نمایشگاه مجازی کتاب، فرصتی مغتنم برای عرضه کتاب‌ همه ناشران

تهران- ایرنا- مدیر اجرایی انتشارات مروارید، نمایشگاه مجازی کتاب تهران را محل و فرصتی مغتنم برای عرضه کتاب ناشران عنوان کرد و گفت: ممکن است در کتابفروشی‌ها محل و متراژ کافی برای عرضه همه کتاب‌های ناشران وجود نداشته باشد اما آن‌ها به راحتی قادر خواهند بود در این محل کتاب‌های خود را بفروش برسانند.

امیر علی‌بیک روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان اینکه فروش در شرایط فعلی با توجه به مجازی شدن نمایشگاه کتاب به شکل غیرحضوری شده است، گفت: این موضوع فقط به حوزه کتاب اختصاص ندارد بلکه در همه زمینه‌ها تغییر کرده و لازم است که ناشران نیز در این زمینه اقدام و زیرساخت‌های لازم را برای تحقق این امر مهیا کنند.

وی افزود: یکی از کارهایی که ناشران باید انجام دهند آماده‌سازی یک سایت فعال و پویا است که تازه‌های نشر خود را در آن عرضه کنند و امکان خرید با درگاه‌های اینترنتی با پروتکل‌های ایمنی بانکی در آن‌ها پیش‌بینی شده باشد.
علی‌بیک با بیان اینکه ناشران باید تلاش کنند از این قافله عقب نمانند، عنوان کرد: در کنار آن نیز می‌توانند بخشی از هزینه‌های سربار مجموعه خود را کاهش دهند زیرا ممکن است در کتابفروشی‌ها محل و متراژ کافی برای عرضه همه کتاب‌های ناشران وجود نداشته باشد اما آن‌ها می‌توانند به راحتی در نمایشگاه مجازی و فضای مجازی کتاب‌هایشان را بفروشند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گفت: در این زمینه باید گفت که زیرساخت‌های سایت نمایشگاه برای دوره‌های آتی باید کاملا فراهم شود تا ناشران و مخاطبان با راحتی و سهولت بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند و همه اطلاعات در یک سرور نباشد زیرا این موضوع موجب سنگینی و کند شدن روند فعالیت سایت می‌شود.

علی‌بیک یادآور شد: نمایشگاه مجازی کتاب برای افرادی که در شهر یا روستایشان کتابفروشی ندارند یک ویژگی و مزیت بسیار خوب است اما باید در نظر داشته باشیم که کتابفروشان محلی شهرهای کوچک هم با برنامه‌های حمایتی تقویت شوند.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک اقدام خوب است

مدیر انتشارات شباویز نیز در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: ضرورت دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک بیشتری در خصوص هزینه پست کتاب ناشران متقبل شود زیرا با توجه به شرایط اقتصادی این کار از عهده ناشر خارج است و هزینه پست بالا است.

فریده خلعتبری با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب یک اقدام خوب است، گفت: مساله‌ای که در این میان اهمیت دارد هزینه پست کتاب‌ها است که بسیار بالا و در بسیاری از مواقع از قیمت پشت جلد کتابی هم که می‌فروشیم بالاتر است.

وی ادامه داد: برخی ناشران که کتاب‌های کودک و نوجوان دارند برای هر کتاب باید بیشتر از رقم کل فروش یعنی قیمت پشت جلد کتاب، بهای پست پرداخت کنند که این کار اصلا برای آن‌ها مقرون به صرفه نیست و مثل این است که کتاب‌ها را رایگان می‌دهیم.

خلعتبری با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دیگر هزینه پست کتاب در چنین مواقعی رایگان است، عنوان کرد: در این زمینه معتقدم که ضرورت دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک بیشتری در خصوص هزینه پست کتاب ناشران متقبل شود زیرا با توجه به شرایط اقتصادی این کار از عهده ناشر خارج است زیرا هزینه پست بالا است و هیچ امتیاز خاصی برای کالاهای فرهنگ و کتاب در نظر گرفته نشده است.

به گزارش ایرنا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود تا آنکه تصمیم گرفت با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت، این رویداد فرهنگی را در ایران به شکل مجازی برگزار کند.
ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حکم معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ریاست برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب معرفی شد. در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از یکهزار ناشر حضور دارند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب برای عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه شد.
همچنین ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب و ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند. هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده است.
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با توجه به استقبال خوب و چشمگیر ناشران و مخاطبان با دو روز تمدید از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا هشتم بهمن ماه جاری میزبان بازدید کنندگان و علاقه مندان این رویداد بزرگ فرهنگی کشور در فضای خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

سرخط اخبار فرهنگ