شرق شناس روس: انقلاب اسلامی به نظام سلطه آمریکا ضربه زد

مسکو - ایرنا - نینا مامدووا رئیس مرکز مطالعات ایران در اندیشکده شرق شناسی روسیه معتقد است که انقلاب اسلامی ایران، نظام سلطه آمریکا در راس اردوگاه غرب را به چالش کشاند و به آن ضربه کاری وارد کرد.

مامدووا امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو با بیان این مطلب افزود: آمریکا که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی قدرت بلامنازع جهان شده بود با ایستادگی ایران به برکت انقلاب اسلامی در اجرای سیاست های خود بویژه در منطقه خاورمیانه با مشکل جدی روبرو شد.

کارشناس روس به عنوان نمونه از مشکلات آمریکا در عراق، سوریه، یمن و افغانستان اشاره و اظهار کرد: در این کشورها با وجود صرف صدها میلیارد دلار از منابع بودجه آمریکا، واشنگتن به اهداف خود دست نیافته است و علت اصلی بروز این وضعیت، حرکت های مردمی الهام گرفته از انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد که آمریکا مانند گذشته به هیچ وجه نمی تواند سیاست های خود را بر کشورهای دیگر بویژه ایران و روسیه و چین تحمیل کند و مسائل جهانی و منطقه ای را مطابق میل خود و در جهت اهداف استعماری حل کند.

تروریسم ابزار پیشبرد سیاست های آمریکا

رئیس مرکز مطالعات ایران در روسیه در ادامه مصاحبه گفت: در سوریه و عراق شاهدیم که آمریکا بطور گسترده از تروریست ها حمایت کرد و با کمک و برنامه ریزی آمریکا و چند کشور عربی و غربی گروه تروریستی داعش با ظاهری اسلامی اما ماهیتی ضداسلامی شکل گرفت که خسارات بسیار سنگینی به مردم این دو کشور و ثروت های ملی آنها وارد کرد.  

وی افزود: اما این تلاش های آمریکا با استفاده از تروریست ها برای پیشبرد سیاست خارجی بدون نتیجه بود و به همین دلیل خشم مقامهای آمریکایی از ایران چند برابر شد و این کشور را هدف تحریم های گوناگون و غیرقانونی قرار دادند. 

به گفته مامدووا، سیاست های آمریکا در مورد یمن هم شکست خورده است و مردم انقلابی این کشور به تجاوزهای کشورهای شریک آمریکا و در راس آن عربستان سعودی پاسخ داده و مانع اجرای سیاست های شوم علیه کشور یمن شده اند و در این راه نیز قربانی های فراوان داده اند.

رئیس مرکز مطالعات ایران در انستیتو شرق شناسی روسیه معتقد است که عرصه در افغانستان برای آمریکا بقدری تنگ شده است که این کشور هر بار که به مشکل برخورد می کند وعده می دهدکه نیروهای خود را خارج کند و به نظر می رسد با وجود تلفات سنگین نیروهای آمریکایی در افغانستان و صرف دهها میلیارد دلار به اهداف خود دست نیافته اند و در آخر نیز مجبور می شوند این کشور را ترک کنند.

حرکت ایران در مسیر حفظ هویت ملی

مامدووا گفت: به این ترتیب ایران، هویت ملی خود را با دین اسلام که مذهب رسمی این کشور در ۱۴۰۰ سال اخیر است در یک مجموعه بزرگ حفظ شده است و به خوبی آثار آن در نقاط مختلف کشور و عرصه های گوناگون زندگی ایرانیان مشهود و نمایان است.
  رئیس مرکز مطالعات ایران در اندیشکده شرق شناسی روسیه اظهار کرد: امروز در عرصه چاپ کتاب، حوزه های هنری و موسیقی، معماری، تحصیلات دانشگاهی و آموزش عالی، تحقیقات و پژوهش حفظ هویت ملی ایران در اولویت قرار دارد و تلاش می شود اقوام ساکن همچنان در این پهنه تمدنی نقش آفرینی کنند.
کارشناس روس که از نزدیک با فرهنگ ایران آشنا و از علاقمندان به تمدن و تاریخ ایرانیان است، به این نکته اشاره می کند که ایران در حوزه فرهنگ و هنر و نشر ادبی در مکان نخست کشورهای منطقه قرار دارد و برنامه های دولت در این عرصه ها موفق بوده است.
مامدووا اظهار داشت: گام ها و برنامه های دولت ایران به ویژه حمایت از دانشگاه ها و عرصه های پژوهشی حاکی از عزم مسئولین جمهوری اسلامی برای ادامه این مسیر و اتکا به نیروهای داخلی و توسعه همکاری های بین المللی است.
وی گفت: ایران سیاست مستقلی را اجرا می کند که در راستای منافع ملی این کشور است و همکاری با روسیه نیز در همین جهت و بر اساس منافع متقابل است که با حمایت مسوولان دو کشور می تواند در حوزه های مهم همچون اقتصادی و بازرگانی، انرژی و همکاری در عرصه حمل و تقل و امنیتی و نظامی توسعه بیابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha