ایران در کسب مدال‌های جهانی اختراعات به رتبه بیستم رسید

اصفهان - ایرنا - سرپرست تیم اختراعات ایران گفت: مخترعان کشورمان در کسب مدال‌های جهانی نسبت به پنج سال قبل به پیشرفت قابل توجهی دست یافتند و اکنون به رتبه بیستم جهانی رسیده‌اند.

به گزارش ایرنا، امیر عباس محمدی کوشکی روز جمعه در نشست خبری کسب مدال جهانی در رقابت‌های اختراعات و نوآوری در محل کتابخانه مرکزی اصفهان افزود: این در حالی است که سال ۹۴ رتبه ایران در جهان پنجاه و ششم بود و این نشان از جهش و توسعه قابل توجه در فناوری‌های نوین و تلاش مخترعان دارد.

وی اضافه کرد: مخترعان کشور در قالب تیم اختراعات ایران همه ساله در سازمان جهانی مالکیت فکری مقام‌های شایسته‌ای کسب می‌کنند که نشانگر  پژوهش‌های فراوان و تلاش و توانایی جوانان و دانشجویان ایرانی است.

ایران در سالهای اخیر به یکی از کشورهای موثر تبدیل شد

سرپرست تیم اختراعات ایران ادامه داد: سازمان جهانی مالکیت فکری همه ساله به ۳۰ اختراع مدال اهدا می‌کند که ایران در سال‌های اخیر با ثبت اختراعات متعدد به یکی از کشورهای موثر در این عرصه تبدیل شد.

محمدی با بیان اینکه توسعه کشور بدون توجه به نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان میسر نیست، تصریح کرد: ایده پردازی در کشور باید به یک اصل تبدیل شود و بومی سازی در زمینه‌های مختلف جزو اولویت ها باشد.

لزوم حرکت به سمت خلاقیت و نوآوری 

وی با اشاره به اینکه سیاست کلی آموزشی باید به سمت خلاقیت و نوآوری حرکت کند اظهارداشت: اگر بها دادن به دانش آموزان ایده پرداز در مدارس به یک سیاست کلی تبدیل شود بدون شک شاهد تحول و توسعه چشمگیری خواهیم بود.

سرپرست تیم اختراعات ایران با تاکید بر اینکه حمایت از دانش‌های نوین و فناوری یک ضرورت است گفت: اهمیت هرچه بیشتر به جنبه‌های تجاری سازی و خلق ثروت می‌تواند کشورمان را از واردات بی نیاز کند و این نیاز ضروری امروز به شمار می‌رود.

محمدی خاطرنشان کرد: ایجاد و توسعه نظام ایده پردازی در کشور تنها به معنای بهبود فعالیت نوآوران و دانشجویان نیست بلکه سبب حرکتی می شود که حل مشکلات تک تک افراد جامعه را در پی خواهد داشت.

ضرورت تسهیل سازی در امور و حمایت از مخترعان

وی گفت: تسهیل سازی در امور و حمایت، مطالبه اصلی مخترعان و پژوهشگران جوانی ایرانی است زیرا کاهش دغدغه فکری دانشجویان توانمند به افزایش نوآوری‌ها و در نهایت بهبود در بخش‌های مختلف و پیشرفت کشور منجر خواهد شد.

طرح تیم اختراعات ایران امسال برای نخستین بار در چالش جهانی نوآوری دانشگاه ام آی تی آمریکا پذیرش شد و در جایگاه برترین‌های این چالش قرار گرفت.

تمام اعضای تیم اختراعات ایران عضو صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران معاونت علمی ریاست جمهوری هستند و دانشگاه ها دانشجویانی که طرح های برگزیده ای در حوزه های مختلف دارند به این تیم برای شرکت در مسابقات بین المللی معرفی می کنند به این معنا که این تیم مورد حمایت و نظارت دانشگاه های سراسر کشور است.

طرح های تیم اختراعات ایران در سامانه پژوهش و فناوری وزارت علوم و تحقیقات نمره ۹ یا نمره طلایی گرفته، این تیم عضو وایپو (سازمان مالکیت فکری جهانی) است و سازمان اختراعات و ثبت پَتنت ایران نیز زیر نظر وایپو قرار دارد.

چالش جهانی نوآوری در سال ۲۰۲۰ در زمینه های نوآوری مرتبط با کرونا در راستای ساخت سیستم های آزمایشگاهی و در حوزه کمک به رشد کسب و کار با کمک سازمان های پژوهشی آمریکا و بانک جهانی از اردیبهشت ماه فراخوان داد و هم اکنون در برخی از حوزه ها در حال برگزاری است که ۱۳۰ کشور در این چالش شرکت کرده اند.

زهرا قضاوی، مائده اسفندیاری، فائزه کارگری و لیلا مقدادی اعضای تیم دانشجویی اختراعات و نوآوری های اصفهان را تشکیل می‌دهند.

این افراد همچنین در زمینه ربات هوشمند پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ و بیمارستان های هوشمند  موفق به کسب رتبه های برتر جهانی شدند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha