معاون شهردار: تهران شهر متروکه‌ها شده است

تهران- ایرنا- معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه تهران شهر متروکه ها شده است، گفت: ظرفیت‌های ارزشمند شهر را مثل محور فدائیان اسلام از ترس تخریب، سال‌ها فریز کرده و تبدیل به مناطقی متروکه کردیم.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا گلپایگانی روز پنجشنبه در کارگاه مجالی برای طراحانه اندیشیدن به فرصت‌های شهری خیابان ولیعصر توضیح داد: تهران شهر متروکه‌ها است. محور فدائیان اسلام را به دلیل آن که برای ما ارزش داشت بیش از ۳۰ سال فریز کردیم و تبدیل به ظرفیتی نازا شد.

وی ادامه داد: پادگان ۰۶ هم همین ویژگی را دارد، چون برای ما با ارزش است جرات نمی‌کنیم به آن دست بزنیم و به احتمال زیاد آن هم روزی متروکه خواهد شد.  

گلپایگانی به وجود عناصر متعدد منفرد در تهران اشاره کرده و گفت: در تهران اِلمان‌ها و عناصر زیادی وجود دارد که می‌شود آن‌ها را به هم متصل کرده و یک مجموعه عناصر معنادار خلق کرد.  

ذی نفعان را در طراحی‌های شهری فراموش نکنیم

مشاور و مدیرکل دفتر شهرداری تهران هم در این کارگاه گفت: در طراحی‌های شهری نمی‌شود نسبت به مخاطبان و ذی نفعان بی تفاوت باشیم.

مصطفی کاظمی با بیان اینکه طرح‌هایی که ارائه داده می‌شود باید جنبه اجرایی داشته باشد، توضیح داد: در واقع اگر بتوانیم جزییات را مشخص کنیم، تفاوت میان طرح و خروجی زیاد نخواهد بود؛ شهرداری تهران با پیمانکاران مختلف سروکار دارد، باید طرح‌ها به گونه‌ای باشند که پیمانکاران بتوانند آن را تبدیل به خروجی مطابق با طرح کنند.  

وی همچنین با اشاره به نادیده گرفته شدن کف خیابان و مشخص نبودن مصالح مورد استفاده در طرح‌ها، گفت: بنا بر آب و هوا، میزان تردد، شکل خیابان و غیره باید نوع مصالح استفاده شده در کف خیابان تفاوت داشته باشد و این موضوع در طرح‌ها باید مشخص شود.  

مدیر کل دفتر شهردار تهران اضافه کرد: همچنین در طراحی‌ها خط آسمان نیز اهمیت زیادی دارد، اینکه شهروندان از پایین چه چیزی را می‌بینند و اگر فردی از بالا ببینید، چه سازه‌هایی مقابل چشمش قرار دارد، اهمیت دارد.

کاظمی با بیان اینکه در طرح‌های ارائه شده به گونه‌های گیاهی کم‌تر پرداخته شد، تاکید کرد: ما در طرح‌ها باید به رفتاری که شهروندان با این محیط‌ها دارند و مخاطبان نیز توجه کنیم. طراحی برای مردم نباید باشد باید با مردم باشد. باید حس تعلق در مردم ایجاد کنیم و نمی‌شود نسبت به مخاطبان و ذی نفعان بی تفاوت باشیم.  

وی همچنین با اشاره به وجود عناصر مزاحم در طول خیابان ولیعصر گفت: شاید این عناصر به چشم شهروندان کم‌تر بیاید اما حضور دارند و چهره مسیر را برهم می‌زند؛ در طرح‌ها باید به حذف این زوائد هم توجه شود.  

مشاور شهردار تهران اضافه کرد: معتقدم ما در طراحی کلان حرفه‌ای هستیم اما در  طراحی جزییات نه؛ اگر یاد بگیرم جزییات را طراحی کنیم در طراحی کلان هم موفق خواهیم بود.  

کاظمی همچنین به تاثیر علوم شناختی در طراحی شهری اشاره و تاکید کرد که در اصلاح رفتارهای شهروندان و تغییر آن‌ها می‌شود از علوم شناختی استفاده کرد.   

در ادامه ایمانی جاجرمی، جامعه‌شناس نیز با بیان اینکه ایده‌ها باید ارتباط بین خیابان ولیعصر را با شهر تهران برقرار کند، گفت: فضای شهری باید زیرساخت اجتماعی نیز داشته باشد؛ فضایی برای آشناهایی اتفاقی، درنگ‌ها.

وی ادامه داد: درعین حال باید تصویری از آینده نیز در طرح‌ها ارائه شود که که بدانیم که در آینده چه فضایی داریم و با آن ارتباط برقرار کنیم.

جاجرمی همچنین با بیان اینکه نیم رخ اجتماعی از مسائلی است که باید در طرح‌ها دیده شود، اضافه کرد: اینکه چه آدم‌هایی اطراف این پروژه زندگی می‌کنند؛ اهمیت زیادی دارد. درعین حال من مخالف این موضوع هستم که در طرح‌های شهری امتیاز بیشتری به گروه‌های بهره‌مند داده شود و مشکل ما در تهران همین مونوپل گروه‌های اقتصادی است.  

وی اضافه کرد: در عین حال باید پیامدهای طرح‌ها نیز مشخص و در در ارائه‌ها، تحلیل‌های جنسیتی لحاظ شود. اینکه طرح بیشتر به نفع زنان است یا مردان، آیا سالمندان در طراحی‌ها جایی دارند یا نه ودر عین حال مشخص باشد اجرا کننده طرح‌ها بخش خصوصی یا شهرداری است؛ نوع تعامل هرکدام از این بخش‌ها متفاوت است.  

خیابان ولی عصر ستون فقرات شهر تهران است

تورج فرهادی، شهردار منطقه ۶ نیز در این کارگاه گفت: برای اجرای طرح‌ها باید واقع‌نگر بوده و پاهای خود را بر روی زمین بگذاریم. خیابان ولیعصر ستون فقرات شهر تهران است و اقدامات ما در این خیابان اهمیت زیادی دارد.  

وی ادامه داد: علاوه بر داستن نقش خیابان ولیعصر باید بین طراحی‌ها نیز ارتباط منطقی ایجاد شود؛ هر اقدامی باید مانند نخ تسبیح به هم مرتبط باشد و وقتی از بالا به خیابان ولیعصر نگاه می‌کنیم، ارتباطی جدا نشدنی بین عناصر  ببینیم که در عین حال قابلیت اجرایی شدن هم داشته باشند.

حمیدرضا سپهری، استاد دانشگاه نیز در ادامه این پنل تاکید کرد که ارتباط نقاطی که طرح‌ها اجرا می‌شود و حضور مردم در تدوین و اجرای آن‌ها، ارزش مکانی هر نقطه به اضافه اینکه شهرداری چگونه و با چه روشی می‌خواهد آن‌ها را اجرا کند، اهمیت بسیار زیادی دارد.  

نصراله آبادیان، شهردار منطقه ۱۱ به عنوان یکی از مناطق سهیم در خیابان ولیعصر نیز در این کارگاه حضور داشت.

وی به طرحی که درباره ساماندهی محور راه‌آهن پرداخته بود اشاره کرده و گفت: اولین مشکل در محدوده راه‌آهن اغتشاشات بصری بود که سعی کردیم با بازطراحی میدان، ساماندهی عمقی در اطراف محدوده انجام دهیم.  

آبادیان ادامه داد: در عین حال سرانه‌های خدماتی را تقویب کرده و بر حفظ هویت خیابان شوش، وحدت اسلامی و ولیعصر تاکید کردیم. سه سال زمان برد تا در طرح تفصیلی تغییراتی که هویت این خیابان‌ها را در معرض تخریب قرار می‌داد، حذف کنیم.  

شهردار منطقه ۱۱ گفت که با زمینه‌سازی‌هایی ظرفیت تغییر چهره ایجاد شده حالا باید در درون آن محتوا ریخته شود.  

وی همچنین با تاکید بر ضرورت ارتقای کالبدی محور راه‌آهن و خیابان ولیعصر اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات محدوده بافت ریزدانه و فرسوده محدوده است که نسبت به سایر نقاط منطقه ۱۱، کم‌تر نوسازی و بهسازی شده است.  

طرح های اشتباه شهری محصول نگاه بالا به پایین مسئولان است

حمید موسوی شهردار منطقه یک نیز در این کارگاه علت خوب نبودن حال شهر و خیابان ولیعصر را نادیده گرفتن مردم به عنوان عنصر اصلی شهر عنوان کرد.  

وی گفت: تولی‌گری باید با شهرداری و تصدی‌گری با مردم باشد. طرح‌های آنچنانی در بافت‌ها مسئله‌دار بدون حاضر مردم حاصلی نخواهند داشت؛ طرح های اشتباه محصول نگاه بالا به پایین مسوولان هستند.   

شهردار منطقه یک تاکید کرد: باید سعی کنیم تخلیه جمعیت در مناطق اتفاق نیفتد و زمینه رفت و آمد مردم فراهم شود. رفتن مردم از محیط‌های شهری آن‌ها را به فضای بی دفاع شهری تبدیل می‌کند. طرح‌ها با ورود جمعیت باید عملیاتی شوند و در عین حال آثار محیط‌های پیرامونی بر آن‌ها نیز مشخص باشد.  

موسوی اضافه کرد: اگر بحث تقویت گردشگری درتهران است باید موضوعات ترافیکی نیز مورد توجه جدی قرار گیرد؛ باید شهر لجام گسیخته در اختیار خودرو را انسان محور کنیم و درعین حال زمینه حضور شهروندان را با خودرو و حمل و نقل عمومی به سمت نقاط گردشگرپذیر فراهم کنیم.  

وی ادامه داد: توجه به مقیاس پروژه مسئله بسیار مهمی است؛ زمانی که موزه سینما ایجاد می‌کنیم باید اثر ترافیکی محدوده آن را بسنجیم. هنرمندانی که قصد حضورشان در این موزه را داریم، خودشان در ترافیک گیر می‌کنند.  

موسوی همچنین به رها شدن ساختمان‌ها نیمه‌کار در منطقه یک اشاره کرده و گفت: مالکان بدون توجه به مسائل ایمنی ساختمان‌های مجاور و در عین حال سیما و منظر شهری، ساختمان‌های نیمه‌کاره خود را رها می‌کنند تا در زمانی که منافعش تامین شود اقدام به ساخت کنند.  

شهردار منطقه یک گفت: در نهایت باید میان مشکلات و مقتضیات شهر و طرح‌هایی که اجرا می‌کنیم، ارتباط محکمی وجود داشته باشد تا به مرحله اجرا برسند.

به گزارش ایرنا، صبح امروز «کارگاه مجالی برای طراحانه اندیشیدن به فرصت‌های شهری خیابان ولیعصر» با هدف تبدیل خیابان ولیعصر به خیابانی کامل و حرکت در مسیر ثبت جهانی با حضور ۱۴ گروه معمار و طراح شهری، در سه پنل تخصصی برگزار شد.  

در پنل اول این کارگاه طرح‌هایی برای اصلاح بن بست فلق، حد فاصله خیابان‌های جهان‌تاب و سی و دوم، ابتدای خیایان سید جمال‌الدین اسدآبادی و  خیابان اتحادیه و مقابل دانشگاه تهران ارائه شد.  

در پنل دوم این کارگاه طرح‌هایی برای اصلاح سه راه زعفرانیه، محدوده مجاور بوستان امیریه و ابتدای خیابان شهید دل‌پیشه، خیایان توتونچی و خیابان قلمستان، جنب پمپ‌بنزین و ابتدای خیابان اتحادیه ارائه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

سرخط اخبار استان‌ها