۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۵۰
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 84221460
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش هفت برابری زیرساخت‌ها،سهم گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از انقلاب

یاسوج -ایرنا - افزایش هفت برابری زیرساخت های حوزه گردشگری سهم کهگیلویه وبویراحمد از پیروزی انقلاب اسلامی است که افزون بر رفاه گردشگران فرصت های شغلی زیادی در این استان ایجاد کرد.

به گزارش ایرنا، تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی زیرساخت های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد متشکل از واحدهای اقامتی آن هم در مناطق شهری بود اما اکنون واحد های خدماتی متنوعی چون سفره خانه های سنتی،اردوگاه های گردشگری، هتل ها،هتل آپارتمان ها،مجتمع های گردشگری، اقامتگاه های بومگردی و مجتمع های رفاهی بین راهی در مناطق روستایی و شهری استان احداث شده است.

در آن سال ها سفرهای مردم کهگیلویه و بویراحمد بیشتر زیارتی و اغلب یک روزه بود و مسافران غذای خود را در خانه پخت و با خود می بردند به همین دلیل درآمدی از راه گردشگری در استان ایجاد نمی شد.

در آن روزگاران نه چندان دور به دلیل ضعف زیرساخت های جاده ای و نبودن امکانات گردشگری کمتر مسافری به مناطق روستایی استان سفر می کرد به همین خاطر جاذبه های گردشگری مناطق روستایی گمنام بود.

اما افزایش و تنوع بخشی به زیرساخت های گردشگری در چهار دهه اخیر از سویی و معرفی جاذبه های گردشگری از سوی دیگر کهگیلویه و بویراحمد را به یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور تبدیل کرده است به طوری که هم اکنون سالیانه سه میلیون نفر از جاذبه های این استان بازدید می کنند.

مسئولان به این هم بسنده نکرده اند و در دولت دوازدهم برای ایجاد زیرساخت های گردشگری در کنار منابع آبی و حتی  مزارع کشاورزی برنامه ریزی کرده اند تا بتوانند بیشترین استفاده را از این حوزه برای اشتغالزایی ببرند.

تاریخچه گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

ایجاد زیرساخت های گردشگری به شکل امروزی در دهه ۵۰ از یک واحد پذیرایی به نام آریا در دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در جنوب این استان آغاز شد و تا سال ۱۳۵۷ تنها ۱۰ زیرساخت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت.

در آن سال ها اگرچه این استان با داشتن جاذبه های طبیعی و صدها اثرتاریخی ظرفیت های زیادی در حوزه گردشگری داشت و مردم این خطه به مهمان پذیری معروف بودند اما خبری از اشتغال و سرمایه گذاری در این حوزه نبود.

واحد پذیرایی آریا در سال ۱۳۵۳ در شهرستان گچساران که به دلیل نفتخیز بودن در ۱۰۰ ساله گذشته همواره محل اقامت مسافرانی از ایران و کشورهای خارجی بود تاسیس شد.

شاهدان می گویند تا پیش از این یک واحد اقامتی با نام مسافرخانه اسلامی که بیشتر شبیه به یک کاروانسرا بود در شهر یاسوج و یک قهوه خانه به نام زارعی در گچساران فعالیت داشتند.

این در حالی است که وجود ۵۱ قله بالای چهار هزار متر در ذخیره‌گاه زیست‌کره دنا که طولانی‌ترین خط‌الرأس بالای چهار هزار متر در  کشور است، تپه ماهورهای مناطق گرمسیری،جنگل های بلوط،آبشارها و رودخانه ها بهشت کوچکی برای طبیعت گردی در کهگیلویه و بویراحمد به وجود آورده است.

ایجاد زیرساخت های گردشگری به روایت آمار

معاون‌گردشگری و سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تنها ۱۰ زیر ساخت گردشگری در استان ایجاد شده بود.

محمد حسین زاده اظهار داشت: تعداد زیرساخت های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در۴۲ سال اخیر نسبت به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هفت برابر شده است.

وی بیان کرد: افزایش زیرساخت های گردشگری استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی منجر به ایجاد ۲ هزار شغل شده است.

معاون‌گردشگری و سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این تعداد شغل در سفره خانه های سنتی، اقامتگاه های بومگردی،هتل ها، هتل آپارتمان ها،اردوگاه های گردشگری ،مهمان پذیرها و مجتمع های رفاهی بین راهی ایجاد شده است.

حسین زاده تاکید کرد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون هفت اقامتگاه بومگردی در مناطق روستایی شهرستان های دنا،باشت،کهگیلویه، چرام و بویراحمد ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه این واحدهای خدماتی با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت راه اندازی شده تاکید کرد: این اقامتگاه های بومگردی متشکل از ۴۰ اتاق و ۱۵۰ تخت است.

حسین زاده عنوان کرد: یک اقامتگاه بومگردی در منطقه پاقلات باشت نیز مجوز احداث دریافت کرده است.

وی همچنین از احداث هشت هتل در شهرستان های گچساران،بویراحمد،دنا وکهگیلویه در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد.

حسین زاده گفت: این تعداد هتل متشکل ۱۹۰ اتاق و ۵۴۰ تخت است.

معاون‌گردشگری و سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: همچنین سه هتل آپارتمان متشکل از ۵۶اتاق و ۱۶۰ تخت از سال ۱۳۸۶تاکنون در استان احداث شده است.

وی اضافه کرد: پنج مهمان پذیر متشکل از ۹۹ اتاق و۳۱۷ تخت از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۵ در شهرستان های بویراحمد،گچساران وکهگیلویه تاسیس شده است.

حسین زاده تصریح کرد: در فاصله سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ همچنین ۲۴ اردوگاه گردشگری در استان ایجاد شده است.

وی ایجاد ۶ سفره خانه سنتی را از دیگر زیرساخت های ایجاد در استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در استان ذکر کرد.

حسین زاده تصریح کرد: همچنین در این مدت۱۱ مجتمع و ۲۶۴ تخت از دیگر زیرساخت های ایجاد شده عنوان کرد.

وی تعداد مجتمع های بین راهی استان را ۶ مورد عنوان کرد.

برنامه های در حال اجرا برای توسعه زیرساخت های صنعت گردشگری

به گفته معاون‌گردشگری و سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمدایجاد زیرساخت های گردشگری کشاورزی با تصویب چهار طرح در شهرستان های بویراحمد،دنا و گچساران آغاز شده است.

محمد حسین زاده اظهار داشت: براساس تصمیم کارگروه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاران این طرح ها ابتدا پروانه بهره برداری دریافت می کنند و سپس تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای ایجاد زیرساخت های گردشگری به آنان اعطاء می شود.

وی بیان کرد: معرفی واحدهای گردشگری کشاورزی به مسافران تورهای گردشگری از دیگر برنامه های حمایتی برای رونق این شاخه نوپای گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است.

حسین زاده ابراز داشت: برگزاری جشنواره‌های محلی برداشت انگور، سیب، برنج و لیمو در شهرستان‌های استان نیز برای رونق گردشگری کشاورزی پس از مهار ویروس کرونا برنامه ریزی شده است.

حسین زاده با اشاره به موفقیت کشورهای توسعه یافته در کسب درآمد از طریق گردشگری کشاورزی به ویژه محصولاتی مانند گل رز به دلیل زیبایی های بصری و بوی مطبوع آن ابرازامیدواری کرد: با بهره برداری از این طرح ها بتوان به درآمدزا شدن این صنعت در مرکز استان کمک کرد.

حسین زاده اضافه کرد:شالیزارهای برنج، مزارع پرورش ماهی، مزارع کشت زعفران، مناطق پرورش کرم ابریشم، مزارع پرورش شترمرغ از جمله بخش هایی از حوزه کشاورزی است که با ایجاد اقامتگاه های بومگردی می تواند مقصدی برای گردشگران باشد.

وی بیان کرد:گردشگری کشاورزی از جمله ظرفیت‌های فراموش شده توسعه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد است که رونق آن نیازمند شناسایی، تدوین طرح جامع و فراهم کردن زیرساخت‌هاست.

وی ادامه داد: ایجاد دهکده های گردشگری سد چم شیر و چیتاب از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای جذب گردشگران با سلیقه های مختلف است.

طرح های در حال اجرا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۱ پروژه گردشگری با حمایت دولت و مشارکت بخش خصوصی در این استان در حال اجراست.

مجید صفایی اظهار داشت:هتل چهار ستاره و پارک آبی یاسوج، تله کابین آبشار، پارک آبی، مجتمع گردشگری آزادی باقری و موزه یاسوج ازطرح های گردشگری در حال اجرای استان است.

مزایای توسعه صنعت گردشگری

وی معتقد است که رونق گردشگری در برخی مناطق استان منجر به فروش محصولات محلی به ویژه صنایع دستی استان شده که این باعث افزایش درآمد اهالی مناطق روستایی که در کنار جاذبه های گردشگری قرار دارند شده است.

صفایی اضافه کرد: ورود ایرانگردان به مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد باعث آشنایی متقابل اهالی و مسافران با آداب ورسوم محلی نیز می شود.

وی عنوان کرد: معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد از دیگر مزایای رونق صنعت گردشگری است.

استان کهگیلویه و بویراحمد در میان استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر و خوزستان قرار گرفته و به عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور شناخته شده است.

وجود دو نوع آب و هوای سردسیری وگرمسیری در کهگیلویه و بویراحمد بر زیبایی آن افزوده است. در زمانی که گل های بهاری در مناطق گرمسیری از جمله شهرستان های کهگیلویه، گچساران، باشت، چرام، بهمئی و لنده روییده‌اند در مناطق سردسیری بویراحمد و دنا برف کوه ها و دشت ها را سفید پوش کرده در حالی که فاصله این دو آب و هوای متفاوت کمتر از یک ساعت است.

در کنار این زیبایی ها بناهای بازمانده از دوران باستان و پس از اسلام نیز حکایت از تاریخ کهن این سرزمین دارد.

قبرستان لما، پل پاتاوه، پل بریم، بلاد شاپور، چارطاقی خیرآباد  و صدها سازه تاریخی این  سرزمین را به تاریخ کهن ایران پیوند زده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha