عملیات اجرایی ساماندهی رودخانه مرزی بالهارود گرمی آغاز شد

اردبیل - ایرنا - عملیات اجرایی ساماندهی رودخانه مرزی بالهارود با حضور مسئولان استانی و شهرستانی روز چهارشنبه در شهرستان گرمی آغاز شد.

به گزارش ایرنا،عباس جنگی مرنی ، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در این آیین با اشاره به آغاز عملیات ساماندهی رودخانه مرزی بالهارود عنوان کرد: در نتیجه این عملیات ۶ هکتار از اراضی که در اثر وقوع سیلاب از خاک منطقه جدا شده بود، به کشورمان ملحق خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۶ کیلومتر از رودخانه مرزی بالهارود در بازه مهدیخانلو با اجرای این عملیات ساماندهی خواهد شد، اظهارکرد: ۷۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران برای اجرای این طرح هزینه خواهد شد.

وی افزود: لایروبی بیش از ۲هزار متر و احداث دایک خاکی به طول یک هزار و ۸۰۰ متر در این طرح قابل اجرا است

جنگی مرنی ضمن اشاره به اجرای پروژه های بخش آب در شهرستان‌های گرمی و انگوت تکمیل سد عمارت و تازه‌کند، ساماندهی رودخانه‌های مرزی و مطالعه سدهای توسانلو، کلاسر و سینه سر در شهرستان گرمی و برنامه‌ریزی برای شروع عملیات تصفیه‌خانه آب شرب تازه کند در انگوت را از جمله این پروژه‌ها عنوان کرد.

ولی اسماعیلی ، نماینده شهرستان‌های گرمی و انگوت در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه اقدام وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در راستای ساماندهی رودخانه‌های مرزی قابل تحسین است،افزود: این برنامه با هدف حفظ مردم در کنار مرزهای کشور و جلوگیری از مهاجرت آنها از منطقه حرکت ماندگاری است.

وی اجرای سدهای کوتاه در برخی نقاط شهرستان‌های گرمی و انگوت را خواستار شد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی باید با احداث سدهای معیشتی تمامی همت خود را برای کنترل آب‌های سطحی منطقه بکار گیرد.

بالهارود، بالهاری یا بلغارچای رود مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان است. این رود با نام‌های آدینه بازارچای، شیرین سو، شنبه چای و بیلرچای نیز نامیده شده ‌است اما نام رایج آن بلغارچای است. این رودخانه که طول آن ۱۶۳ کیلومتر است، از کوه‌های اوجارود سرچشمه می‌گیرد و وارد دریاچه محمودچالا می‌شود.

بالهارود در شرق شهرستان گرمی جاری است و این شهرستان را از شهرستان یاردیملی و جلیل‌آباد جمهوری آذربایجان جدا می‌کند.

استان اردبیل در حدود ۳۸۲ کیلومتر با کشور جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد که در ۱۵۹ کیلومتر آن رودهای ارس و بالهارود جریان دارند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha