هرمزگان در یک قدمی اوج گیری دوباره کرونا

بندرعباس- ایرنا- بیش از چندین ماه است که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به ناپایداری شرایط استان از نظر شیوع ویروس کرونا هشدار می دهند که با متاسفانه با بی توجهی برخی از مردم به این هشدارها، این ناپایداری در هفته های اخیر بیشتر شده و امروز استان در خطر اوج گیری دوباره کرونا قرار گرفته است.

خطر اوج گیری دوباره کووید ۱۹ مساوی با افزایش آمار قربانیان و خستگی بیشتر کادر درمان و دوچندان شدن تنگناهای اقتصادی است که اثرهای سوئی بر بخش های مختلف جامعه از فرهنگ و آموزش گرفته تا بهداشت و درمان به دنبال دارد و می تواند تا سالهای سال این اثرات سوء بر بطن جامعه باقی بماند.  

هرچند تجمع در برخی مراسم های شادی و عزا کاهش یافته و داماد و نوعروسان و صاحبان عزا در هرمزگان پذیرفته اند که به جای دعوت از اقوام و خویشان برای چینین مراسمی ، هزینه آن را صرف امور خیریه از قبیل کمک های مومنانه به افراد نیازمند کنند ولی هنوز عده ای با وجود آمار بالای قربانیان، نسبت به مرگبار بودن این ویروس بی تفاوت هستند و در تجمع ها و رفت وآمد توجهی به پروتکل های بهداشتی از قبیل زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ندارند.

به نظر می رسد که باید به این افراد و گروه ها یادآوری کرد که بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ابلاغی از ستاد ملی کرونا، وضعیت فعلی را بغرنج تر خواهد کرد و موضوع قرنطینه و ایجاد محدودیت‌های شغلی را با شدت بیشتری از قبل بازخواهد گرداند که این به معنای قربانی شدن برخی ها در برابر بی مسوولیتی برخی دیگر است؛ زیرا که مسوولان در صورت بحرانی بودن شرایط ناچار به اعمال محدودیت های شدیدتر برای حفظ سلامت جامعه و عموم مردم خواهند بود.

آمارهای اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان حکایت از آن دارد که تا ۱۹ بهمن ماه یک هزار و پنج نفر در این استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

براساس این آمارها تا تاریخ مذکور، ۱۱۰ نفر مبتلا به این ویروس در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که ۲۸ نفر از آنها در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر می باشند و حال ۳ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

 در حال حاضر در استان هرمزگان یک هزار و ۴۹۶ نفر مبتلا به کرونا در قرنطینه خانگی به سر می برند و از طرف کارشناسان بهداشتی استان وضعیت سلامت آنها رصد می شود.

طغیان دوباره کرونا در مناطق مختلف هرمزگان به ویژه در مناطق روستایی غرب و شرق و جزایر این استان، موجب اعمال قرنطینه و اخذ تصمیم های جدید از جمله ممنوعیت سفر خودرویی به هرمزگان و اجباری شدن تست کرونا برای سفر به جزایر، به منظور کنترل هر چه بیشتر این ویروس شده است.

روند صعودی موارد مثبت سرپایی کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار با ابراز نگرانی شدید نسبت به افزایش موارد مثبت سرپایی کرونا در استان در هفته اخیر، گفت: افزایش این موارد زنگ خطر جدی برای اوج گیری دوباره کرونا در استان است.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: هر زمان که شمار موارد مثبت سرپایی کرونا در هرمزگان افزایش یافته، ما شاهد شروع یک اوج گیری شدید از این یروس در استان بوده ایم که این احتمال در شرایط حال حاضر نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: در دو هفته اخیر طغیان کرونا در بیشتر مناطق روستایی هرمزگان بسیار بالا بوده که عمده دلیل آن پذیرش میهمان از استان های همجوار، شرکت در مراسم های عروسی و عزا ، برگزاری دورهمی های خانوادگی و رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی بوده است.

 نوروزیان افزود: در یک مورد در روستای دهو میناب، ۳۰ نفر از اعضای یک خانواده مبتلا به کرونا شده و موجب شیوع آن در روستا شدند که البته در حال حاضر شرایط تحت کنترل است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: در یک مورد دیگر در یکی از روستاهای غرب استان، به دلیل پذیرش میهمانی از منطقه عسلویه بدون رعایت قرنطینه و با شرکت در محافل خانوادگی موجب طغیان ویروس و ابتلای شمار قابل توجهی از مردم روستا شد.

نوروزیان ضمن هشدار نسبت به شرایط بسیار ناپایدار هرمزگان از نظر شیوع کرونا و احتمال بالای اوج گیری ویروس در استان، گفت: از مردم خواستاریم برای حفظ جان خود و عزیزانشان با جدیت هر چه تمام تر پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند زیرا که شسکت این ویروس به تنهایی از عهده کادر بهداشت و درمان خارج بوده و نیازمند همکاری اقشار مختلف جامعه هستیم.

وی با بیان اینکه کرونا فقیر و غنی و پیر و جوان نمی شناسد، افزود: میانگین سنی موارد مثبت سرپایی کرونا در هرمزگان ۴۰ سال، موارد بستری ۵۰ و فوتی ها ۶۰ سال است.

وی تصریح کرد: همه ما در خطر ابتلا به این ویروس قرار داریم و با توجه به اینکه عملکرد کووید ۱۹ در بدن هر شخص با شخص دیگر متفاوت است، نمی توان هیچ پیش بینی از وضعیت فرد مبتلا داشت و باید خطر ابتلا به این ویروس و عوارض ناشی از آن را بسیار جدی بگیریم.

دکتر نوروزیان بیان داشت: از شهروندان خواستاریم همچنان روند فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، اجرای اصول بهداشتی و رعایت مدت قرنطینه را تا قطع زنجیره این ویروس مرگبار با جدیت هر چه تمام تر رعایت کنند.

کرونا و نقشه سه رنگ هرمزگان

هرمزگان که تا چند هفته پیش و با اعمال محدودیت ها،از نظر شیوع کرونا در وضعیت اندک آرامی قرار داشت و تمام استان رنگ آبی به خود گرفته بود، این روزها با گارد صعودی کرونا ، مناطقی از آن نارنجی و زرد شده اند و احتمال قرمزپوشی آن نیز وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص آخرین وضعیت رنگبندی استان از نظر شیوع کرونا گفت: در حال حاضر بستک، بندرلنگه، کیش ، هرمز نارنجی، بندرعباس، حاجی آباد، جاسک و میناب زرد و مابقی شهرستان های هرمزگان آبی هستند.

دکتر محمود حسین پور با انتقاد از بی توجهی برخی از مردم به پروتکلهای بهداشتی و سفر به هرمزگان و یا مناطق پرخطر با وجود احتمال بالای ابتلا به کرونا، افزود: در نتیجه این بی توجهی ها، تصمیم بر آن گرفته شده که به منظور حفظ جان مردم، از مسافران و گردشگران به هرمزگان تست سریع کرونا گرفته شود.

وی تصریح کرد: مسافرانی که قصد تردد و گردش به جزایر هرمزگان دارند باید با هزینه شخصی خود تست کرونا بدهند که هزینه آن بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است.

حسین پور تاکید کرد: در صورت مثبت بودن تست کرونا، فرد و همراهانش با هزینه خود باید قرنطینه شوند که هزینه یک شب آن ۲۰۰ هزار تومان است.

این مقام مسوول ابراز داشت: در فرودگاه‌ها و راه آهن استان هم از مسافران تست کرونا گرفته می‌شود و در صورت مثبت بودن تست، افراد مبتلا قرنطینه خواهند شد.

وی درباره موج طغیان کرونا در روستاهای هرمزگان گفت: در شهرستان میناب روستای دهو در شهرستان بستک روستاهای هرنگ، تدرویه و شهرهای جناح و بستک، در پارسیان روستاهای بوچیر، باغستان، زیارت و شهر کوشکنار، در بندر خمیر روستای کهورستان، در قشم روستاهای رمکان، زیرانگ و شهرهای درگهان و سوزا و در بندرلنگه شهرهای رستاق و مراغ دچار طغیان کرونا و اعمال محدودیت هستند.

حسین پور با بیان اینکه محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۳ صبح در همه مناطق هرمزگان وجود دارد، افزود: البته بسیاری از واحدهای صنفی نسبت به این مساله بی توجه بوده و ما شاهد آن هستیم که تا ساعت ۲۲ نیز برخی از واحدها مشغول به فعالیت هستند که این مساله در ستاد مقابله با کرونای هرمزگان مطرح و قرار شده دستگاه های مسوول نظارت بیشتر و جدی تر نسبت به این مساله داشته باشند.

وی ابراز داشت: کرونا مشکلات بزرگی را برای اقشار مختلف جامعه به وجود آورده است و این وظیفه همگی است که با همدلی و همیاری با آن مقابله کنیم و اجازه ندهیم شرایط بدتر شود و سلامت مردم در خطر قرار بگیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از شهروندان خواستاریم همچنان روند فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، اجرای اصول بهداشتی و رعایت مدت قرنطینه را تا قطع زنجیره این ویروس مرگبار با جدیت هر چه تمام تر رعایت کنند.

ممنوعیت ارایه خدمات به مسافران در هرمزگان

استاندار هرمزگان با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان گفت: به دلیل اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان به شدت کاهش پیدا کرده، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا درحال افزایش است.

فریدون همتی عصر شنبه هفته جاری در نشست ستاد استانی مدیریت  کرونا در هرمزگان افزود: از مردم می‌خواهیم به طور جدی بار دیگر تمامی پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله در تمامی مکان‌های عمومی از جمله سواحل، پرهیز از مسافرت و رفت و آمدهای غیرضروری و خودداری از برگزاری هرگونه دورهمی و مهمانی را رعایت و اجرا کنند.

وی ادامه داد: مردم در صورت بروز هرگونه علائم بیماری کرونا سریع به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنند تا تست و اقدام‌های درمانی در مراحل اولیه صورت گیرد و از گسترش بیماری جلوگیری شود.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: بیشتر ماندن در خانه و خودداری از حضور در مکان‌های عمومی باید همچنان به عنوان یک اصل مدنظر باشد و مردم برای کارهای غیرضروری از منزل خارج نشوند.

فعالیت مشاغل گروه سه و چهار در شهرستان های با وضعیت نارنجی هرمزگان تعطیل است

استاندار هرمزگان با بیان اینکه شهرستان‌های بندرلنگه، بستک، قشم و کیش در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند، گفت: در این شهرستان ها فعالیت مشاغل گروه سه و چهار از امرور هجدهم بهمن ماه تا اطلاع ثانوی تعطیل است و ورود خودروهای پلاک غیربومی به این شهرستان ها و همچنین بندرعباس ممنوع بوده و از خروج خودروهای پلاک بومی نیز در از این شهرستان‌ها نیز جلوگیری خواهد شد.

همتی بیان داشت: خودروهای پلاک غیربومی به هیچ عنوان اجازه ورود به جزایر قشم و کیش از طریق بنادر پل و چارک را ندارند و به طور جدی از ورود آن‌ها جلوگیری و ممانعت می‌شود.

وی  با بیان اینکه شهرستان های بندرعباس، میناب، حاجی‌آباد و جاسک در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند، تصریح کرد: از امروز هجدهم بهمن ماه تا اطلاع ثانوی، فعالیت مشاغل گروه چهار در این شهرستان ها نیز ممنوع است.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: در تمامی ورودی های استان تیم‌های کنترل و مراقبت مستقر شده‌اند و به طور جدی از ورود مسافران و خودروهای پلاک های غیربومی جلوگیری می‌کنند.

وی اضافه کرد: مسافران و گردشگران اجازه اسکان و برپایی چادر در سواحل هرمزگان را ندارند و هیچ‌گونه خدماتی در استان به آن‌ها ارائه نمی‌شود.

استاندار هرمزگان بیان داشت: افرادی که برای مسافرت ضروری با هواپیما و قطار به این استان سفر می‌کنند، باید گواهی معتبر مورد تایید وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان، مبنی بر منفی بودن تست کرونای خود را به همراه داشته باشند و در فرودگاه و ایستگاه راه آهن نیز تمامی مسافران به طور جدی کنترل می‌شوند تا از منفی بودن تست کرونای آن‌ها اطمینان حاصل شود.

همتی تاکید کرد: از تمامی هموطنان می‌خواهیم تا برای سفر به هرمزگان، برنامه‌ریزی و اقدامی نداشته باشند چون تمامی ورودی های استان برای جلوگیری از ورود مسافران، به شدت تحت کنترل قرار دارد.

وی با تاکید بر لزوم برخورد با عرضه قلیان در سواحل هرمزگان، یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادها نیز حق برگزاری هیچ‌گونه مراسمی بدون مجوز دانشگاه علوم پزشکی را ندارند.

استاندار هرمزگان عنوان کرد: از مردم می‌خواهیم تا همراهی و همکاری خوبی در رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی برای حفظ سلامتی خود، خانواده و دیگر اعضای جامعه را داشته باشند.

تست منفی کرونا برای سفرهای دریایی در هرمزگان الزامی است

مدیر بندر شهید حقانی بندرعباس با بیان اینکه سفر دریایی به جزایر هرمزگان بدون انجام تست کرونا امکان پذیر نیست، گفت: تیمی از دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بندر شهید حقانی بندرعباس مستقر شده اند تا از گردشگران تست کرونا بگیرند.

محمد احمدی زاده به خبرنگاران اظهار داشت: گردشگران برای استفاده از خدمات بندری و سفر به جزایر از بندرشهید حقانی ملزم به نشان دادن جواب تست منفی کرونای خود هستند.

مدیر بندر شهید حقانی بندرعباس گفت: شش مرکز در شهر بندرعباس و یک مرکز در بندرشهید حقانی برای انجام تست PCR و RAPID از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مشخص شده است و اعتبار تست ها نیز تنها ۷۲ ساعت است.

احمدی زاده با اشاره به اینکه ۳۸ شناور در بندرشهید حقانی مشغول به فعالیت هستند، گفت: به دلیل بیماری کرونا تنها ۲۳ شناور فعال و ۱۵ شناور خارج از سرویس قرار دارند.

بندر شهید حقانی بندرعباس بزرگ‌ترین پایانه مسافری دریایی ایران محسوب می‌شود و ظرفیت جابجایی همزمان چهار هزار نفر را برای سفرهای دریایی دارد که میزان سفر در این بندر از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است.

رعایت پروتکلهای بهداشتی تنها سپر دفاعی برابر کرونا

کووید ۱۹ ویروسی است که جان بزرگ و کوچک ، ضعیف و غنی برایش فرقی ندارد و تنها هدفش گرفتن جان آدم ها در هر نقطه از این کره خاکی است و به گفته کارشناسان بهداشتی تنها راه شکست آن و قطع زنجیره انتقالش، رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی است.

کاش برخی ها به این باور و اعتقاد برسند که زدن ماسک ، ضدعفونی کردن دست، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از خروج غیرضروری از منزل سخت تر از مرگ خود و دیگران نیست که همچنان در رعایت این شیوه نامه ها سهل انگاری می کنند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۶ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha