شرکت پست، ارسال کتاب‌ها را در اولویت قرار داده است

تهران- ایرنا- رییس مرکز تجزیه مبادلات کشور، در بازدید خبرنگاران از انبار مرکزی پست کشور گفت: شرکت پست، ارسال کتاب‌ها را در اولویت قرار داده و برای پست نقطه تاریکی در کشور وجود ندارد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، بازدید از بخش مرسولات پستی نمایشگاه کتاب تهران، با حضور رمضانعلی سبحانی فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، ایوب دهقان کار، رییس نمایشگاه مجازی کتاب، مهدی مقصودی، رییس شرکت پست تهران و رییس مرکز تجزیه مبادلات کشور، حسین صفری، معاون فنی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از خبرنگاران انجام گرفت.
مهدی مقصودی، رییس پست تهران و رییس مرکز تجزیه مبادلات کشور، با ارائه گزارشی از وضعیت جمع آوری و ارسال کتاب ها به سراسر کشور گفت: برای ارسال مرسولات پستی، رساندن کتاب به دست مخاطبان را در اولویت قرار داده ایم.


وی افزود: بسته های پستی حاوی کتاب، با سرعت مطلوبی به دست مخاطبان می رسد اما برخی بسته بندی ها، مشکلاتی دارند که کتاب ها در مسیر آسیب می بینند، بارها از ناشران درخواست کردیم که بسته بندی و لفاف مناسب و استاندارد استفاده کنند اما برخی به این نکات توجه نکرده اند.

شرکت پست ایران، مرسولات دریافتی از همه دفاتر پستی را در پست مرکزی واقع در چهارراه لشکر گردآوری کرده و از این دفتر به سوی مقاصدشان رهسپار می‌شوند. 

مقصودی با بیان این که به‌نظر می‌رسید با شروع بحران کرونا استفاده از خدمات پستی به‌عنوان یک انتخاب فانتزی تلقی شود، اضافه کرد:  پست و دریافت مرسولات، به‌مرور به سبکی از زندگی شهروندان تبدیل شده‌است. شرکت ملی پست به‌عنوان یک نهاد غیرانتفاعی به ارائه خدمات متنوع به مردم مکلف است.
وی به مرکز تجزیه مبادلات کشور اشاره کرد و گفت: در این مرکز 970 نیروی انسانی شامل 476 نیرو شرکتی فعالیت می‌کنند. مرسوله‌ها برای قرارگرفتن در کانال توزیع از سوی این نیروهای فعال در مرکز به‌صورت هفت روز هفته و 24‌ساعته آماده‌سازی می‌شوند؛ بنابراین فعالیت در این مرکز متکی بر نیروی انسانی و شبکه ارتباطی شرکت ملی پست است.شرکت ملی پست به‌عنوان یک نهاد غیرسیاسی، صرفاً به هدف ارائه خدمت به مردم فعالیت می‌کند و با توجه به سابقه طولانی در زمینه‌های مختلف ازجمله طرح‌های ملی کشور تجربه قابل توجهی در این زمینه دارد.


مقصودی با اشاره به دفاتر اصلی دریافت بسته پستی مثل دفتر پستی شهید یوسفیان ادامه داد: بیش از ۶ دفتر پستی در سراسر تهران و یازده دستگاه کامیون در جاهای مختلف شهر به طور سیار، بسته های کتاب را از ناشران تحویل می گیرند و ناشرانی که بسته هایشان کم باشد، پستچی به دفترشان رفته و کتاب‌ها را تحویل می گیرد و برای ما می آورد، برای ناشران بزرگ هم در دفتر خودشان، یک میز وی آی پی گذاشتیم که به طور ویژه آثارشان را دریافت و ارسال می کنیم.
وی اظهار داشت: دفتر پست لشکر پایلوت کل کشور است و هر چه از فرودگاه ها وارد می شود را ما دریافت می کنیم و از اینجا به همه کشور ارسال می شود.
رمضانعلی سبحانی‌فر، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست، در این بازدید اعلام کرد: تا صبح امروز 369 هزار و 76 مرسوله در این سامانه به ثبت رسیده است.
 ۶۷ هزار مرسوله به دست مردم کتاب‌دوست ایرانی رسیده است.
سبحانی‌فر اعلام کرد ۲۸ درصد مرسولات نمایشگاه کتاب به  دست مخاطبان رسیده است.
وی افزود: اکنون ناشران از پست عقب هستند و باید کتاب ها را بسته بندی کنند. این را هم باید بگویم که ما در این هجمه کاری در دفاتر پست، هیچ کاری را معوق نکرده ایم و کارهای دیگر ما ادامه دارد.
 ایوب دهقان کار، رییس نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نیز ضمن تشکر از مسئولان و کارکنان پست تهران گفت:شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، با توزیع کتاب‌های خریداری ‌شده از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، شادی را به مردم هدیه می‌کنند.


در پایان نیز ایوب دهقان کارمدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران و رییس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اهدای شاخه های گل از کارکنان پست تشکر کرد.

در ادامه در بازدید از دفتر پست شهید یوسفیان، سبحانی فر اعلام کرد که این مرکز از صبح ۲۴ هزار بسته فقط در پست تحویل گرفته و در کل منطقه ۱۳، ۴۰ هزار بسته دریافت کرده شده است.
در ادامه نیز مسئول دریافت بسته های کتاب در پست یوسفیان، گفت که هر روز بسته کم می آید و از سبحانی فر خواست در این زمینه همکاری کند.


سبحانی فر نیز با اعلام این که این موضوع به بخش خصوصی مربوط می شود، قول همکاری لازم در این زمینه را داد.

به گزارش ایرنا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود چون این شکل برگزاری نمایشگاه مجازی در این وسعت، با حضور این تعداد ناشر، و با لحاظ دارا بودن بخش فروش، و بخش بین‌الملل، رایت سنتر و نشست های فرهنگی در دنیا بی‌نظیر بوده تا آنکه تصمیم گرفت با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت، این رویداد فرهنگی را در ایران به شکل مجازی برگزار کند.
ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حکم معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ریاست برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب معرفی شد. در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از ۱۰۰۰ ناشر حضور دارند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب برای عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه شد.

همچنین ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب و ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند. هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده است.

کاری در سطح نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در واقع یک ابر پروژه چه در حوزه فناوری و زیرساخت و هم در بحث مجازی و حتی کارهای غیرمجازی و بحث لجستیک پشتیبانی مالی اداری و حتی پشتیبانی است.

همچنین فروش بیش از ۵۰ میلیاردی این نمایشگاه کتاب همراه با ثبت بیش از ۷۰۰ میلیون درخواست در سامانه و ارائه پاسخ های درست در کسری از یک ثانیه نشانگر اقبال و استقبال مخاطبان از این رویداد بزرگ فرهنگی و مجازی کشور دارد.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با توجه به استقبال خوب و چشمگیر ناشران و مخاطبان با دو نوبت تمدید از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا دهم بهمن ماه جاری میزبان بازدید کنندگان و علاقه مندان این رویداد بزرگ فرهنگی کشور در فضای مجازی خواهد بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha