کارشناس عراقی: آمریکا بدنبال وارد کردن تروریست‌ها از سوریه به عراق است

بغداد – ایرنا- کارشناس امنیتی برجسته عراق هشدار داد که آمریکا با حملات خود به مرز سوریه و عراق بدنبال مهیا کردن بستر جهت وارد کردن تروریست ها از سوریه به عراق است.

به گزارش ایرنا، «علی الوائلی» کارشناس امنیتی عراقی امروز درباره نقشه جدید آمریکا علیه عراق هشدار داد و گفت که کنترل نیروهای آمریکایی بر مناطق شرق فرات در نزدیک مرز سوریه با عراق تصادفی نبوده بلکه آنها نقشه ای برای تخلیه منطقه مرزی بین دو کشور دارند تا بستر مناسب برای تروریست های داعشی فراهم شود.

وی افزود: آمریکا تمایل ندارد که نیروهایش را از عراق خارج کند لذا برای حملات هوایی به نیروهایی که تامین امنیت نوار مرزی عراق و سوریه را برعهده دارند، تلاش می کند تا از این طریق بستر مناسب برای تضمین رخنه و نفوذ سران تروریست به مناطقی راهبردی (در عراق) را فراهم کند.

این کارشناس عراقی در گفت وگو با پایگاه خبری «المعلومه» عراق خاطرنشان کرد: گروهک های تروریستی در تلاش برای به چالش کشیدن وضعیت امنیتی در مناطق استان دیاله در شرق عراق هستند تا تمرکز فرماندهی کل نیروهای مسلح به این استان معطوف شود و همزمان در غرب عراق، نقشه آمریکا برای ایجاد روزنه ای در مرز عراق با سوریه برای وارد کردن عناصر تروریست اجرا شود.

عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی «داعش» را اعلام کرد، اما عناصر و هسته‌های پراکنده این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند.

نیروهای امنیتی عراق برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود این عناصر تروریستی تلاش می‌کنند.

شماری از تحلیلگران عراقی معتقدند که آمریکا خواهان خروج نیروهایش از عراق نیست و از اهرم بقایای گروه تروریستی داعش که دست پرورده خودش هست، برای توجیه ادامه حضورش در عراق بهره برداری می کند.

پارلمان عراق یکسال پیش در مصوبه ای بر لزوم خروج همه نیروهای بیگانه و در صدر آنها نیروهای آمریکایی تاکید کرده است اما کارشناسان عراقی می گویند که آمریکا برای بقای بیشتر خود در عراق تلاش می کند که با حمایت از داعش و به چالش کشیدن اوضاع امنیتی عراق اینگونه القا کند که عراق به تنهایی قادر به تامین امنیت خود نیست و لذا نیاز به ادامه حضور نیروهای آمریکایی می باشد.

این درحالی است که فرماندهان و مسئولان مختلف عراقی در مناسبت های مختلف با تاکید بر توانمندی نیروهای عراقی برای تامین امنیت این کشور تاکید کرده اند که عراق تنها در صورت خروج نیروهای آمریکایی و پایان دخالت های واشنگتن در امور داخلی عراق به ثبات خواهد رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha