کمین کرونا در سیستان و بلوچستان برای بازگشت به اوج

زاهدان- ایرنا- کرونا ویروس ناشناخته و مهمان همیشگی این روزها هنوز در حال جولان است و عادی‌سازی در مقابل آن از بازگشت دوباره این ویروس میان مردم سیستان و بلوچستان حکایت دارد.

به گزارش ایرنا ویروس کرونا ۱۰ ماه است که آمده و گویی قصد رفتن ندارد هر بار با قصه جدید و آماری از فوتی‌ها و مردمان زیادی که یا جانشان را از دست می‌دهند و یا در سوگ عزیزانشان می‌نشینند.

در کنار تمام مادران این سرزمین زخمی که کرونا بر تن مادران مدافعان سلامت زد از همه عمیق‌تر بود مادرانی که حماسه هشت سال دفاع مقدس و تربیت آن نسل را بر عهده داشتند این روزها دختران و پسرانشان نسلی دیگر را به جنگ با ویروس کرونا روانه نبردی نابرابر می‌کنند.

روزهای نخست این نبرد نابرابر، همه ترسیده بودیم و هر اعلامی از زنگ خطر مرگ برایمان نگران کننده بود در خانه ماندیم و نوروز، شب‌نشینی‌های رمضان، روضه‌های محرم و یلدا را در دنیای مجازی سپری کردیم ماسک زدیم و پی در پی دست‌هایمان را شستیم تا کرونا را شکست دهیم.

روز و شب‌ مدافعان سلامت در صف اول این نبرد بودند کمر ویروس کرونا در برابر این همدلی‌هایمان خمیده بود همین که کمی خیالمان راحت‌تر شد فکر کردیم کرونا رخت بربست و دیگر نیست غافل از اینکه این ویروس قدرتمندتر از گذشته هر روز با چهره‌ای متفاوت وارد خانه‌هایمان شده و محافل شاد ما را غمگین می‌کند.

حالا ویروس کرونا دوباره می‌خواهد در برابرمان قد علم کند انگار یادمان رفته این ویروس می‌تواند نفس‌هایمان را سخت و عزیزان ما را از ما بگیرد ای کاش یادمان باشد مانند ۱۰ ماه گذشته فاصله‌ها را رعایت کنیم و ماسک بزنیم زیرا همچنان دست‌هایمان راه نفوذ ویروس و محافل‌مان جولانگاه انتشار است.

ویروسی که همچنان رباینده جان‌هاست

هر چند که میزان مرگ و میر و عوامل مرتبط با این ویروس ناشناخته به گفته متخصصان علوم پزشکی تاکنون در آزمایشگاهای طبی و پزشکی به شکلی قطعی به اثبات نرسیده اما آمار نگران‌کننده ۵۸ هزار و ۴۶۹ نفر فوتی در کشورمان و یکهزار و ۱۵۷نفر در سیستان و بلوچستان نشان از کشندگی می‌دهد که با گذشت زمان ۱۰ ماه نیز کم رنگ نشده است.

مدافعان سلامت که این روزها تن خسته بیماران زیادی را در سیستان و بلوچستان درمان و به آرامش رساندند از این روزها و حال و هوای عادی انگاری و مبتلایان روز افزون این ویروس در استان می‌گویند.

یکی از مدافعان سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به علت طولانی شدن مدت شیوع ویروس کرونا و با توجه به تغییر شیوه زندگی خانواده‌ها، کم کم مردم خسته شده و به انجام پروتکل‌های بهداشتی کمتر اهمیت می‌دهند.
محمد سندگل با بیان اینکه گران بودن وسایل بهداشتی اعم از ماسک و محلول‌های ضد عفونی و شیلد نیز دلیل دوم این معضل است افزود: کار در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها که در ارتباط مستقیم با بیماران هست بسیار سخت بوده اکثر همکارانمان درگیر مستقیم با بیماران هستند.
وی تصریح کرد: در این خصوص باید اطلاع رسانی دقیق تری شود و عوارض ابتلای کارکنان به ویروس کرونا به صورت پمفلیت تهیه و در انظار عمومی و مکان‌های اداری نصب تا مردم بیشتر در این خصوص توجیه بهداشتی شوند.
این مدافع سلامت خاطرنشان کرد: عادی در نظر گرفتن شرایط کار را برای مدافعان سلامت سخت‌تر می‌کند چون در این مورد افراد مبتلا و آمار مبتلایان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

یکی دیگر از کادر درمان زاهدان با اشاره به سختی و از دست دان برخی از هم‌کارانش در این عرصه گفت: از هم استانی‌های عزیز در خواست دارم به خاطر سلامت عزانشان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

علی پودینه با اشاره به اینکه نباید بگذاریم با عادی‌انگاری از کرونا شکست بخوریم تصریح کرد: برخی از همکارانم در خط مقدم مباره با کرونا روزهاست که سخت کار می‌کنند که نباید زحمات این عزیزان را نادیده بگیریم.

وی بیان کرد: وقتی در کوچه و خیابان‌ها مردم را می‌بینم که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی تردد می‌کنند واقعا خسته می‌شوم چرا که گویی هم شهری‌هایم فراموش کردند چقدر از مدافعان سلامت در این راه جان خود را از دست دادند انگار یادشان رفته که همین ویروس عزیزان‌شان را از آنها گرفت.

کرونا در سیستان و بلوچستان با عادی‌انگاری روبه‌رو شده است

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌ و بلوچستان نیز اظهارداشت: هشدارها نسبت به گذشته در بحث کرونا کمرنگ و رعایت پروتکل‌ها نیز کمتر انجام و عادی‌انگاری در این استان اتفاق افتاده ‌است.

هادی مرعشی افزود: بررسی آمارهای کشوری در سطح استان‌ها نشان از خیز آرام افزایش آمار مبتلا در هفته گذشته بوده بنابراین باید تیم‌های نظارتی دوباره فعال و هشدارهای لازم برای رعایت پروتکل‌ها را در سطح جامعه داشته باشند تا با هجمه و چالش جدیدی روبرو نشویم.
وی با بیان اینکه متاسفانه ورود مسافران به چابهار و اسکان در فضاهای عمومی را شاهد هستیم که این روند بسیار خطرناک بوده افزود: از طریق ستاد ملی کرونا  پیگیری می‌کنیم تا نسخه همانند شهرهای قشم، کیش و بوشهر برای چابهار به عنوان شهر مسافرپذیر اعلام کنند.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اگر شرایط چابهار به سمت افزایش میزان مبتلا پیش رود محدودیت پروازها را از وزارت راه و شهرسازی دنبال خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد پروازها به مقصد چابهار که عموما از شهرهای آلوده هستند اضافه شود.
وی با اشاره به اینکه اسکان در مهمانسراهای شهر چابهار نیز در هفته آینده ممنوع بوده گفت: تدابیر لازم اندیشیده خواهد شد تا در فرودگاه برای مسافرانی که از خارج از  سیستان و بلوچستان وارد چابهار می‌شوند تست کرونا انجام شود. 
مرعشی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز قرار داریم و ورود جمعیت زیاد مسافر به منطقه سیستان را نیز در این ایام خواهیم داشت بنابراین باید دانشگاه علوم پزشکی زابل آمادگی لازم برای مواجهه با شرایط غیرقابل پیش‌بینی و افزایش آمار مبتلایان به کرونا را داشته باشد.
وی تصریح کرد: در اثر عادی‌انگاری شرایط حضور در مراسمات رو به افزایش و شرایط به زمان قبل از کرونا برگشته که باید از این امر جلوگیری و هشدارهای لازم داده شود.

عادی انگاری مشکلی جبران‌ناپذیر در سیستان و بلوچستان

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا سیستان و بلوچستان نیز اظهارداشت: وضعیت شهرهای استان همچنان شکننده بوده و به گونه‌ای نیست که از ویروس کرونا گذر کامل اتفاق افتاده باشد.

عباسعلی ارجمندی تصریح کرد: مردم همچنان بحث فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان را حتما در دستور کار داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در میان مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی عادی‌انگاری و سهل‌انگاری اتفاق بیافتد این یک مشکل سخت و جبران‌ناپذیر خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان نیز گفت: روز گذشته با افزوده شدن ۱۸ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به۲۷ هزار و ۳۷۶ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری با بیان اینکه هم‌اینک ۸۶ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند افزود: همچنین ۲۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های این استان تحت درمان قرار دارند.

وی بیان کرد: روز گذشته با افزوده شدن یک فوتی کرونا شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۵۷نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهارداشت: از مردم عزیز تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی بیان کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

عادی انگاری به منزله فراموشی زحمات مدافعان سلامت

 شب‌ها نخوابیدند فرزندانشان را ندیدند و مادرانشان در سوگ خمیده شدند اینها رنج‌های اندکی نیست که بر تن و روح مدافعان سلامت وارد می‌شود به خوبی می‌دانم که شرایط ۱۰ ماه کرونا و سختی‌هایش عصیان و سرکشی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در سرها بیدار کرده اما باید بدانیم همچون دفاع مقدس که هشت سال نفس‌هایمان به نفس‌های رزمندگان گره خورده بود و با هر تیر بر پیکرشان مسوولیت‌مان بالاتر می‌رفت این روزها نیز کرونا و ویروس‌هایش همچون همان تیرها جان فرزندان این سرزمین را در بیمارستان‌ها نشانه می‌گیرد و ما باید با مسوولیت اجتماعی بالا و عدم عادی انگاری باری کوچک از زخم‌های قهرمانان سرزمینمان برداریم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha