نمایشگاه مجازی، متعلق به تولیدکنندگان واقعی کتاب است

تهران- ایرنا- یک ناشر با بیان این که در نمایشگاه فیزیکی کتاب، برخی فروشنده‌ها، بیشتر پخش‌کننده هستند تا تولیدکننده، گفت: نمایشگاه مجازی، متعلق به تولیدکنندگان واقعی کتاب است.

ابراهیم رنجبر رفیع، مدیرمسئول انتشارات اندیشه رفیع در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار کرد: در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نواقص کوچکی وجود دارد که مطمئنا در ادامه رفع خواهند شد. نکته دیگر اینکه هم فروشنده و هم خریدار کتاب، هنوز با این سیستم فروش چندان عادت نکرده‌اند که در صورت تداوم این‌گونه نمایشگاه‌ها، شیوه عرضه و خرید کتاب اینترنتی در کشور جا می‌افتد. البته نخستین گام در هر رویدادی، عرصه آزمون و خطا برای پیمودن بهتر ادامه مسیر است.

درباره نحوه برگزاری این نمایشگاه گزینه‌های دیگری هم وجود دارد، مثلا می‌توان دو بار در سال آن‌را برگزار کرد، یا نمایشگاه به‌صورت دسته‌بندی موضوعی برگزار شود، یا زمان نمایشگاه را تمدید کرد تا از ترافیک ایجاد شده در سایت کاسته شود. البته این ترافیک بالا نشان‌دهنده استقبال مردم از کتاب و نمایشگاه کتاب است، ولی برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه و رونق گرفتن چرخه نشر، باید امکانات و زیرساخت‌ها ارتقاء و نواقص و ضعف‌ها برطرف شوند.

مدیر انتشارات اندیشه رفیع، گفت: امیدواریم با استفاده از تجربیات برگزاری اولین دوره و انجام کارشناسی همچنین نظرخواهی از اهالی نشر، دوره‌های بعدی نمایشگاه پربارتر برگزار شود.

رنجبر درباره برخی مزیت‌های نمایشگاه مجازی، افزود: در نمایشگاه فیزیکی، بعضی فروشنده‌های کتاب، بیشتر پخش‌کننده هستند. نمایشگاه مجازی این امکان را فراهم کرده که واسطه‌ها حذف شوند و تولیدکنندگان واقعی کتاب، آثار خود را راحت‌تر و مستقیم عرضه کنند. در واقع این نمایشگاه عرصه جولان تولیدکنندگان واقعی کتاب است.

وی با اشاره به عرضه ۶۶۶ عنوان از کتاب‌های انتشارات اندیشه رفیع در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیان کرد: معمولا هر سال بین ۸۰ تا ۹۰ عنوان کتاب جدید چاپ می‌کنیم که در سال ۹۹ نیز همین تعداد چاپ نخست داشتیم. مشکلات مربوط به گرانی کاغذ موجب شد نتوانیم برخی کتاب‌ها را بموقع چاپ کنیم و اعلام وصول بگیریم و در نتیجه امکان عرضه این کتاب‌ها در نمایشگاه میسر نشد.

به گزارش ایرنا، پس از لغو نمایشگاه کتاب تهران در فروردین امسال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود تا با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت که مجازی برگزار شد، تصمیم بر برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی گرفته شد.

محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به ریاست ایوب دهقانکار مسئول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب معرفی کرد.

در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از ۱۰۰۰ ناشر حضور دارند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب برای عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه شد.

همچنین ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب و ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند. هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده است.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا ششم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

سرخط اخبار فرهنگ