۱۲ بهمن‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان‌ها- ایرنا- تایید نمونه های تزریق انسانی واکسن رازی "کوو پارس" راه را برای ساخت این واکسن به همت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در سازمان غذا و دارو هموار کرده است، اقدامی که می تواند نویدبخش دستیابی به سطحی از ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ باشد.

امروز متخصصان ایرانی با اعلام این خبر که مطالعات حیوانی این واکسن روی سه حیوان جونده آزمایشگاهی و خرگوش و مطالعات تکمیلی روی میمون انجام شده است از تایید پروتکل های این واکسن توسط کمیته ملی اخلاق خبر دادند.

بر اساس اظهارات دکتر محمد حسین فلاح مهرآبادی معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی که امروز در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک به منظور کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران بیان شد، تزریق انسانی این واکسن تا سه هفته آینده آغاز می شود.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی واقع در منطقه حصارک کرج از مراکز معتبر علمی تحقیقاتی و تولید واکسن در جهان است که بنا دارد ساخت این واکسن را وارد مرحله انسانی کند.

وضعیت کرونا در استان ها

این روزها و با فروکش کردن شمار مبتلایان و فوتی ها به بیماری کووید ۱۹، گویی تب تند استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی هم کاهش یافته است؛ کم توجهی مردم به این مسئله متولیان امر را بر آن داشته تا همچنان محدودیت های سخت گیرانه را تا رسیدن به حد قابل قبولی از کنترل این بیماری و دستیابی به واکسن کرونا ادامه دهند.

مسوولان بر تداوم رعایت مواردی که از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا اعلام شده، تاکید دارند و ضمن اجازه به کسب و کارها برای فعالیت از آنها خواسته شده تا با حداکثر تعداد مجاز پذیرش مهمان درمناطق آبی ۷۵ نفر و در شهرهای زرد ۵۵ نفر در هر سالن به مردم خدمات رسانی کنند و تمامی اصول بهداشتی را هم مدنظر داشته باشند. 

اما در ادامه بشنوید از شرایط کرونایی در استان های مختلف که بر اساس اظهارات دانشگاه های علوم پزشکی با شیب ملایم درحال افزایش است. این مهم را می توان از زبان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام جویا شد که گفت: یک چهارم مبتلایان کرونا در این استان در دهه نخست بهمن ماه به شهرستان بدره اختصاص دارد.

دکتر جمیل صادقی فر افزود: بیشترین افرادی که در شهرستان بدره به کرونا مبتلا شدند دارای بیماری زمینه ای بودند و کارشناسان بهداشت شهرستان پس از شناسایی، روند درمان و قرنطینه آنان را آغاز کردند.

استاندار آذربایجان‌غربی هم با اعلام اینکه وضعیت باثبات نسبی کرونا در این استان وجود دارد، گفت: اگر شرایط بی‌تفاوتی نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تداوم یابد به طور قطع در اسفند ماه شاهد پیک چهارم کرونا خواهیم بود.

محمدمهدی شهریاری افزود: آمار استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی کاهش یافته و این زنگ هشدار جدی به شمار می رود و هر نوع بازگشایی و تجمعی منوط به رعایت دستورالعمل های بهداشتی است و باید همه موارد در این حوزه رعایت شود.

تاکنون نزدیک به ۱۰۴ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده  و بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را بر اثر کووید ۱۹ از دست داده اند به همین خاطر استاندار آذربایجان غربی از فرمانداران و دستگاه های مربوطه خواسته است که نسبت به اجرای دقیق محدودیت های هوشمند اقدام کنند.

از مجموع هفت شهرستان استان البرز سه شهرستان در وضعیت زرد و چهار شهرستان در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند و رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت که ابتلا به کووید ۱۹ در استان روند افزایشی یافته به طوری که شمار بیماران بدحال بستری شده طی ۲۴ ساعت گذشته به ۴۷ نفر رسیده است.

محمد فتحی افزود:‌  اکنون ۲۹۰بیمار بدحال در مراکز درمانی البرز بستری هستند و مجموع کل موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز به ۳۰ هزار و ۲۸۶ نفر رسیده است و چهار بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز جان باختند.

با توجه به اینکه بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، این استان با ۳۰۰ هزار سالمند، مسن ترین استان کشور است به همین دلیل در صورت کم توجهی به توصیه های پیشگیرانه به سرعت قابلیت رسیدن مجدد به وضعیت قرمز کرونایی را دارد.

دکتر آبتین حیدرزاده اظهار داشت: هم اکنون حدود ۴۵۰ بیمار مبتلا به کووید ١٩ در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند و برآیند کلی آنکه بیماری کووید ۱۹ آرام آرام رو به افزایش است و رعایت نکردن پروتکل ها این مهم را تشدید می کند

رییس شبکه بهداشت و درمان بافق هم در خبری آمار مبتلایان را در مقایسه با ۲ هفته اخیر به دلیل عادی انگاری شهروندان و کم شدن درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۲ برابر اعلام کرد و گفت: در ۴۸ ساعت گذشته تست کرونای ۱۴ نفر در شهرستان بافق مثبت شد و چهار نفر هم بستری شده‌اند.

دکتر مسعود دانشی با بیان اینکه این شهرستان با این شرایط در حال تغییر رنگ به قرمز است، گفت: تا پیش از واکسیناسیون همگانی، باید تمام شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت و از گردشگری و سفرهای تفریحی و تجمع در پارک و اماکن که احتمال ازدیاد جمعیت وجود دارد جدا پرهیز شود.

ویروس کرونا همچنین در ۲۴ ساعت گذشته جان یک نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر شنبه (۱۱ بهمن ماه) تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۸۸۸ نفر رسید. 

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان در این رابطه اعلام کرد: ۱۱۳ نفر به دلیل ابتلای قطعی به ویروس کرونا اکنون در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۵ هزار و ۸۲۲ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

طبق اعلام این کمیته، ۱۱ بیمار بهبود یافته از کرونا در ۲۴ ساعت اخیر از بیمارستان‌های استان سمنان ترخیص شدند و بر این اساس موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در استان سمنان به هفت هزار و ۱۴۳ نفر رسید. 

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته (از ۱۰ تا ۱۱ بهمن ) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید۱۹ در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند و بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع ویروس کرونا تاکنون به چهار هزار و ۳۹۲ نفر رسیده است و ۱۱ هزار و ۷۰۱ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

فرماندار شهرستان بم نیز در تشریح وضعیت کرونایی این شهرستان اعلام کرد که با رعایت پروتکل های بهداشتی مرگ ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در بم بیش ۸۸ درصد کاهش یافته است.

هادی شهسوارپور افزود: اجرای طرح شهید سلیمانی از ۶۹ درصد تا ۷۰ درصد در این شهرستان محقق شده است و هم اکنون با اجرای این طرح وضعیت آبی را در سطح شهرستان بم شاهد هستیم.  

سه بیمار مبتلا به ویروس کرونا هم در استان اردبیل در ادامه روند صعودی شیوع کووید ۱۹، طی شبانه روز گذشته جان باخته و ۲۶ مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

افزایش آمار بستری همزمان افراد مبتلا به کووید ۱۹ در روزهای اخیر همزمان با کاهش رعایت عمومی و عادی‌انگاری این بیماری مهلک از سوی مردم، نگرانی در مورد شیوع موج چهارم این بیماری را افزایش داده است به گونه ای که تعداد این افراد از ۱۵۷ نفر به ۱۹۵ مورد در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به فوت سه نفر دیگر از مبتلایان کرونا در شبانه‌روز گذشته اعلام کرد: مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان طی ۱۱ ماه گذشته به یک هزار و ۳۵۵ نفر رسیده است.

دکتر حبیب‌زاده اضافه کرد: هم‌اینک ۱۰ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

اکنون بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی و شهرستان های لرستان شامل خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این رابطه گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۰ بهمن ماه ۶۳ هزار و ۸۷۷ شهروند این استان به ویروس کرونا مبتلا شدند و تاکنون ۱۸۵ هزار و۲۴۴ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۸۴  هزار و ۸۸۱ مورد اعلام شده است.

مریم کوشکی بیان کرد: تا کنون یک هزار و ۳۲۴نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم وضعیت کرونایی این استان را اینگونه تشریح کرد: ۴۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته بستری و ۳۹ نفر نیز پس از بهبودی از مراکز درمانی استان ترخیص شدند و در شبانه روز گذشته خوشبختانه مورد فوتی در استان به ثبت نرسیده است.

مهدی محمدی افزود: در شبانه روز گذشته هفت بیمار مثبت بستری و ۲۷ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند و هم اکنون ۱۵۰ بیمار مربوط به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.
همچنین براساس اعلام وزارت بهداشت شهرستان های اسلام آبادغرب، ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب و سنقر و کلیایی هم اکنون در وضعیت آبی و شهرستان های پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب، کنگاور و هرسین در وضعیت زرد قرار دارند.

از رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم خبر رسیده که موج قبلی کرونا در این استان سنگین و موج بیماران بستری در این مرحله ۸۱۰ نفر بود که با کاهش ۸۵ درصدی اکنون به ۱۳۰ نفر رسیده و همچنین فوتی‌ها بیش از ۹۰ درصد نسبت به آبان و آذر سال گذشته کاهش یافته است.

حمیدرضا رشیدی نژاد افزود: وضعیت این استان در مرحله توقف روند بیماری است و شعله ها این ویروس در حال خاموشی هستند اما شهرستان کوهبنان که از رنگ زرد در حال بازگشت به آبی بوده مجددا به حالت قبل بازگشته لذا نیاز به اعمال وضعیت قرمز در این شهرستان وجود دارد.

وضعیت کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۹۹۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۷ هزار و ۹۵۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۶۹ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۹۹۹ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۹۵۹ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. همچنین ۳۹۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: شهرستان‌های نارنجی در استان‌های شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.

گزارش های استانی ایرنا با محوریت کرونا

خبرنگاران ایرنا در مراکز استان ها نیز امروز دست به قلم شدند و با انتشار گزارش هایی به تشریح وضعیت کرونا در شهر و استان خود پرداختند که می توانید این مطالب را با عناوین

کرونا؛ تیغ دو لبه در قرنطینه خانگی از مرکز تهران، موج چهارم کرونا در راه لرستان  از مرکز خرم آباد،  جدال کرونا و باشگاه‌های رزمی کرمان از مرکز کرمان و طنین آژیر بازگشت کرونا به یزد از مرکز یزد بخوانید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha