۲۵ دی ۱۳۹۹، ۹:۴۹
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 84185249
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

۲۵ دی ۱۳۹۹، ۹:۴۹
کد خبر: 84185249
مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به مشکلات پیش روی صنعت چاقوسازی زنجان و عدم ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی در استان اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان در گزارشی نوشت: چاقوسازان می‌گویند تشدید فشارهای اقتصادی، افزایش ۸۰درصدی قیمت مواد اولیه، تعطیلی ناشی از شیوع کروناویروس و اجرای ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی مربوط به منع تولید و عرضه چاقو امان‌شان را بریده به طوری که دیگر حال و حوصله کار ندارند، زیرا هر چه ساخته‌اند یا باید در پستوهای خانه و مغازه‌شان بماند یا در قفسه‌های شرکت تعاونی چاقوسازان خاک بخورد!

این روزها گرانی مواد ‌اولیه، صنعتی‌شدن تولیدات، کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات مربوط به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی مربوط به قانون منع تولید و عرضه چاقو بازار این صنعت اصیل را با مشکل جدی مواجه کرده است.

هرچند تاکنون با تلاش هنرمندان چاقوساز این مشکلات سد راه تولید این هنرصنعت نشده است، اما به نظر می‌رسد اگر مسئولان سر بزنگاه وارد نشوند بسیاری از چاقوسازان که هنرشان را به صورت سینه به سینه از پدران خود آموخته‌اند دلسرد شده و کم‌کم از تربیت شاگردان در این عرصه کناره‌گیری کنند و جوانان علاقه‌مند به این حرفه برای فرار از تکرار عاقبت استادکارها کار را در نیمه‌راه رها کرده و به سایر بخش‌های تولیدی و اقتصادی وارد شوند.

مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان از افزایش ۸۰ درصدی مواد اولیه ساخت چاقو (داخلی و وارداتی) خبر داده و عنوان می‌کند: قیمت‌ها هر چقدر افزایش می‌یابد، فروش نیز سخت‌تر می‌شود. در حال حاضر سمباده ۳۲ هزار تومانی به ۱۶۰ هزار تومان، واکس ۸ هزار تومانی به ۴۴ هزار تومان، سنگ ۵۰ هزار تومانی به ۳۶۰ هزار تومان و چسب ۶ هزار تومانی به ۲۵ هزار تومان رسیده و کار تولید را برایمان سخت‌تر کرده است چرا که می‌دانیم بعد از ساخت، فروشی نداریم!

پایگاه خبری موج رسا در خبری از قول مدیرکل گمرک استان زنجان در مورد حل مشکل ترخیص کالاهای وارداتی واحدهای تولیدی که بیشتر آنها مواد اولیه و ماشین آلات هستند، نوشت: این مشکلات کشوری بوده و باید از سوی بانک مرکزی اقدام شود.

میرهاشم سیداحمدی  با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی استان زنجان در خصوص ترخیص مواد اولیه وارداتی از گمرک استان زنجان اظهار کرد: تنها مشکلی که واحدهای تولیدی در بحث ترخیص مواد اولیه دارند تبادل ارزی است.

وی با تاکید براینکه این واحدها هر زمان تبادل ارزی خود را انجام دادند می‌توانند نسبت به ترخیص کالاهای خود اقدام کنند تصریح کرد: این مشکل یک مسئله کشوری است و در سطح کشور خیلی از واحدهای تولیدی با این موضوع مواجه هستند و این مشکل به بانک مرکزی مربوط می‌شود.

سیداحمدی در مورد تاثیر مشکلات ارزی به موضوع صادرات استان ابراز کرد: مشکلات ارزی تاثیر منفی بر صادرات گذاشته و اگر این مشکلات نبود شاهد رشد بسیار خوبی در حوزه صادرات بودیم.

پایگاه خبری " نه وار نیوز" نیز از قول دبیر خانه کارگر استان زنجان نوشته است: جامعه کارگری استان زنجان ۱۳۰ هزار نفر هستند که ۱۱ هزار نفر در خانه کارگر عضویت دارند.

اصغر نجاری ضمن اشاره به برخی از مشکلات کارگران از جمله نیاز به خدمات بهداشت و درمان تکمیلی، مسکن ارزان قیمت و امنیت اشتغال افزود: ارزش گذاری بر نقش کارگر در جامعه توسط نهادها و دستگاه‌های ذیربط بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: توزیع سبد غذایی ارزان قیمت، آموزش‌های مورد نیاز مانند حسابداری، کارآفرینی، اقتصاد و هنر از جمله فعالیت‌های خانه کارگر است که امیدواریم به همت رسانه ها امکانات و عملکرد این تشکل مردم نهاد بیش از پیش به اطلاع مردم زنجان رسانده شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha