بررسی "شهر هوشمند، شهروند هوشمند" در نشست کانون تفکر دانشگاه یزد

یزد- ایرنا- کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد با محوریت "شهروند هوشمند، آموزش شهروندی، توسعه محلی و کودک هوشمند" به صورت مجازی تشکیل جلسه داد.

به گزارش شنبه روابط عمومی دانشگاه یزد در ابتدای این نشست دکتر عاطفه شهبازی، مدرس دانشگاه یزد به ارائه مطالبی پیرامون شهروند هوشمند و ایده طرح " شهر ۱۵ دقیقه‌ای" پرداخت و مردم هوشمند و شهروند هوشمند را از اجزای روبنایی شهر هوشمند معرفی کرد که در آن تکنولوژی ابزاری برای رسیدگی و سهولت امور شهروندان است. 

وی گفت: کشورهای موفق در زمینه شهر هوشمند پس از طی فرآیند شهروند محوری، تکنولوژی مورد نظر را مستقر می‌کنند.

عضو کانون تفکر شهر هوشمند موانع اصلی ایجاد شهر هوشمند را این نبود تشکیلات منسجم، حاکمیت سیستم‌های سنتی، عدم وجود رقابت سازنده، کمبود نیروهای متخصص و مراکز تحقیق و توسعه، گرانی سیستم‌های الکترونیک، کمبود آموزش مردمی و تبلیغات، خلا قانون مدرن در ارتباط با استفاده از سیستم‌های الکترونیک، محدودیت زیرساخت‌های مورد نیاز به ویژه زیرساخت‌های مخابراتی برشمرد.

شهبازی، یکی از مهم‌ترین دلایل عدم تحقق شهر هوشمند در جوامع مختلف را شکاف دیجیتالی توصیف کرد که در آن مردم به همسو شدن با موضوعات هوشمندسازی شهر تمایلی ندارند.

وی با معرفی ایده شهر ۱۵دقیقه‌ای گفت: در این طرح شهروندان، پیاده یا با استفاده از دوچرخه ظرف ۱۵ دقیقه نیازهای خود را رفع می‌کنند که در نهایت به جای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به تمام نقاط شهر، با استفاده از انرژی‌های جایگزین تلاش می‌شود زیرساخت‌های حیاتی در بخش‌های مختلف به صورت یکسان توزیع شود. هدف نهایی این شهر دستیابی به یک شهر ایمن، سالم، پاک و پایدار است. 

دکتر جعفر رحمانی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد، آموزش روحیه مطالبه‌گری، انتقاد و مشارکت در مباحث اجتماعی را در بین کودکان شرط تبدیل آنها به شهروند هوشمند دانست که بدون آن در جامعه شهروندانی منفعل خواهیم داشت. دکتر رحمانی میزان تحقق اهداف توسعه دولت الکترونیک در سال گذشته استان یزد را ۶۰ درصد بیان کرد که شامل اصلاح فرآیند در دستگاه‌های اجرایی استان نیز بوده است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، وجود ایرادات بدیهی در انجام عملیات خدمات الکترونیک، عدم اشتراک‌گذاری اطلاعات بین دستگاهی به صورت الکترونیک و آگاه نبودن شهروندان از حقوق خود را از جمله دلایل عدم تحقق طرح میز خدمت و یا خدمات الکترونیک دانست.

دکتر امیر جهانگرد، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد، در تعریف شهر هوشمند هدف را بهبود کیفیت زندگی مردم با ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد و گفت: در روند هوشمندسازی شهرها نباید هدف را گم کرد اما باید دانست شهروندانی می‌توانند از امکانات شهر هوشمند بهره ببرند که نحوه استفاده از آنها را فراگرفته باشند.

دکتر سعید عطار رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد با اشاره به تفاوت مفهوم مردم هوشمند و شهروند هوشمند، شهر هوشمند را محیطی مملو از فرصت خلاق بودن و خوشبخت شدن تعریف کرد، نه لزوما شهری که به تکنولوژی دسترسی دارد.

وی حس تعلق و اعتماد را لازمه مشارکت دانست و افزود: پیمایش‌های مختلف از سال ۱۳۸۰ نشان می دهد که شهر یزد در حوزه ارتباطات و گرد هم‌آیی مردمی ضعیف عمل کرده است.

حمیدرضا قمی عضو شورای شهر یزد در تبیین جایگاه شهرداری برای آموزش شهروندی بیان کرد: شهرداری یزد دارای برنامه و ردیف بودجه مرتبط با آموزش شهروندی بوده که به طور مشخص سازمان فرهنگی ورزشی رفاهی شهرداری مسئولیت این امر را به عهده دارد.

وی نیز استقرار سیستم شورایاری را نیازمند بررسی‌های دقیقی دانست که ممکن است با توجه به بافت اجتماعی متفاوت محله‌ها در تمامی نقاط شهر قابلیت پیاده سازی را نداشته باشد.

وی با استناد به اعلام شورای عالی اداری طی چند روز گذشته، تمام دستگاه‌های اجرایی را ملزم به تشخیص و حذف فرآیندهای اضافی در ۳ماه آینده عنوان کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی در جهت افزایش سرعت خدمت رسانی خود می بایست ظرف ۶ ماه آینده حدود ۳۰ درصد زمان ارائه خدمات خود را کاهش دهند.

عضو شورای شهر در ادامه از پیشنهاد دکتر علی‌محمد لطیف دبیر کانون تفکر شهرهوشمند مبنی بر برگزاری کارگاه‌های آموزش شهروندی جهت آگاهی بخشی الفبای شهر هوشمند، استقبال کرد.

در همین رابطه محمدرضا پاکدل، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، از عدم همراهی و مطالبه‎گری شهروندان در رابطه با هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی به عنوان چالشی ذیل برنامه ریزی و اقدام یاد کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

سرخط اخبار استان‌ها