چاره‌ای جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداریم

تهران- ایرنا- بازیگر سینما و تلویزیون، گفت: در مدت هم گیری کرونا در کشور علاوه بر خودم همواره توصیه‌ام به دیگران این بوده تا همه موارد بهداشتی و پروتکل‌ها اعم ازماسک‌زدن و فاصله اجتماعی را رعایت کنند چراکه چاره‌ای جز مراقب‌بودن نداشتیم و نداریم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حالا دیگر یک سالی هست که جهان درگیر ویروسی ناشناخته است؛ یکسالی که شاید بدبین ترین آدم‌ها هم فکر نمی کردند که تا به این اندازه دوام یابد و زندگی را در تمام کره زمین مختل و ارتباطات را محصور کند. 

در این یک سالی که گذشت همه مشاغل خرد و کلان از کووید ۱۹ آسیب دیدند و عمدتا موقتی و بعضا دائمی به تعطیلی و اختلال کشیده شدند.

بر این اساس فعالیت‌های فرهنگی و هنری شاید یکی از اولین قربانیان کرونا بودند. قربانیانی که در برخی از حوزه ها مانند برنامه و فیلمسازان، در تنگنایی دوسویه قرار گرفتند که از جهتی باید برای جامعه ای که ترغیب به انزوا می شد خوراک تولید می کرد و از سوی دیگر خود در معرض آسیب بودند. آسیبی که نگاهی به تعداد هنرمندان قربانی کرونا در یکسال گذشته گواه آن است.

از جمله مشکلاتی که این روزها برنامه‌سازان تلویزیونی و تولیدکنندگان محتواهای فرهنگی همچنان با آن دست به گریبان هستند، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و الزامات پیشگیری از شیوع کروناست. از سویی باید برای مردمی که دائم تشویق به ماندن در خانه می‌شوند برنامه تولید شده و آنان ترغیب به گذراندن بخشی از ساعات خود از طریق تماشای تلویزیون شوند و از سوی دیگر برنامه‌سازان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در این دوران تحت فشار رعایت موارد بهداشتی و حفظ سلامت عوامل هستند.

تقریباً هیچ حوزه‌ای نیست که در یک سال گذشته فارغ از هیاهوی کرونا مانده باشد؛ بلایی که همه عرصه‌ها و جغرافیای جهان را در نوردید و موجب شده شیوه زندگی تمام دنیا عوض شود؛ در این مدت رویدادهای فرهنگی و هنری بسیاری لغو یا به شیوه‌ای برگزار شد که از فلسفه وجودی اش فاصله داشت. برنامه سازی های تلویزیونی هم یکی از عرصه‌هایی بود که آسیب دید و بعضاً به رغم نیاز به گسترش و افزایش کیفیت دچار کوچکی و افت کیفیت شد.

البته عمده این برنامه ها به دلیل ماهیت تلویزیون به طورکلی نه تنها تعطیل نشدند بلکه مستمر به تولید و پخش برنامه‌هایشان ادامه دادند.

یکی از مجموعه های تلویزیونی که این روزها در حال تولید است، سریال نون. خ ۳ است؛ سریالی که وقتی سال گذشته همین ایام فصل دوم آن کوتاه شد و با حذف ساخت قسمت های پیش بینی شده به پایان رسید شاید کمتر کسی فکر می کرد عمر کرونا تا به این اندازه طولانی باشد که حتی تا ساخت فصل سوم هم ادامه یابد و عوامل را مجبور به کار در این اوضاع سازد.

اما فصل سوم نون. خ این روزها در روستایی در نزدیکی تهران در حال تولید است تا برای بهار ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه یک سیم

رعایت پروتکل‌ها چاره‌ رهایی از کروناست

شقایق دهقان که یکی از بازیگران فصل سوم سریال نون.خ است در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در توضیح سختی‌های حرفۀ بازیگری در ایام کرونا گفت: کرونا شرایط را برای تمامی مشاغل در کشور سخت کرد. به هر حال در این مدت هرکسی به نوعی درگیر آن است؛ اما احساس می کنم یک سختی که ما (بازیگران) نسبت به سایر مشاغل بیشتر داریم این است که در زمان فیلمبرداری (به خصوص اگر داستان در دوران کرونا روایت نشود) باید ماسک هایمان را برداریم و این موضوع به ویژه زمانی خطرناک تر می شود که در برخی از موارد ما چیزی حدود بیش از ۶۰ نفر بر سر یک صحنه هستیم و این جمعیت زیاد خود مشکل ساز است.

بر این مورد بیفزایید این را که بعضی از اوقات لوکیشن فیلمبرداری یک اتاق کوچک است و ما باید در چنین شرایطی همه در کنار هم کار کنیم و این یکی از مواردی است که سختی های کار در دوران کرونا را برای ما برجسته می سازد.

دهقان در پاسخ به فعالیت‌های خود پس از شیوع کرونا تصریح کرد: من از شروع کرونا تا مدتی کار نکردم اما پس از آن دوباره شروع به کار کردم و در این مدت واقعا تلاش کردم که همه موارد بهداشتی و پروتکل های گفته شده (ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی) را رعایت کنم و ما جز این مراقب بودن و تلاش کردن چاره دیگری نداشتیم و نداریم.

در این مدت روابط اجتماعی ما با خانواده و دوستان و ... با گذشته فرق داشت و ارتباطات اجتماعی را همچون گذشته انجام نمی دادیم چراکه ما هنرمندان هم فرقی با سایر مردم نداریم و جان خودمان و خانواده مان را دوست داریم و برایمان این سلامتی مهم است.

مردم فصل سوم نون.خ را بیشتر دوست خواهند داشت

بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی پاورچین (۱۳۸۱)، شب‌های برره (۱۳۸۴)، مسافران (۱۳۸۸)، ساختمان پزشکان (۱۳۹۰)، پژمان (۱۳۹۲) و نون.خ ۲ (۱۳۹۹) در رابطه با بازی در سریال نون.خ بیان کرد: در نون خ کارکتری جدی را بازی می کنم، من به اندازه کافی کمدی بازی کرده ام و هر نقش کمدی را هم تجربه کرده ام، آن چه برایم مهم است کلیت اثر و آن اتفاقی است که مخاطب می بیند. 

من پیش از این در سریال دزد و پلیس با سعید آقاخانی همکاری داشته‌ام. علاوه بر آن در زن بابا هم با وی همکاری داشتم و نون.خ سومین تجربه مشترک من با آقاخانی است، در قبال آثار آقاخانی با وجود کمدی بودن هر سه اثر لحن کارها با هم متفاوت بوده است. البته در این میان دزد و پلیس دلچسب ترین اثری بوده که بازی در آن را تجربه کردم زیرا کاراکترم در آنجا واقعا بازیگری طلب می کرد. 

وی افزود: من مطمئنم که این سریال مورد ر ضایت مخاطبان قرار خواهد گرفت، مردم دو فصل اول را دوست داشته اند و می دانم که فصل سوم را بیش از دو فصل قبلی دوست خواهند داشت.

تمام آثار نباید پیرامون شهر تهران ساخته شود

هنرپیشه فیلم های سینمایی زیر نور ماه (۱۳۷۹)، شیرین (۱۳۸۷)، اکسیدان (۱۳۹۵) و ناگهان درخت (۱۳۹۷) در ادامه با تاکید بر نیاز به ساخت مجموعه هایی همچون نون.خ تصریح کرد: ما فقط تهرانی نیستیم که بخواهیم تمام آثارمان پیرامون این شهر ساخته شود، اتفاق به شدت از ساخت آثاری با محوریت اقوام استقبال می کنم، ما کشوری با تنوع گویش، قومیت و اقلیم هستیم و نمی توان صرفا آثاری ساخت که همه با گویش تهرانی با هم صحبت کنند. 

اگر بتوان سوءتفاهم ها را در ساخت آثار قومی و بومی برداریم این آثار روند رو به جلویی خواهند داشت، سعید آقاخانی از یک سو و محسن تنابنده از سوی دیگر توانستند به این توانایی برسند که بتوانند به جنسی از شوخی و کمدی در آثارشان دست یابند که آزار دهنده نباشد و گویش استفاده شده در سریال برای مخاطبان برخورنده نباشد.

دهقان در انتها یادآور شد: اهمیت خانواده در سریال نون.خ بسیار زیاد است، شخصا فکر می کنم که موضوعیت خانواده بسیار جای داستان پردازی و نگارش دارد، مهمترین واحد تشکیل دهنده اجتماع خانواده است، اگر همه چیز در خانواده درست باشد آن جامعه درست خواهد بود، به نظر من فرهنگ سازی در قبال خانواده یکی از وظایف آثار تلویزیونی است که در نون.خ به خوبی شاهد آن هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

سرخط اخبار فرهنگ