ورامین به عنوان شهر ملی شیشه و آبگینه ثبت شد

تهران - ایرنا- فرماندار ورامین گفت: شهر ورامین به عنوان شهر ملی شیشه و آبگیه کشور ثبت و لوح آن روز دوشنبه ۲۲ دی ماه از سوی علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار تهران اعطا شد.

حسین کاغذلو روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان ورامین با داشتن بیش از صد کارگاه تولید شیشه و آبگینه و فعالیت حدود ۶ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه، ۷۰ درصد از مصنوعات شیشه‌ای کشور را تولید و به دلیل کیفیت بالای آن، بسیاری از این محصولات به سایر کشورها صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: هنرمندان شیشه‌گر شهرستان ورامین، با برخورداری از علم روز، بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات شیشه‌ای را تولید می‌کنند از این رو، بسیاری از این محصولات به صورت مستقیم و غیرمستقیم از شهرستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی از کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

وی افزود: واحدهای شیشه‌گری ورامین از تکنیک‌هایی نظیر شیشه فوتی دست‌ساز، استین گلاس، قالبی، شیشه موزائیکی و هزارگل، تراش شیشه، نقاشی روی شیشه، مات کاری، خانه‌بندی، هم‌جوشی شیشه و میناکاری در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.

وی میزان صادرات شیشه از شهرستان ورامین را در سال گذشته ۵ میلون دلار اعلام کرد.

کاغذلو اظهار داشت: صنعت شیشه شهرستان ورامین، به دلیل استفاده از پسماندهای شیشه، از صنایع سبز محسوب شده و این امر نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست ایفا می‌کند.


وی با اشاره به تحقق ثبت ملی ورامین به عنوان شهر آبگینه کشور گفت: به منظور تحقق این امر مهم که دستاوردهای بسیاری برای شهرستان به همراه دارد، تمامی مسوولان از جمله استاندار تهران، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، مسوولان شهرستان ورامین و به ویژه صنعتگران و هنرمندان عرصه شیشه تلاش بسیاری انجام داده و با تأمین زیرساخت‌های لازم، نام ورامین را به عنوان شهر ملی شیشه کشور جاودانه کردند.

فرماندار ورامین گفت: قطعا ثبت ورامین به عنوان شهر ملی شیشه، موجب رونق هر چه بیشتر این صنعت در شهرستان شده و در آینده نه چندان دور، شاهد رشد کمی و کیفی تولید این محصول در کارگاه‌های شهرستان خواهیم بود.

وی افزود: ورامین علاوه بر تولید شیشه، در دیگر حوزه‌های صنایع دستی نیز از تولیدات فاخری برخوردار است و روستای احمدآباد وسط، مهد تولید سفال استان تهران محسوب می‌شود و زمینه استقرار دهکده سفال در این روستا فراهم شده است.

کاغذلو گفت: طرح فرش میناخانی ورامین، به عنوان یکی از صنایع دستی فاخر، در فهرست آثار جهانی ثبت شده و نام ورامین را در تولید فرش، جهانی کرده است.

مراسم ثبت ورامین به عنوان شهر ملی آبگینه، صبح امروز با حضور وزیر میراث فرهنگی، محسنی بندپی استاندار تهران، و دیگر مسوولان در مجموعه فرهنگی کاخ نیاوران برگزار شد.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.
 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha