۳۰ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 2100
کد خبر: 84190294
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانشگاه شیراز کسب‌وکارهای نوآفرین فارس را معرفی کرد
مرکز شتابدهنده کوانتوم دانشگاه شیراز

شیراز- ایرنا- نخستین جشنواره کسب‌وکارهای نوآفرین فارس با معرفی سه گروه برتر در دانشگاه شیراز به پایان رسید.

به گزارش ایرنا، در این رویداد علمی که سه‌شنبه سی‌ام دی‌ماه با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز و شتاب‌دهنده کوانتوم این دانشگاه برگزار شد، در مرحله نخست ۴۹ طرح به ثبت رسید که با داوری اولیه ۹ طرح به مرحله دوم راه یافتند و از آن میان، سه گروه رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند.

شایان یادآوری است که این مسابقه به دلیل ناتوانی گروه‌های برگزیده در کسب حدنصاب نمره بدون معرفی مقام اول به کار خود پایان داد.

بر این اساس، شرکت‌های سیستم‌های یارانه‌ای فراگیر و فراورده‌های طبیعت‌دوست نیکان مشترکا مقام دوم را کسب کردند و جایزه نقدی سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تومانی را به خانه بردند و شرکت بانی‌زیست هیلدا نیز با کسب جایزه دو میلیون و ۵۰۰هزار تومانی مقام سوم را کسب کرد.

مرکز شتاب دهنده کوانتوم دانشگاه شیراز با حضور نخبگان و دانش‌آموختگان این مرکز علمی ایجاد شده است. این نهاد در مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز مستقر است و به استارتاپ‌ها خدمات ارائه می‌کند. 

دستیابی به توسعه در گرو اعتماد به دانشگاهیان است
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس، در اختتامیه نخستین جشنواره کسب‌وکارهای نوآفرین فارس هدف از برگزاری این رویداد را رونق کارآفرینی و گسترش و بهبود زیست‌بوم فناوری عنوان کرد.
عبدالرضا قاسم‌پور بیان داشت: این رویداد در اشتغال، رفاه و جهش تولید به ثمر می‌نشیند؛ چراکه حل مشکلات کلان با فرهنگ‌سازی و توجه به فناوری‌های نوین روی خواهد داد.
او با تاکید بر ضرورت جایگزینی فعالیت‌های نوآورانه با مشاغل سنتی، افزود: جوانان خلاق و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها باید زمینه‌های اشتغال و فرصت‌های کارآفرینی بیشتری را پیش روی خود ببینند؛ زیرا فعالیت‌های آن‌ها در مدار نوآوری به افزایش ثروت می‌انجامد.
قاسم‌پور دستیابی به توسعه، پیشرفت و تضمین آینده را در گرو توجه به دانشگاهیان دانست و گفت: توسعه پایدار از مراکز پژوهشی حاصل می‌شود و در فارس با وجود قابلیت‌های علمی که دانشگاه شیراز، علوم پزشکی، پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان و پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده‌اند، همچنین با وحدت بین بخش خصوصی و دولتی، مردم و مسوولان اقدامات مطلوبی به‌ویژه برای رفع مشکلات صورت گرفته است.
جانشین استاندار فارس در ستاداستانی مقابله با کرونا طرح‌های علمی و فعالیت‌های دانش‌بنیان را یاریگر حوزه مدیریت کرونا خواند و در این زمینه به اقدامات دانشمندان دانشگاه شیراز در زمینه تولید واکسن اشاره کرد که به گفته او پیشرفت‌های خوبی داشته و نتایج مثبتی را به بار خواهد آورد.

همدلی رمز موفقیت فارس در کنترل بیماری کروناست
او همدلی را کلیدواژه عملکرد مناسب فارس در کنترل بیماری کرونا دانست و ادامه داد: این موضوع در زمینه ارتباط بین دانشگاه، جامعه و بخش خصوصی نیز مشهود است و نتیجه آن توسعه و شکوفایی اقتصادی خواهد بود.
قاسم‌پور با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان خلاق است و با حمایت از کسب‌وکارهای نوپا به ثمر خواهد نشست، ابراز داشت: در استان فارس اهتمام جدی به توسعه کارآفرینی و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در دستور کار است و برآنیم ضمن استفاده از تکنولوژی روز دنیا از سرمایه‌های درون کشور نیز بهره گیریم تا به چرخه تولید ثروت وارد شویم.
معاون استاندار فارس رسیدن به این دستاورد را با استفاده از ظرفیت نخبگان ممکن دانست و بیان کرد: مدیران دولتی موظف‌اند از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها با پرداخت تسهیلات و معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی حمایت کنند.

توسعه کسب‌وکارهای نو نیازمند فرهنگ‌سازی است
معاون پژوهشی دانشگاه شیراز نیز در این آیین از دانشگاه شیراز باعنوان یکی از دانشگاه‌های ماموریت‌گرا در کشور یاد کرد که تجربه‌های تازه‌ای را طی سال‌ها اخیر در حوزه‌های فناوری و نوآوری کسب کرده است.
سید مجتبی زبرجد با اشاره به اینکه حرکت به سمت فعالیت‌های تقاضامحور از اهداف این جشنواره بوده است، اظهار کرد: مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز در این زمینه، گام‌های مهمی برداشته است؛ هرچند پیش ازآن، نیازمند زیرساخت‌هایی بود که بخشی از آن فراهم شده و بخشی نیز به‌تدریج در حال آماده‌سازی است.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز مهم‌ترین عامل در توسعه کسب و کارهای نو را "فرهنگ‌سازی" دانست و افزود: گرچه اقداماتی مهم در این حوزه صورت گرفته، فرهنگ‌سازی امری تدریجی است و اندک‌اندک حاصل می‌شود اما هنوز فاصله بسیاری با نهادینه‌کردن آن در بین دانشگاهیان داریم.
او با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید به سمت تقاضامحور و محصول‌محوربودن حرکت کنند، بیان داشت: متاسفانه هنوز بسیاری از استادان دانشگاه به این باور نرسیده‌اند که محصولی که در آزمایشگاه تولید می‌شود، قابلیت تجاری‌سازی دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز پاشنه آشیل اقتصاد کشور را بی‌توجهی به اقتصاد دانش‌بنیان خواند و گفت: چنانچه این مهم روی دهد، ایده‌پردازان می‌توانند نقشی کلیدی در حوزه اقتصادی بازی کنند و  دانشگاه شیراز نیز در همین زمینه تلاش می‌کند از آنان حمایت‌های مادی و معنوی کند.

پاشنه آشیل اقتصاد کشور بی‌توجهی به اقتصاد دانش‌بنیان است
سرپرست پارک علم و فناوری فارس نیز در این مراسم با اشاره به اینکه کسب‌وکار دانش‌بنیان به ایجاد زیست‌بوم نیازمند است، گفت: در زیست‌بوم، هر عضوی نقش و جایگاهی مخصوص به خود دارد.
امین‌رضا ذوالقدر دانشگاه را نقطه شروع زنجیره فناوری و نوآوری دانست و ابراز داشت: برگزاری رویدادهای اینچنینی می‌تواند نیروهای جوان دانش‌آموخته را تشویق کرده، روحیه کارآفرینی در آنان ایجاد کند و زمینه فرهنگ‌سازی را برای حرکت به سمت فناوری‌های نو فراهم سازد.
او افزود: دانشگاه و پارک علم و فناوری تنها دو بخش از زنجیره زیست‌بوم فناوری هستند و سایر حلقه‌ها را شهرک‌های صنعتی تشکیل می‌دهند و مهم است که برای توسعه این مسیر، بیشتر تمرکز موسسات آموزش عالی بر آموختن تکنیک‌ها و روش‌ها به دانشجویان باشد؛ نه رسوب کسب‌وکارها.

مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه حرکت توسعه‌محور در استان با محوریت دانشگاه شیراز و دانشگاه‌های مهم دیگر، شکل گرفته است، گفت: این حرکت نیازمند مبنایی علمی است.
منصور کنعانی از فرهنگ‌سازی باعنوان رکن اساسی توسعه زیست‌بوم فناورانه یاد کرد و گفت: هدف از فرهنگ‌سازی، جلوگیری از ناامیدی و کاهش انگیزه‌هاست؛ البته امیدآفرینی مهم است به شرط آن که از آن سوءاستفاده نشود، همچنین توجه سیاست‌گذاران باید این باشد که فرصتی برای اجرای نگاه‌های جدید فراهم سازند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha