شهرهای آبی خراسان جنوبی بیشتر شد/ لزوم رعایت پروتکل‌ها

بیرجند - ایرنا - براساس آخرین وضعیت مخاطره شیوع ویروس کرونا در شهرستان‌های خراسان جنوبی، سه شهرستان دیگر در وضعیت آبی (کم خطر) قرار گرفت و این استان با هفت شهرستان آبی همچنان در وضعیت شکننده کنترل کرونا است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: جدول مخاطره شیوع کرونا در شهرستان‌های خراسان جنوبی تغییر داشته و خوشبختانه تعداد دیگری از شهرستان‌های ما وضعیت آبی رنگ پیدا کرده است.

محمد دهقانی فیروزآبادی شامگاه جمعه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: سه شهرستان نهبندان، سرایان و فردوس هم در وضعیت آبی قرار گرفتند و به این ترتیب در حال حاضر  هفت شهرستان خوسف، بشرویه، درمیان، سربیشه، نهبندان، سرایان و فردوس آبی رنگ هستند که امیدواریم این وضعیت با تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه داشته باشد.

وی گفت: شهرستان‌های بیرجند، قاینات، طبس و زیرکوه همچنان وضعیت زرد (متوسط خطر) دارند.

رنگ‌بندی شهرها پایدار نیست

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا بیان کرد: تعیین رنگ شهرها متناسب با روند بیماری در هر شهر انجام می‌شود و قرار گرفتن در هر کدام از رنگ‌های چهارگانه (آبی، زرد، نارنجی و قرمز) براساس «تعداد موارد کرونا مثبت که در روز بستری می‌شوند به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت» است. 

وی افزود: بنابراین احتمال تغییر در رنگ‌بندی به صورت هفتگی وجود دارد و تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده فراگیر از ماسک، خودداری از دورهمی و برگزاری تجمعات الزامی است.

دهقانی از انجام ۱۴۹ مورد آزمایش تشخیص کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این تعداد آزمایش منجر به شناسایی ۲۲ بیمار مبتلا به کرونا شده است که از این تعداد پنج بیمار در بیمارستان بستری هستند و ۱۷ بیمار به صورت سرپایی نمونه داده بودند.

وی اظهار داشت: از موارد جدید کرونا مثبت در استان ۱۰ نفر مربوط به شهرستان بیرجند، یک نفر سرایان، ۲ نفر سربیشه، یک نفر طبس، یک نفر فردوس و هفت نفر مربوط به شهرستان قاینات بوده است.

بستری ۱۳۵ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در حال حاضر ۱۳۵ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد ۲۸ نفر مبتلای قطعی به کرونا بوده‌اند.

وی گفت: از بیماران کرونایی، سه بیمار در بخش مراقبت ویژه هستند که حال ۲ نفر مناسب نیست. 

دهقانی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی جدید نداشتیم و کل موارد فوت ناشی از کرونا در استان ۷۴۱ مورد باقی می‌ماند. 

او گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا (اسفند سال گذشته) تاکنون ۱۵ هزار و ۳۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی شناسایی شدند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۷۰ نفر بهبودی کامل پیدا کردند یا دوره قرنطینه را پشت سر می‌گذرانند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۳۱ بیمار تنفسی که شامل ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا بوده‌اند از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و براساس وضعیت قبلی رنگ‌بندی شهرستان‌های خراسان جنوبی، چهار شهرستان این استان در وضعیت آبی یا کم خطر قرار داشتند و هفت شهرستان در وضعیت زرد یا متوسط خطر بودند.

این استان که در آبان امسال هفت شهرستان قرمز (خیلی پرخطر) داشت اکنون از نظر کنترل ویروس کرونا در وضعیت شکننده قرار دارد.

محدودیت‌ها همچنان ادامه دارد

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی هفته گذشته اعلام کرد: تردد شبانه در شهرستان‌های زرد استان از ساعت ۲۲ تا چهار صبح ممنوع است و مشاغل گروه چهار در این مناطق همچنان اجازه فعالیت ندارند.

غلامرضا شریف‌زاده گفت: محدودیت‌هایی که در مناطق زرد (متوسط خطر) اعمال خواهد شد، علاوه بر موارد یادشده شامل حضور دوسوم کارکنان در ادارات و یک سوم دورکاری است.

وی افزود: در مناطق آبی (کم خطر) مشاغل گروه چهار هم اجازه فعالیت دارند و منع تردد شبانه در شهرهای آبی با نظر فرمانداران متناسب با وضعیت آن شهرستان اعمال خواهد شد.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت.

براساس مصوبه‌ای که از سوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد، با توجه به رنگی که وضعیت شیوع کرونا در شهرهای مختلف را نشان می‌دهد، برای فعالیت چهار گروه شغلی تصمیم‌گیری می‌شود.

مشاغل به چهار گروه تقسیم شده‌اند و براساس وضعیت شهرها به فعالیت خود ادامه می‌دهند برای مثال در شرایط سفید و قبل از آن آبی هر چهار گروه فعالیت دارند و در شرایط زرد، گروه شغلی چهار از فعالیت منع شده است.

همچنین در شرایط نارنجی (پرخطر) گروه سه و چهار مجاز به فعالیت نیستند و در شرایط قرمز (خیلی پرخطر) فقط گروه شغلی یک (مشاغل ضروری) می‌تواند فعالیت کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha