودکفایی محصولات کشاورزی، تولیدات صنعتی، فناوری نانو،انرژی صلح آمیز هسته ای و.... تبلور یافته است

پیشرفت و توسعه همه جانبه به ویژه در عرصه علمی و فناروری

آمار و ارقام موسسات معتبر بین المللی حکایت از پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران به خصوص در عرصه علمی و فناوری دارد. طی چهار دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران توانسته است با بهره گیری از فن آوری های بومی به یکی از کشورهای پیشرفته علمی و صنعتی جهان به خصوص در زمینه فن آوری های نوین از جمله نانوتکنولوژی، هوافضا، کوانتوم، ژنتیک، شبیه سازی، صنایع هوایی و دفاعی، انرژی هسته ای، آی تی و علوم پزشکی از جمله پیوند اعضا و ساخت کیت های تشخیص ویروس کرونا و واکسن سازی تبدیل شود.

تقریباً تمامی این دستاوردها حاصل تلاش ملت و متخصصین ایرانی بوده و با شعار دانش، قدرت است و علم در خدمت بشریت است به منصه ظهور رسیده است.

در طول چهار دهه رشد علمی ایران آنچنان جهشی بوده که تمام پایگاه‌های استنادی علوم در دنیا به آن اذعان دارند. ضمن اینکه رشد علمی تنها محدود به مقاله و استناد نبوده و رشد مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و حضور در رتبه بندی‌های بین المللی از دیگر مواردی است که رشد علمی ایران را سرعت بخشیده است.

ما در طول چهار دهه گذشته توانسته‌ایم بر بی سوادی غلبه کرده و ظرفیت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی را افزایش دهیم. درصد میزان سواد از ۵۰.۳٪درسال ۱۹۷۹ به ۹۵.۲٪افزایش یافته است. در طول این دوران زنان ایرانی پا به پای مردان در جهت پیشرفت کشور گام برداشته و توانسته اند در سمت های مدیریتی کشور توانایی واقعی خود را نمایان کنند.

در طول این دوران تعداد مراکز دانشگاهی و موسسات آموزش عالی ایران از ۲۰ مورد به ۲ هزار و ۵۶۹ مورد رسیده است. جایگاه علمی ایران براساس آمار موجود حاکی از آن است که از لحاظ تولید علم در مقام شانزدهم دنیا و مقام اول در جهان اسلام قرار دارد.

تعداد دانشجویان سال ۱۹۷۹ تنها ۱۸۰ هزار نفر بود ، در حالی که امروز بیش از پنج میلیون دانشجوی دانشگاهی در حال تحصیل می باشند. تعداد دانش آموزان نیز از ۷ میلیون نفر به بیش از ۱۵ میلیون نفر رسیده است. همچنین نکته حائز اهمیت این است که در حال حاضر ایران از لحاظ تولید مقالات علمی مقام ۱۷ دنیا و از لحاظ مقالات برتر رتبه ۱۹ را در اختیار دارد.

رشد علمی ایران به نقطه عطف مهمی دست یافته است

سفیر کشورمان در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار رادیو تلویزیون صربستان مبنی بر چگونگی آموزش  و سازماندهی و همکاری های منطقه ای و آیا صربستان و ایران از همه امکانات خود برای همکاری در بخش دانش و آموزش استفاده می کنند، اظهار کرد:امروزه علم و فناوری از مهم ترین مولفه هایی است که همکاری های علمی-بین المللی را تحت شعاع قرار داده است.

به طور کلی علم و فناوری و به طور خاص دیپلماسی علم و فناوری از مولفه هایی است که توانایی و قابلیت تامین منافع ملی در هر شرایطی را دارد و به عنوان مولفه مهم قدرت نرم کشورها در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی کشورها نقش آفرینی می کند. در حال حاضر رشد علمی ایران به نقطه عطف مهمی رسیده است و در گامی قرار داریم که روند تولید علم از کمیت به کیفیت سوق یافته است.  سند چشم‌انداز یک هزار و ۴۰۴ ‏در جمهوری اسلامی ایران، ایران آینده را در جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی تصویر کرده است. 

جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر برنامه هایی در راستای توانمندسازی و افزایش مشارکت زنان در عرصه علم و فناوری طراحی اجرا کرده که ضمن تحقق فضای شایسته سالاری، زمینه دستیابی به فرصت های برابر را فراهم کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در راستای برنامه توسعه فناوری و توجه به صنایع خلاق، برنامه حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان و خلاق و استارت آپ ها را پیاده سازی و اجرا در آورده است.

گسترش همکاری های علمی و پژوهشی بین ایران و صربستان 

در زمینه سیاست های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های علمی فرامرزی باید اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره افزایش همکاری‌ها در ابعاد مختلف از جمله تفاهم نامه‌های همکاری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی در ارتباط با دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، برگزاری همایش‌های داخلی و منطقه‌ای در حوزه‌های علوم و تکنولوژی تاکید داشته است.

همچنین ارائه بورسیه های تحصیلی در رشته های مرتبط به زبان و ادبیات فارسی و  دعوت از متخصصان کشورهای دیگر برای مشارکت در فعالیت های علمی و پژوهشی را جزو سیاست های اصولی خود می داند.

ظرفیت ها و پتانسیل های همکاری های علمی وپژوهشی در حوزه های مختلف دانشگاهی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان بسیار گسترده است. تاکنون تنها بخشی از آنها بالفعل گردیده است. تبادل دانشجو و استاد، ارائه بورسیه های مختلف دانشگاهی بین دو کشور و همچنین چاپ مجموعه مقالات پژوهشی و علمی از جمله اقداماتی است که تاکنون بین دو طرف انجام پذیرفته اند. در حال حاضر در صربستان بیش از ۸۰ دانشجو در رشته های مختلف به ویژه دندانپزشکی و پزشکی مشغول تحصیل هستند. همچنین سالانه تعدادی از دانشجویان ایرانی در چارچوب جهان در صربستان به این کشور اعزام می شوند.

اراده ایران و صربستان به توسعه همکاری‌ها 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد در پایان این گفت و گو در پاسخ به سئوال خبر نگار رادیو تلویزیون رسمی صربستان مبنی بر اینکه آیا فرصت هایی برای آموزش و اعطای بورسیه در حوزه ورزش برای دانشجویان دو کشور وجود دارد، گفت: دو کشور معتقد و مصمم به حفظ و توسعه همکاری ها در کلیه ابعاد اعم از سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، هنری و ورزشی هستند.

در راستای بهینه سازی و نهادینه کردن و ساماندهی همکاریهای ورزشی در رشته های مختلف اخیرا وبینار ورزشی با شرکت مسئولان و دست اندرکاران ورزشی دو کشور برگزار گردید.

طرفین آمادگی کامل خود را برای طیفی از همکاری ها شامل آموزش و اعطای بورسیه اعلام داشتند. طرفین همچنین بر این باورند که دیپلماسی ورزشی می تواند مقوم و تقویت کننده روابط در سایر عرصه ها به شمار رود.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha