فعالان سواد رسانه‌ای تنظیم‌گر تعاملات اجتماعی هستند

تهران- ایرنا- مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالان سواد رسانه‌ای را تنظیم‌گر تعاملات اجتماعی دانست و تاکید کرد: همه ظرفیت کشور برای عرضه و انتشار تولیدات سواد رسانه‌ای به کار گرفته نشده و نیازمند بکارگیری همه ظرفیت‌ها در این حوزه هستیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد رضا بهمنی روز چهارشنبه (24 دی) در دومین رویداد تجربه‌نگاری فعالان سواد رسانه ای کشور در سالن جلسات دهکده ورزشی چهارباغ، گفت: با توجه به رویکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر این که ایران فقط تهران نیست تلاش ما این بوده برگزاری این گونه برنامه ها در استان های مختلف کشور رقم بخورد. در این زمینه از همکاران اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی البرز و خانه مطبوعات استان البرز برای برگزاری این برنامه که با کیفیت مناسب در شرایط محدودیت های کرونایی برگزار  تشکر می کنم.

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در  فضای مجازی وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی همچنین در تبیین اهمیت سواد رسانه ای در تمام برهه ها تصریح کرد: اگرچه رسانه ها در تمام ادوار زیست بشری یک عنصر موثر در تحولات زیست اجتماعی بوده اند، نقش رسانه در سیر تطور حیاط بشری، روند تکاملی داشته و پررنگ تر از ادوار گذشته شده است.

بهمنی اضافه کرد: امروزه با توجه به رشد فناورانه و تحولات فضای مجازی، رسانه ویژگی های متمایزی پیدا کرده است، طوری که رسانه‌ در دوره حاضر از «یک عنصر موثر» به «رکن کلیدی تحولات اجتماعی» تبدیل شده است. 
به گفته وی، همچنین رسانه در عصر حاضر، «همه گیری» پیدا کرده است. هم از حیث بازیگران، هم از حیث کارکردها و هم از حیث مخاطب. در مجموع باید گفت، رسانه عصر امروز، «عنصر سیطره تمدنی» شده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ماهیت تمدنی گام دوم انقلاب، بیان کرد: اگر در گام دوم انقلاب، به برتری رسانه ای فکر نکرده و آن را محقق نکنیم، باید بدون تعارف بگوییم تحقق تمدن نوین اسلامی حتما دچار اختلال خواهد شد. اما قطعاً یکی از الزامات برتری رسانه ای رشد و تقویت مستمر سواد رسانه ای در سطوح و لایه های مختلف است. یعنی هم سطح مخاطبان و مردم (به عنوان کاربران رسانه ای) و هم سطح گروه های مرجع و خود اهالی رسانه نیازمند رشد سواد رسانه ای است. با این توصیف، فعالان سواد رسانه ای را باید در واقع فعالان تعالی تمدنی دانست. چون سواد رسانه ای تاثیر مستقیم در شکل گیری مناسبات انسانی و تمدنی دارد.

در دوره های شکل گیری تحولات سیاسی و اجتماعی، پدیده انتخابات بسیار مهم و قابل توجه است. چون این مقاطع شکل گیری دولت ها و الگوهای حکومتی را در پی دارند. براین اساس، ما در سال های اخیر شاهد تأثیرپذیری جدی این گونه تحولات از رسانه ها و فعالان رسانه ای هستیم. 

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در  فضای مجازی وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اکنون کشور ما نیز در حال آماده شدن برای یکی دیگر از تحولات سیاسی و مدیریتی است و قطعا در کارنامه درخشان حضور مردم در انتخابات برای رسیدن به تراز خوبی از مردم سالاری دینی، شاهد برگ دیگری از این حضور خواهیم بود.
بهمنی افزود: با توجه به حساسیت بالای فعالیت بسترهای نوین رسانه ای و پیام رسان های اجتماعی، باید به نقش فعالان تولید و نشر محصولات سواد رسانه ای به صورت جدی تر و پررنگ تری توجه شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در سالهای اخیر تجارب و فعالیتهای خوبی در عرصه تولید محتواهای سواد رسانه ای توسط بخش خصوصی و به خصوص خلاقان جوان کشور انجام شده است. اما به نظر می رسد همه ظرفیت کشور برای عرضه و انتشار تولیدات سواد رسانه ای به کار گرفته نشده است.

بهمنی افزود: در این زمینه به خصوص نقش و ظرفیت شبکه های ملی و استانی رسانه  ملی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی تعیین کننده است. باید به این ظرفیت، ظرفیت بسترهای نوین تولید و نشر صوت و تصویر را هم افزود.

به گفته وی، اگر شبکه مدیریتی صدا و سیما، حلقه انحصار تولید و پخش را قدری کم کرده و فضا را برای ظرفیت غنی رسانه ای بخش خصوصی و به خصوص جوانان کشور باز کند، حتما ما شاهد تولید و پخش آثار و محصولات موثر در زمینه سواد رسانه ای و تعاملات مجازی در دوره انتخابات پیش رو خواهیم بود.

در این مراسم همچنین علاوه بر ایراد سخن محمد صادق افراسیابی معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقدم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، حمید ضیایی پرور استاد علوم ارتباطات و فضای مجازی و شماری از استادان علوم ارتباطات و فضای مجازی دانشگاهها، کارگاههای ویژه محتوای مطلوب در حوزه سواد رسانه ای ، شیوه های تدریس موثر سواد رسانه ای برای نسل هزاره سوم نیز برگزار شد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

سرخط اخبار فرهنگ