خودباوری و خودکفایی نظامی رهاورد انقلاب اسلامی

اصفهان- ایرنا- تربیت نیروی انسانی متخصص، تولید تجهیزات نظامی، خودباوری، خوکفایی و کاهش وابستگی ها به اعتقاد شماری از فرماندهای منطقه پدافند هوایی مرکزی کشور از جمله رهاورد انقلاب اسلامی بوده که زمینه ساز اقتدار ملی برای مقابله با دشمنان شده است.

به گزارش ایرنا، انقلاب اسلامی رهیافت های زیادی را در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی، خدمات رسانی، اقتصادی و نظامی داشته که به باور کارشناسان عرصه نظامی از جهت تربیت نیروی انسانی توانمند و تجهیزات مرتبط با حوزه کاری برای تامین امنیت و اقتدار ملی از اهمیت خاصی برخوردار است.

رشادت‌های نیروهای مسلح از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته شد که این روزها باید این رفتارها و عملکرد ماندگار نسل به نسل انتقال پیدا کند و با توجه به ضرورت ارج نهادن به رشادت های رزمندگان، تبیین این دستاوردها از اهمیت خاصی دارد که باید بیشتر به آن توجه کرد.

علاوه بر تلاش های نهادهای نظامی و امنیتی برای حفظ تمامیت ارضی کشور با قدرت ایمان، اعتقاد، خودباوری و تلاش همه جانبه، همین روحیات در خودکفایی و استقلال آنان موثر بوده و زمینه ساز هدایت به سمت قله‌های سعادت و تبدیل به قدرت جهانی بوده که البته برای جهانیان الگو و اسوه ای بی نظیر هستند.

نیروی پدافند هوایی به عنوان یکی از یگان های مهم نظامی در تامین امنیت آسمان کشور، افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است که مرزهای هوایی را حفظ کرده و دشمن جرات جولان در آسمان کشورمان را به واسطه پرنده هایش ندارد و جهانیان به این اقتدار ملی ما باور و اذعان دارند.

پدافند هوایی در بخش‌های مختلف و انجام چهار مأموریت اصلی کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری به خودباوری و استقلال کامل رسیده است و در خط مقدم دفاع از حیثیت، موجودیت و آبروی کشور است و  این نهاد نظامی با برخورداری از پیشرفته‌ترین سامانه‌های راداری و  موشکی قادر است دشمنان‌ را فراتر از مرزها رصد کند.

نکته مهم این که تمامی عملیات‌های دوران دفاع مقدس زیر چتر حمایتی نیروهای پدافند هوایی قرار داشت و اقدامات مؤثر این نیرو در آن دوران و پس از آن همواره قابل توجه، اتکا و بازدارنده بوده است.

قرارگاه پدافند هوایی در سال ۸۷ در کشور تشکیل شد و پیش از آن در کنار نیروی هوایی ارتش فعالیت داشتند.

همزمان با روزهای گرامیداشت دهه مبارک فجر، امیر سرتیپ علی حدادی سامانی فرمانده منظقه پدافند هوایی مرکزی کشور به همراه تن از فرماندهان این یگان  و حجت الاسلام و المسلمین سید جانمراد موسوی رئیس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوایی مرکزی شهید نصر اصفهانی از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان بازدید کردند و از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه نظامی سخن گفتند.

استقلال در آموزش نیروی انسانی و تولید تجهیزات نظامی

فرمانده منطقه پدافند هوایی مرکزی شهید نصر اصفهانی با اشاره به خودکفایی و استقلال این یگان گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی رشد و توسعه نظامی در بخش‌های مختلف اتفاق افتاده که این یگان نیز در تامین نیروی انسانی و تولید تجهیزات مورد نیاز بدون اتکا به بیرون توانسته به امنیت کشور کمک کند.

امیر سرتیپ علی حدادی سامانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، چشم انداز آینده این یگان را در دهه پنجم انقلاب اسلامی رصد و بررسی تهدیدهای آینده و تسلط برای آن و بومی‌سازی تجهیزات برای پیشگیری و مقابله با آن توصیف‌ کرد که در این خصوص تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص، توانمندسازی در برابر جنگ الکترونیک و بهره‌گیری از تجهیزات نوین برای بحران‌های نوین مورد توجه و اولویت است.

وی ادامه داد: برای پیشبرد اهداف نظامی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تربیت نیرو انسانی و تولید تجهیزات نظامی خودکفا و توانمند شدیم و این کاهش وابستگی‌ها زمینه ساز اقتدار ملی و مقابله با دشمنان بود.

لزوم توسعه نظامی نوین متناسب با شرایط روز

به گفته امیر حدادی با گذر زمان تهدیدهای دشمنان نیز پیشرفته و حساس شده که در این مسیر نیز توسعه نظامی برای مقابله با آن و همچنین ایجاد بازدارندگی نقش داشته و در حوزه ارتباطات و جنگ‌های نوین و الکترونیک اقدامات آفندی و پدافندی در برابر پرنده‌های دشمن انجام می‌شود.

وی اضافه ‌کرد: نیروی انسانی نیز باید متناسب با شرایط تربیت و آموزش‌های مکتبی، امنیتی و عمومی را فرا گیرد و با کسب دانش از دوره‌های عمومی برای آینده و شرایط خاص کارآمد شود.

تامین امنیت ۱۰۰ درصدی آسمان با تلاش پدافند هوایی

فرمانده منطقه پدافندهوایی شهید نصر اصفهانی به موضوع امنیت آسمان اشاره‌ کرد و اظهارداشت: دشمن از آسمان برای اهداف خود استفاده کرده تا با موشک و هواپیماهای جدید بتواند بر کشورمان مسلط شود که بر این اساس بهره‌گیری از فناوری‌های نوین از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: در حوزه پدافند هوایی، از فناوری‌های نوین برای رصد دشمن با استفاده از سامانه‌های راداری، موشکی، کشف اطلاعات و رادار گریز استفاده می‌کنیم و البته در برابر حمله‌های سایبری نیز پیشرفت‌های خوبی را داشته ایم.

وی خودکفایی در ساخت دستگاه‌های سامانه برد بلند برای شناسایی پرنده‌های دشمن را از دیگر اقدامات در این عرصه برشمرد و افزود: برخی از این دستگاه‌ها تولیدی داخلی نسبت به سامانه مشابه خارجی دارای توانایی بیشتری هستند  که وجود جنگ افزارهایی با پوشش وسعت گسترده هواپیماهای هوشمند دشمن از جمله آن‌هاست.

وی چابکی، کاهش زمان در شناسایی و برخورد و سرعت عمل بالا را از قابلیت های این تولیدات نظامی برشمرد و بیان داشت: تحریم‌ها مانع از حرکت و توسعه نظامی نشد، بلکه با استفاده از توان داخلی به این تجهیزات دست پیدا کردیم و امروز امنیت آسمان ایران نسبت به دیگر کشورهای آسیا غربی زبان زد است و سازمان‌های بین المللی نیز به این موضوع اشاره داشته‌اند.

وضعیت آسمانها را فراتر از مرزها رصد می کنیم 

این فرمانده پدافند هوایی کشور با اشاره به فراگیری و تنوع ارتباط این نیرو گفت: هماهنگی و همکاری بین نهادهای نظامی و تعامل با سپاه در حوزه پدافند و از طرفی ارتباط با نهادهای غیرنظامی مثل سازمان هواپیمایی کشوری برای تامین امنیت و آرامش آسمان در این یگان نظامی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: وضعیت آسمان‌ها را فراتر از مرزها رصد می‌کنیم و اگرچه دشمن نیز عملکرد ما را همواره مورد رصد دارد اما به این توانایی و اقتدار پدافند هوایی نیز در ایران اعتقاد داشته و صلابت ایران در این حوزه حفظ شده است.

پیشرفت ارتش در حوزه‌های مختلف زمینی، هوایی و دریایی

وی با بیان اینکه ارتش در دوران بعد از جنگ به سمت آموزش نیروهای انسانی در مقاطع مختلف درجه داری، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پیش رفته، خاطرنشان‌کرد: بومی سازی مفاهیم نظامی و عمومی در تربیت نیرو با تلاش نهادهای نظامی صورت گرفت و این مسیر توسعه امروز نیز جریان دارد.

به اعتقاد این فرمانده نظامی ارتش، وقتی ۷۰۰ فروند هواپیمایی عراق را در جنگ تحمیلی با وجود محدودیت ها نابود می‌کنیم امروز با وجود پیشرفت‌های گسترده، قادر به قدرت نمایی در برابر تجاوزهای آنان و تامین امنیت آسمان‌های خود هستیم و با تربیت نیروی انسانی در درون کشور پاسخگوی تهدیدهای نظامی خواهیم بود.

وی یادآور شد: دستاوردهای پدافند هوایی ارتش همراه با نیروی هوایی در دستگیری ریگی و نشاندن هواپیمای حامل اسلحه‌های نظامی آمریکا در یکی از فرودگاه‌های کشور و عذرخواهی کتبی مقامات ارشد آنان از جمهوری اسلامی مصداقی از این قدرت و توان است.

وی با بیان اینکه در رزمایش‌ها، توان نظامی خود را به نمایش می‌گذاریم، خاطرنشان‌ کرد: ارتقای رزمی و نمایش توان نظامی، قدرت چانه زنی و اقتدار دیپلماسی کشور را در مذاکرات نیز افزایش می دهد.

وجه مردمی افتخار ارتش ایران

فرمانده منطقه پدافند هوایی مرکزی شهید نصر اصفهانی به گذر زمان در ارتش انقلاب اسلامی پرداخت و اظهارداشت: ارتش کشورمان با پیروزی انقلاب اسلامی با بیعت تاریخی که با بنیان گذار انقلاب اسلامی انجام داد و همراهی با مردم، افتخار آفرینی کرد و فرزندان این یگان نظامی در کنار سایر نهادهای دیگر و عموم رزمندگان در شرایط بحرانی پیش از آغاز جنگ تحمیلی سال ۵۷ که به دلیل اختلافات مرزی و دشمنی‌های رژیم بعث عراق بود فعالیت مدافعانه انجام داد و در طول هشت سال تمام توان خود را به میدان عمل آورد.

به گفته وی انقلاب اسلامی در برابر دشمن مجهز و به روز شده عراق که سه مرحله توان جدیدی از سوی حامیانشان کسب کرد در برابر دشمنان ایستاد و با وجود مشکلات آموزشی برای نیروها و تجهیزات مختصر اما مانع از پیش روی دشمن شد.

وی با بیان اینکه ارتش با تمام قدرت از اول پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در حفاظت از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی تلاش کرده است، تصریح‌ کرد: برغم اینکه به دنبال انحلال این نیرو بودند اما این نهاد نظامی همراه و همسو با مردم و انقلاب پیش آمده و این جریان ادامه خواهد داشت.

وی نقش ارتش را در حوزه نظامی بلکه در حوزه مردمی و خدمات رسانی مهم برشمرد و گفت: در کمک به مردم زلزله زده، سیل زده، مقابله با ویروس کرونا و کمک به نیازمندان پیشتاز بوده و منطقه پدافندهوایی مرکزی کشور نیز در این حوزه هماهنگ با برنامه ها و دستورات مقامات ارتش فعالیت داشته و ادامه خواهد داشت.

دشمنان همواره کارشکنی می کنند

رئیس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوای مرکزی شهید نصر اصفهان با بیان اینکه قدرت نظامی هر کشوری یکی از شاخصه‌های پیشرفت و مهم آنان به شمار می رود، گفت: دشمن همواره برای پیشرفت در این عرصه کارشکنی می‌کند و در دوران طاغوت اجازه یادگیری مفاهیم نظامی و تسلیحاتی را به افراد ایرانی نمی‌دادند.

 حجت الاسلام و المسلمین سید جانمراد موسوی در این نشست، به دستاوردهای انقلاب اسلامی از منظر نظامی، اجتماعی، اعتقادی و زمینه سازی برای حکومت جهانی حضرت مهدی پرداخت و اظهارداشت: استقلال، خودباوری و کاهش وابستگی‌ها در حوزه های مختلف مهمترین دستاوردهای این نظام است که باید این نعمت را نیز شاکر باشیم.

خودباوری و استقلال مهمترین دستاورد انقلاب

وی ادامه داد: در حوزه نظامی در پیش از انقلاب چندان تجهیزات و نیروی انسانی توانمند و مراکز آموزشی در کشور نداشتیم اما امروز به واسطه این خودباوری علاوه بر تولید و خودکفایی در حوزه‌های مختلف به توانایی هایی برای کمک رسانی به دیگر کشورها را نیز داریم.

وی با اشاره به اینکه از تقلید به تحقیق رسیده‌ایم، خاطرنشان‌ کرد: در گذشته مقلد استکبار جهانی بودیم و امروز در سایر اقتدار این نظام اسلامی شرایط کشور متفاوت شده و نه تنها در درون کشور بلکه برای دیگر کشورها نیز مایه اقتدار مسلمانان بوده‌ایم.

حاکمیت مبانی دینی و ارزشی در کشور

رئیس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوای مرکزی شهید نصر اصفهانی خاطرنشان‌ کرد: کشور ایران امروز مرجع بسیاری از اتفاقات دنیا و با شعارهای توحیدی خود، محور بیداری اسلامی بوده و انقلاب اسلامی به سراسر دنیا صادر و مقدمه‌ای برای ظهور حضرت مهدی خواهد بود.

به اعتقاد وی قوانین حکومت اسلامی فقط در زمان امام معصوم به صورت کامل اجرا می‌شود و از همین جهت نباید انتظار داشت که در جمهوری  اسلامی احکام به صورت کامل اجرا شود البته که در راستای اجرای قوانین و دستورات اسلامی در حرکت هستیم.

وی عدالت اجتماعی، عزت، وحدت، همبستگی و مردم سالاری دینی را از مولفه های یک نظام اسلامی بیان‌ کرد و گفت: در کشور ایران این مبانی مطرح و درجه اجرای آن متفاوت است اما با جهانی شدن حکومت اسلامی به درجه‌های بالایی از پیشرفت خواهیم رسید.

به گفته حجت الاسلام موسوی در کشور ایران، دموکراسی واقعی اجرا شده چرا که حضور نمایندگانی از اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی تاییدی بر این ماجرا بوده که چنین وضعی در کشور آمریکا مدعی حقوق بشر و دموکراسی وجود ندارد.

وی ادامه داد: آن ها  برغم ادعاهایشان در خصوص دموکراسی، برای مسلمان ارزش قایل نبوده و نماینده‌ای در مجلس و حوزه تصمیم سازی از جامعه فراگیر مسلمان کشورشان ندارند.

وی ادامه داد: دموکراسی در انتخابات‌ها در کشورما نمایان و مورد توجه است و هر ساله به طور معمول یک انتخابات برای تعیین سرنوشت کشور پیش بینی شده است.

ولایتمداری، اسلامی و مردمی بودن وجه تمایز ارتش ایران با جهان 

رئیس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوای مرکزی شهید نصر اصفهان نیز با تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: ولایتمداری، بهره گیری از موازین اسلامی و مردمی سه عنصر متمایز با دیگر ارتش های جهان است.

وی توجه به معنویت در ارتش را یکی از ارکان مهم در بین نیروهای مسلح بیان‌ کرد و گفت: سه شنبه های هر هفته ۱۵ هزار کلاس و جلسه قرآن و در روزهای دیگر برنامه های معنوی مثل قرائت زیارت عاشورا و ادعیه ها در یگان‌های ارتش کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: آگاه سازی دینی، سیاسی و اجتماعی برای افزایش دانش عمومی کارکنان وظیفه و پایور و خانواده‌های آنان به صورت پیوسته انجام می‌شود که ارزیابی‌ها از کاهش جرم و آسیب‌های اجتماعی به دلیل بصیرت دینی و ارزشی در این یگان‌ها حکایت دارد.

تعلیمات دینی ارکان یگانهای نظامی کشور 

وی اضافه‌کرد: کارکنان نظامی ارتش ایران در رقابت‌های بین المللی قرآنی و معارف اسلامی توانسته‌اند رتبه های برتر را کسب کنند و تعلیمات دینی از ارکان این یگان نظامی است.

در پایان این دیدار از همکاری های خبرگزاری ایرنا در پوشش اخبار منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی تقدیر و بر ادامه این همکاری ها تاکید شد.

 منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی یکی از ۹ منطقه پدافند هوایی نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی است که حراست از آسمان استان های مرکزی ایران اسلامی را به عهده دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha