هر ساله شهرهای بزرگ به دلیل غلظت آلاینده ها کمتر شاهد هوای پاک هستند . آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها در نیمه دوم سال با توجه به وارونگی هوا شدت پیدا می کند. در روزهای اخیر شاخص آلودگی هوا در شهر تهران افزایش یافته و این شهردر وضعیت بنفش قرارگرفت. در این راستا اداره کل پژوهش و بررسیهای خبری ایرنا با توجه به این موضوع، تازه ترین افکارسنجی آنلاین خود را به بررسی دیدگاههای مردم در مورد وضعیت آلودگی هوا اختصاص داد. پرسش های این نظرسنجی در روزهای ۱۵ دی ماه تا ۲۲ دی ماه بر روی سایت ایرنا قرار گرفت و در مجموع حدود ۳ هزار و ۸۰۰ نفر در این پژوهش آنلاین شرکت کردند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران "ایرنا" در این افکارسنجی آنلاین از مخاطبان خود خواست تا در مورد این که کدامیک از روشهای زیر میتواند نقش بیشتری درکاهش آلودگی هوا داشته باشد، اعلام نظر کنند. ۲۶.۹درصد از مخاطبان روش«الزام کارخانه ها به رعایت استاندارد آلایندگی» و ۲۲.۴ درصد روش « ارتقای کیفیت سوخت خودروها و صنایع» را انتخاب کردند .
«گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی» با ۱۴.۲ درصد، «از رده خارج کردن خودروهای فرسوده» با ۱۱.۷ درصد، « استاندارد سازی وسایل نقلیه» با ۱۱.۴ درصد، «گسترش فضای سبز» با ۷.۸ درصد، «محدودیت های ترافیکی در کلان شهرها (مثل طرح ترافیک و..)» با ۵.۵ درصد به ترتیب از روش های موثر درکاهش آلودگی هوا از سوی مردم معرفی شده است .
در این نظرسنجی چهار سوال؛ ۱- تا چه اندازه نگران تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی خویش هستید؟ ۲- به نظر شما، کدامیک از روشهای زیر میتواند نقش بیشتری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد؟۳- هنگام اعلام آلودگی شدید هوا، کدام راهکار را ترجیح میدهید؟۴- پیشنهاد شما برای مقابله با آلودگی هوا در کوتاه مدت در کلان شهرها چیست؟مطرح شد.
۶۹.۹ درصد از شرکت کنندگان در این پژوهش آنلاین« بسیار نگران» تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی خود هستند. ۱۴.۶ درصد میزان این نگرانی را «تاحدی »اعلام کردند. ۱۱.۲ درصد مخاطبان « اصلا نگران» تاثیر آلودگی بر سلامت خود نیستند و ۴.۳ درصد نیز میزان نگرانی خود را «اندکی »اعلام کردند.
علاوه براین ۶۴.۶ درصد از مخاطبان در پاسخ به سوال « هنگام اعلام آلودگی شدید هوا، کدام راهکار را ترجیح میدهید؟» عدم خروج از منزل (جز در شرایط اضطراری) را ترجیح دادند . ترجیح ۱۸.۲ درصد پاسخگویان « استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی» است. « استفاده از ماسک و عدم ورزش و پیاده روی» و « کاهش مصرف انرژی در منزل » نیز به ترتیب با ۱۳.۶ درصد و ۴.۲ درصد از دیگر راهکارهای ترجیحی از سوی مخاطبان اعلام شده است.
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور اطلاعرسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوعها و مسائل مختلف جامعه از روز ۲۹ مهرماه برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستینبار در تارنمای اصلی خود راهاندازی کرد.
ایرنا ضمن قدردانی از مشارکت مخاطبان در این رویکرد پژوهشی تاکنون توانسته دیدگاهها و مطالبات عمومی را در ۹ نظرسنجی برگزار شده در مورد موضوعات مختلف از جمله همه گیری کرونا، محدودیت های کرونا، خرید آنلاین و وضعیت بورس ، خودرو ، بازار مسکن و آلودگی هوا مطرح کند.
نظر شما