سطح محصولات آب‌بر کردستان حدود ۶.۵ درصد کاهش یافت

سنندج - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سطح محصولات آب‌بر این استان در راستای تحقق الگوی کشت در سال زراعی جاری به نسبت سال آبی منتهی به ۱۳۹۳ حدود ۶.۵ درصد کاهش یافته است.

محمدصالح احمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کاهش مصرف آب توام با افزایش میزان تولید از اهداف طرح الگوی کشت است اظهار داشت: در سال زراعی ۱۳۹۲ - ۱۳۹۳ در این استان ۱۰۱ هزار و ۳۹۴ هکتار محصول مشمول الگوی کشت بود که این میزان در سال زراعی ۱۳۹۸ - ۱۳۹۹ به ۹۵ هزار و ۱۶ هکتار رسیده است.

وی اضافه کرد: در این طرح سطح زیر کشت محصولات پر آب‌بر کاهش و محصولات با نیاز آبی کم بیشتر می‌شود که در این مدت سطح کشت غلات مورد هدف از جمله ذرت با ۱۰ درصد کاهش از ۴۲ هزار هکتار به ۳۸ هزار هکتار رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: همچنین محصولات سبزی و صیفی از جمله سیب زمینی با یک درصد کاهش از ۱۶ هزار و ۳۰۰ هکتار به ۱۶ هزار و ۱۰۰ هکتار و علوفه همچون یونجه از ۳۹ هزار هکتار با ۱۱ درصد به ۳۵ هزار هکتار کاهش یافته است.

احمدی با بیان اینکه در کاهش سطح سعی شده که با انجام اقدامات به روز مدیریت مزرعه و مصرف آب محصولات تولیدی افزایش یابد افزود: کشت سیب زمینی که جز محصولات گروه سبزی و صیفی است در سال ۹۲ حدود ۲۵۰ هزار تن بوده که هم اکنون با ۴۴ درصد افزایش میزان تولید به ۳۶۰ هزار تن در هر سال رسیده است.

وی گفت: افزایش سطح محصولات کم آبر از دیگر اهداف طرح الگوی کشت است که در این راستا سطح کشت دانه های روغنی از ۴۹۰ هکتار سال زراعی ۱۳۹۲ - ۱۳۹۳ در این استان هم اکنون با بیش از هفت برابر به سه هزار و ۵۲۰ هکتار افزایش یافت.

احمدی گفت: توسعه ارقام و محصولات زراعی جدید با نیاز آبی کم مانند کلزا، خلر، ماشک، ارزن، سورگوم، تغییر شیوه و آرایش کشت محصولات زراعی همچون سیب زمینی و چغندر قند به صورت دو ردیف کشت روی پشته و یا کشت زیگزاگی از دیگر برنامه‌های علمی و عملی مدنظر این طرح است.

وی یادآور شد: از دیگر برنامه‌های این طرح توسعه نشاکاری در زراعت چغندر، ذرت دانه ای، کلزا، جالیز، سبزی و صیفی که حداقل سه نوبت معادل سه تا چهار هزار متر مکعب در هر هکتار مصرف آب را کاهش می‌دهد و  کشت زیر پلاستیک به منظور زودرس کردن محصولاتی همچون خیار، هندوانه و کدو است.

به گزارش ایرنا، کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای ۵۰ هزار هکتار باغ است که سالانه ۴۰۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان کردستان سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تُن در سال برساند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha