التهاب و جذابیت علت اصلی انتخاب «مصلحت»

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم مصلحت، التهاب و جذابیت را علت اصلی انتخاب این سوژه برای ساخت این فیلم عنوان کرد و گفت: از میان فیلمنامه‌های موجود این سوژه به دلیل التهابی که در خود داشت به نظرم جذابیت بیشتری برای کار کردن داشت.

به گزارش سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی با حضور کارگردان، محمدرضا شفاه (تهیه‌کننده)، سهی‌بانو ذوالقدر، وحید رهبانی، نازنین فراهانی، امیر نوروزی (بازیگر)، آرش قاسمی (صداگذار)، روزبه رایگا (مدیر فیلمبرداری)، سیاوش کردجان (تدوینگر) و با اجرای علیرضا غفاری عصر پانزدهم بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در فضای سنگین این نشست که با اجرای علیرضا غفاری برگزار شد به خانواده و دوستداران علی انصاریان تسلیت گفته شد و حضار یک دقیقه به احترام درگذشت این بازیکن سابق فوتبال پرسپولیس ایستادند. 

در ابتدای این نشست، فیلمی کوتاه از علی انصاریان و مصاحبه ای که با جشنواره سی و نهم انجام داده بود به نمایش درآمد. مصاحبه ای که ۱۱ دی ماه ۹۹ یک روز قبل از دربی استقلال و پرسپولیس و به مناسبت نقش آفرینی انصاریان در فیلم رمانتیسم عماد و طوبا که در جشنواره امسال حضور داشت، ضبط شده بود. 

پس از آن ۱۰ نفر از عوامل فیلم مصلحت روی صحنه حاضر شدند و به صحبت درباره چرایی انتخاب سوژه و ساخت این فیلم پرداختند. 

پس از آن محمدرضا شفاه در توضیح ماهیت فیلمنامه تصریح کرد: عدالت نیاز و جستجوی پررنگی در جامعه امروز ماست و این نشان دادن نیاز و مطالبه مردم یکی از کارهایی است که سینما می‌تواند آنرا انجام دهد؛ همین دلیل جذابیت فیلم برای ما و تولید آن بود.

تهیه‌کننده فیلم مصلحت در ادامه و درتوضیح این که نام پیشین مصلحت نظام چرا در نام نهایی به‌ مصلحت رسید توضیح داد : این فیلم در ابتدا نام مصلحت نظام بر خود داشت که‌این نام از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت متقن رد شد. 

وحید رهبانی بازیگر درباره نقش آفرینی در این فیلم گفت: زمانی که پیشنهاد این فیلم برایم رسید، برایم جذاب بود و بعد از چند جلسه گفت‌وگو آن را پذیرفتم؛ چراکه تیم خوب و همدلی پای این فیلم ایستادند و باید از تمامی عوامل کار تشکر کنم.
او پس از ارائه توضیحاتی درباره تغییرنام فیلم ادامه داد: سیاسی بودن فیلم، برچسبی است که به این قبیل فیلم‌ها چسبانده می‌شود. این اثر مشخصا درباره «عدالت» صحبت می‌کند و فکر می‌کنم که این موضوع خیلی به فضای امروز ما نزدیک است.
دارابی در خصوص انتخاب بازیگران توضیح داد: وقتی شروع به تولید کردیم برای انتخاب بازیگر بسیار می‌ترسیدم. چراکه این اثر سکانس‌های سختی داشت. ما دنبال بازیگرانی می‌گشتیم که استار نباشند و از سبقه تئاتری برخوردار باشند تا برای فیلم وقت بگذارند. من از بازیگران این فیلم فورانی از انگیزه دیدم و برایم کار کردن با آن‌ها تجربه دوست داشتنی بود.
سهی‌بانو ذوالقدر درباره حضور در این اثر سینمایی گفت: من این فیلم را دوست دارم و بعد از تماشای این اثر تحت تاثیر قرار گرفتم و خوشحالم که در آن ایفای نقش کردم. من عاشق کارهای سخت هستم و این فیلم نیز سختی دلخواه من را داشت.
وی افزود: دارابی هر سکانس فیلم را به منزله یک فیلم کوتاه می‌دید و برای آن وقت می‌گذاشت. ذات سینما این است که ما را به فکر فرو ببرد و میان ما ایجاد همدلی کند و «مصلحت» از این سو اثری موفق بوده است.
در ادامه نازنین فراهانی، درباره بازی در «مصلحت» توضیح داد: من در این اثر نقش خیلی کوتاهی داشتم. نباید به‌عنوان سیاسی بودن «مصلحت» توجه شود. این فیلم با بودجه یک کار اول ساخته شده و چیزی که در این فیلم نظرم را جلب کرد، تسلط حسین دارابی به کارگردانی است.
دارابی درباره گریم فرهاد قائمیان و شباهت آن به یکی از شخصیت‌های سیاسی گفت: فیلم ما از یک محور کلی صحبت می‌کند و هیچ کاراکتری را همسان‌سازی نکردیم. گریم فرهاد قائمیان نیز ایده‌ای از چهره آقای گیلانی نبود.
این کارگردان درباره پایان‌بندی‌ فیلم گفت: ما درباره پایان‌بندی کار بسیار صحبت کردیم. من بسیاری از کلیشه‌های سینمایی را دوست دارم و از آن‌ها استفاده می‌کنم، چراکه کارکرد دارد.
دارابی افزود: مهم‌ترین مسئله در فیلمسازی برای من برقراری ارتباط مخاطب با فیلم بود. فکر کردم سکانس آخر فیلم این‌گونه مورد پسند بیشتر مخاطبان قرار می‌گیرد. برایم مهم بود فیلمی را بسازم که احساسات ‌مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و با حال خوب از سینما بیرون برود.
وی ادامه داد: استراتژی ما این بود که فیلمی درباره دهه‌های گذشته بسازیم که متفاوت از دیگر آثار این‌گونه بوده و پر طمطراق باشد.
روزبه رایگان فیلمبردار فیلم مصلحت، درباره فیلمبرداری این فیلم سینمایی توضیح داد: ما قبل از آغاز پروژه پروژه به تماشای بسیاری از آثار سینمایی در آن مقطع زمانی نشستیم. اما هدف ما این بود که چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ رنگ این فیلم قدیمی به نظر نرسد.
در ادامه وحید رهبانی درباره حضور خود در دو نقش‌ متضاد با هم در جشنواره امسال (فردی فاسد و فردی در حال شکار فساد) گفت: هم فیلم «شیشلیک» و هم فیلم «مصلحت» صحبت از عدالت می‌کنند. من اول به فیلمنامه کار فکر می‌کنم و بعد با توجه به نقشم تصمیم می‌گیرم. در یکی از این آثار من الگوی فساد هستم و در دیگری شکارچی فساد و به نظرم این اتفاقی جالب است.

آرش قاسمی، صداگذار، درباره همکاری خود در فیلم «مصلحت» توضیح داد: این فیلم ماحصل تلاش همه عوامل است. آقای دارابی به جزئیات بسیار توجه می‌کرد و می‌خواستند هم صدای خوب داشته باشیم و هم صدایمان به فضای صوتی آن دوره نزدیک باشد. من  برای این اثر به دنبال صداهایی از آن دوره سینمایی رفتم.
مهدی فریضه با اشاره به اینکه نقش یحیی را در این اثر بازی کردم، گفت: این فیلم برای من تجربه بسیار جذابی بود. درگذشت علی انصاریان را نیز تسلیت می‌گویم و امیدوارم روحش در آرامش باشد.

به گزارش ایرنا، جشنواره بین المللی فیلم فجر از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی سینمایی ایران است که سالانه و هر سال در نیمه بهمن ماه برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که از سال ۱۳۶۱ و به یاد بهمن ماه ۱۳۵۷ (سالروز پیروزی انقلاب اسلامی) مستمر برگزار شده است.

مجری برگزاری این جشنواره بنیاد سینمایی فارابی است که آن را زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌کند. این جشنواره از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۴ تنها به تولیدات سالانه سینمای ایران می‌پرداخت، اما از سال ۱۳۷۴ این جشنواره به صورت بین المللی برگزار می‌شود و در بخش بین الملل به بررسی فیلم‌هایی از سینمای جهان تأکید دارد. بخش‌های دیگری نظیر فیلم کوتاه، مستند و مسابقه مواد تبلیغاتی نیز به آن اضافه شده است، در سال ۱۳۹۳ بخش بین‌الملل جشنواره، جدا شده و به صورت جداگانه برگزار می شود.
سیمرغ بلورین نام جایزه ویژه این جشنواره است که در بخش‌های رقابتی جشنواره شرکت کنندگان برای تصاحب آن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، در کنار سیمرغ بلورین، دیپلم افتخار و لوح زرین نیز از دیگر جوایز این جشنواره است که شرکت کنندگان می‌توانند برنده آن باشند.
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به دبیری سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد در تهران و استانهای کشور در حال برگزاری است. فیلم‌های سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر در ۷۰ سینما در ۳۰ استان و ۵ منطقه آزاد به نمایش درمی آید.
امسال نیمی از آثار جشنواره فیلم‌اولی هستند. این اولین بار است که هفت فیلمساز اول در حال رقابت در سودای سیمرغ هستند. همچنین شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعلام شده که ضریب سی درصد اشغال، فاصله‌گذاری تماشاگران و سانس‌ها، تهویه هوا بین سانس‌ها و ... موارد مختلف رعایت خواهد شد.
هماهنگی‌های لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خدمات‌رسانی و کمک‌های پزشکی از مخاطبان جشنواره صورت گرفته است.همچنین نشست های این رویداد سینمایی در فضای مجازی هم به صورت زنده پخش خواهد شد.
 آنچه حائز اهمیت است اینکه جشنواره امسال تحت تاثیر همه‌گیری کرونا تجربه‌ای جدید را پیش رو خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

سرخط اخبار فرهنگ