۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۴۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84182684
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار: کردستان ظرفیت تبدیل به قطب دامپروری کشور را دارد

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان گفت: این استان با وجود داشتن مراتع غنی و بی‌نظیر، ظرفیت لازم برای تبدیل به قطب دامپروری و تولید گوشت و شیر کشور را دارد.

به گزارش ایرنا، بهمن مرادنیا روز سه‌شنبه در مراسم بهره‌برداری همزمان از پنج طرح دامپروری بنیاد مستضعفان در قروه اظهار داشت: ایجاد امنیت غذایی و اشتغال پایدار توسط بنیاد مستضعفان کاری ارزشمند و بزرگ است که موجب قطع وابستگی کشور به خارج از می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کردستان از قطب‌های مهم تولید پروتئین کشور است افزود: این استان با همه محرومیت‌ها سالانه ۴۰ هزارتن گوشت تولید می‌کند که در نتیجه وجود آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز و توسعه دامپروری حاصل شده است.

استاندار کردستان به بستر مناسب مراتع بی نظیر این استان اشاره کرد و از بنیاد مستضعفان خواست تا از این ظرفیت برای توسعه دامپروری استان و کمک به تامین امنیت غذایی پایدار استفاده شود.

مرادنیا اضافه کرد: در حال حاضر سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد دامی در استان وجود دارد که ۲۵۰ هزارتن شیر تولید و روانه بازار مصرف استان و خارج از استان می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در آیین بهره‌برداری از طرح گاوداری پنج هزار راسی گل دشت قروه اظهار داشت: مراحل احداث گاوداری صنعتی دشت گل در ۵۰ هکتار از اراضی بخش چهاردولی شهرستان قروه احداث شده است.

محمد فرید سپری با اشاره به اینکه تاسیسات این طرح در  ۷۰ هزار متر مربع احداث شده و یکی از بزرگترین گاوداری‌های شیری غرب کشور است، افزود: ظرفیت تولید این گاوداری سه هزار راس و در مجموع کل گله به ۶ هزار راس خواهد رسید و ۱۲۰ نفر در آن مشغول بکار هستند.

وی اضافه کرد: سالانه در این گاوداری۷۰۰ راس تلیسه، ۲۸ هزار تن شیر خام صنعتی و ۳۰۰ تن گوشت قرمز تولید خواهد شد و طبق طرح توجیهی با سیستم فری استال و ۲ واحد شیردوشی فعال ۳۲ راسی و ۱۰۰ راسی تکمیل می‌شود.

سپری یادآور شد: در حال حاضر روزانه ۹۰ تن شیر خام در این واحد تولید می شود و بصورت ماهیانه برای ۴۸۰ راس دام عملیات تلقیح مصنوعی انجام می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: برای احداث این گاوداری ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات با عاملیت بانک کشاورزی استان از محل صندوق توسعه پرداخت شده است.

در این آیین پنج طرح دامپروری احداث شده در کشور با هزینه سه هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال توسط بنیاد مستضعفان به بهره برداری رسیده که با افتتاح از این طرح‌های برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است و ۷۴ هزار تن شیر، ۵۹ هزار تن خوراک دام و سه هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز به ظرفیت تولید سالانه اضافه می‌شود.

گاوداری ۶ هزار راسی گل دشت قروه کردستان، گاوداری ۶ هزار راسی ماهیدشت کرمانشاه، کارخانه خوراک دام رحمت‌آباد نطنز و واحد پرواربندی پنج هزار راسی فجر اصفهان،  کارخانه تولید مکمل‌های ویتامینه و معدنی دانه‌چین اراک‌ از جمله طرح‌های به بهره برداری رسیده به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رییس بنیاد مستضعفان است.

بنیاد مستضعفان ۱۷ طرح دامپروری و کشاورزی فعال در دست اجرا دارد که پنج طرح آن امروز به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر واحدهای دامپروری این نهاد سالانه ۵۳۰ هزار تن شیر در کشور تولید می‌کنند که معادل ۱۰ درصد کل تولید کشور است.

رییس بنیاد مسضعفان روز دوشنبه و سه شنبه برای بازدید و افتتاح چند طرح به استان کردستان سفر کرد. روز گذشته با حضور پرویز فتاح ۲ طرح‌ پشرفت آبادانی در روستای بوریدر بخش مرکزی سروآباد افتتاح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha