برای عقب نماندن، باید روی موضوعات موبایلی سرمایه‌گذاری کنیم

تهران- ایرنا- دبیر جایزه سال استیکر، گفت: دوره کرونا و پساکرونا فقط بحث موبایل مطرح است و اگر اینجا سرمایه‌گذاری کنید برنده هستید اما اگر به فضای مجازی توجه نکنیم، می‌بازیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست خبری دومین جایزه سال استیکر با حضور بهرام عظیمی رییس هیات داوران جایزه سال استیکر، میثم عسگری مدیرعامل آیگپ و رییس جایزه سال استیکر و سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر جایزه سال استیکر صبح امروز شنبه ۲۰ دی‌ در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

شجاعی طباطبایی در ابتدای این نشست گفت: بعد از برپایی موفق دوره اول جایزه سال استیکر که خوشبختانه با بازخورد خوبی از سوی هنرمندان روبه رو شدیم، تصمیم گرفتیم دوره دوم را نیز برگزار کنیم. ما برای اولین بار در ایران بحث استیکرهای بومی و ایرانی را مطرح کردیم و خوشبختانه با آیگپ توانستیم دوره اول را رقم بزنیم و حضور پرتعداد هنرمندان در سه حوزه را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: سال گذشته ۵۰ استیکر ثابت انتخاب و در حقیقت ۵۰ بسته ۲۰ تایی فراهم شد. نحوه فراخوان دوره اول نیز به این صورت بود که هنرمند باید ۵ استیکر را طراحی می‌کرد و در نهایت پس از داوری نهایی آثار انتخاب شدند. سال گذشته بازخورد خوبی گرفتیم و آیگپ اجازه داد که این استیکرها در دیگر شبکه‌های مجازی نیز استفاده شود.

دبیر جایزه سال استیکر افزود: سال گذشته دوستان در آیگپ به این نتیجه رسیدند که برخی از استیکرها قابلیت متحرک‌سازی دارند که در نهایت باعث شد ۳۰ بسته ۲۰ تایی از این استیکرها در نظر گرفته شود، اما امسال تصمیم گرفتیم خود هنرمندان استیکر متحرک تولید کنند و این بخش به جشنواره اضافه شد.

شجاعی طباطبایی افزود: همچنین به این نتیجه رسیدیم که برای ساخت استیکرها کارگاه آموزشی آنلاین برگزار کنیم. علی رادمند از چهره‌های مطرح این حوزه در ۵ جلسه موارد مربوط به استیکر ثابت و پدرام اعتمادی در ۷ جلسه موارد مربوط به استیکر متحرک را مطرح کردند که مورد استقبال قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه مرحله نخست داوری انجام شده است، اظهار کرد: ۲۰۲ هنرمند در دوره دوم شرکت کرده‌اند که رقم بسیار بالایی است. تعداد آثار در بخش استیکر ثابت ۹۹۰ اثر و در بخش استیکر متحرک ۷۸ اثر بود که طبیعی است تعداد کمی در بخش استیکر متحرک شرکت کنند. در دور اول ۸۱ نفر برای بخش ثابت و ۱۳ نفر برای بخش متحرک انتخاب شدند.

دبیر جایزه سال استیکر درباره جوایز خاطرنشان کرد: مبلغ ۲ میلیون تومان به همه کسانی که ۵ استیکر با حالت‌های طبیعی صورت طراحی کنند، داده می‌شود و جوایز اصلی برای نفرات اول و دوم و سوم به ترتیب ۱۳، ۱۰ و ۷ میلیون تومان است.

در ادامه شجاعی طباطبایی درباره حمایت از این جایزه افزود: دوره کرونا و پساکرونا فقط و فقط بحث موبایل مطرح است و اگر اینجا سرمایه‌گذاری کنید برنده هستید اما اگر به فضای مجازی توجه نکنیم، می‌بازیم.

در کنار کار فرهنگی و اجتماعی می‌توانیم به بعد تجاری نیز توجه کنیم

میثم عسگری نیز در سخنانی اظهار کرد: آیگپ در راستای یک حرکت فرهنگی توانست به یکی از مرتبط‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی خود دست پیدا کند و آن هم برگزاری دومین دوره جایزه سال استیکر بود که سال گذشته اولین دوره آن را برگزار کرد.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های ما این بود که همیشه با کاراکترهای غربی و شرقی مواجه هستیم پس با مسعود شجاعی طباطبایی سال گذشته برای اولین دوره جایزه سال استیکر ارتباط گرفتیم و زیرساخت‌های فنی را نیز فراهم کردیم تا بتوانیم در راه فرهنگ قوم برداریم.

مدیرعامل آیگپ مطرح کرد: همه ما با پیام‌رسان لاین آشنا هستیم. جالب است بگویم که این پیام‌رسان ۲۷۰ میلیون دلار در حوزه استیکر درآمد کسب می‌کند و در کنار پلتفرم‌های اجتماعی روی فرهنگ‌سازی و تغییر ذائقه کار می‌کند. به عنوان مثال ما نیز سال‌های گذشته سیا ساکتی را خلق کردیم اما الان ذائقه‌ها تغییر کرده است و با پیشرفت تکنولوژی از استیکر به شخصیت‌ها و عروسک می‌رسیم.

عسگری افزود: ما در کنار کار فرهنگی و اجتماعی می‌توانیم به بعد تجاری نیز توجه کنیم و  استیکر می‌تواند در کسب و کار دیجیتال فعالیت داشته باشد. ما سال ۹۸ اولین دوره جایزه سال استیکر را برگزار کردیم که سال کیفی جایزه استیکر بود اما با توجه به همه محدودیت‌ها به لحاظ کیفی تجربه خوبی را کسب کردیم. 

وی تاکید کرد: امسال نیز ورکشاپ‌هایی برای استیکر ثابت و متحرک برگزار کردیم. در همین جا قصد دارم که از فعالان حوزه انیمیشن دعوت کنم که در این حوزه حضور یابند، چراکه اگر این استیکرها در اختیار دوستان قرار بگیرد، می‌توانند اتفاقات خوبی را رقم بزند.‌ ما می‌توانیم کاراکترها را در اختیار دوستانی که در مجموعه‌های فرهنگی و تولید محتوا فعال هستند، قرار دهیم و اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

مدیرعامل آیگپ خاطرنشان کرد: ما سال گذشته برای مذاکره با دوستان که رفتیم به ما خندیدند اما امسال از ما حمایت کردند. البته عزیزانی که در کشور وظیفه داشتند پای کار بیایند از جمله شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات علیرغم مکاتبه، درخواست و تماس دوستان گفتند کمک می‌کنیم اما نکردند و پای کار نیامدند، اگرچه در شرح وظایف شورای عالی فضای مجازی این وظیفه آمده است.

وی درباره اسامی هیات داوران گفت: بهرام عظیمی رییس هیات داوران و علی رادمند، مسعود شجاعی طباطبایی، امیرحسین ایماغیان و امیرحسین یاسمنی اعضای هیات داوران هستند.

جوایز این جشنواره نسبت به  سال گذشته تغییر نکرده است و این درست نیست

بهرام عظیمی رییس هیات داوران جایزه سال استیکر نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: با یک انتقاد نسبت به جشنواره شروع کنم. جوایز این جشنواره نسبت به  سال گذشته تغییر نکرده است و این درست نیست. جوایز به نظر من کم است چراکه اوضاع کشور مثل سال گذشته نیست و ای کاش مقدار جوایز بیشتر می‌شد. البته به نظر من آیگپ مقصر نیست چراکه دوستانی که وظیفه‌شان این است که حمایت کنند، پای کار نیامدند، به دلیل اینکه چنین ایده‌ای به ذهن خودشان نرسیده است و استارت کار را نزدند، پس به دنبال این کار نمی‌روند. جالب اینجاست که بدانید بدشان نمی‌آید این جشنواره در دوره دوم یا سوم افت کند اگرچه در دوره مدیریت خودشان این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: ما عادت داریم جشنواره را به صورت ملی برگزار و در دوره‌های بعد آن را تبدیل به بین‌المللی کنیم اما عنوان بین‌المللی برای برخی از جشنواره‌ها مناسب نیست. لازم است مثال بزنم که دوسالانه کاریکاتور ایران واقعا بین‌المللی است و افراد افسانه‌ای کاریکاتور و بزرگ‌ترین کاریکاتوریست‌های جهان به ایران می‌آیند. این جشنواره آیگپ هم می‌تواند بین‌المللی باشد اما در صورتی که از هنرمندان خارجی بخواهیم درباره فرهنگ خودمان استیکر طراحی کنند.

رییس هیات داوران تاکید کرد: ما می‌توانیم این جشنواره را به‌صورت بین‌المللی برگزار کنیم و دستمان باز است که از آن‌ها بخواهیم که در این جشنواره شرکت کنند و به آن‌ها بگوییم آن چیزی که مدنظر ماست طراحی کنند. اینگونه رقابت بهتر شکل می‌گیرد و جشنواره شاید جذاب‌تر برگزار شود.

مدیرعامل آیگپ ضمن تشکر از فرهنگسرای اندیشه عنوان کرد: امسال یک صحبت‌هایی با رییس فرهنگسرای اندیشه داشته‌ایم و دوستان آمادگی خود را اعلام کردند که کار را به صورت مستمر و حرفه‌ای‌تر انجام دهند.

در ادامه و در بخش پاسخ به سوالات خبرنگاران، عسگری درباره حضور نهادهایی که وظیفه حمایت دارند، بیان کرد: با وزارت ارتباطات مکاتبه انجام دادیم و به صورت تلفنی و حضوری نیز گفت‌وگو کردیم. همچنین با وزارت ارشاد و شورای عالی فضای مجازی مکاتبه داشتیم اما به ثمر ننشست. جالب است که برخی اپراتورهایی که در فضای مجازی کسب و کار دارند، اسپانسر فوتبال می‌شوند اما برای کار فرهنگی فعالیت نمی‌کنند.

عسگری در پاسخ به پرسشی درباره نام این جشنواره و معنی آیگپ گفت: ما سال گذشته که کار را شروع کردیم تمرکز خود را روی خلق استیکر ایرانی گذاشتیم اما اسم جشنواره که جایزه سال استیکر است، خارجی است. شکلک و برچسب دو پیشنهاد برای استفاده از آن‌ها به جای نام استیکر بود اما در نهایت به این‌ جمع‌بندی رسیدیم که از همان نام استیکر استفاده کنیم. درباره معنی آیگپ نیز باید بگویم معنی این کلمه به فارسی گپ ایرانی و معنی آن در سطح بین‌المللی گپ هوشمند است.

عظیمی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا محدودیت‌هایی برای طراحی استیکرها وجود داشت یا نه، مطرح کرد: دست هنرمندان برای طراحی استیکرها باز بوده و هیچ محدودیتی نداشته‌اند و هر چیزی را که به فرهنگ ما ربط داشته است، طراحی کرده‌اند. یک جشنواره قانونی باید مطابق با هنجارها باشد. کاریکاتوریست‌های ایرانی در رده بزرگان جهان هستند اما کسی این چیزها را نمی‌بیند. ایران در بدترین حالت در دنیا در رده سوم قرار دارد. جالب است که تمام کارها در دوران کرونا کشیده شده بود اما ما استیکر کرونایی ندیدیم و اگر هنرمندان به این مقوله هم می‌پرداختند، جالب بود.

رییس جایزه سال استیکر نیز درباره این موضوع خاطرنشان کرد: در اولین و دومین دوره هنرمندان استیکرهایی برای ما فرستادند که با شخصیت‌های معاصر نیز شوخی کرده بودند که در کتاب دوره اول این جایزه نیز منتشر شد. به عنوان مثال در دوره اول با صادق هدایت هم شوخی شده بود و یا در دوره دوم با  پورفسور سمیعی شوخی کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما محدودیت نگذاشتیم و خودسانسوری هم نکرده‌ایم اما در چارچوب ضوابط و قوانین کشور هر اثری برسد و خوب باشد ما از آن حمایت می‌کنیم.

دبیر دومین جشنواره سال استیکر اظهار کرد: رویکرد ما در این فضا خلق استیکر جذاب، خلاق و باکیفیت بالاست اما نمی‌توانیم وارد مباحثی که ممنوع است، بشویم.

عسگری درباره اطلاع‌رسانی و تبلیغات گفت: ما سال گذشته انتظار نداشتیم که این جایزه پرمخاطب شود. البته اتفاقات کشور نیز باعث شد تبلیغات آن قدر دیده نشود اما امسال با اعلام فراخوان تبلیغات محیطی و تولید محتوا آغاز شد.

وی ادامه داد: در اختتامیه سال گذشته نیز بنده اعلام کردم که همه پیام‌رسان‌های ایرانی و کاربرها حق استفاده از استیکرها را دارند. در حال حاضر کتاب سال گذشته در سایت‌های مختلف موجود است و خروجی استیکرها قابل ارائه در پلتفرم‌ها است.

عسگری ادامه داد: درباره بحث اطلاع‌رسانی و تبلیغات من باز هم باید از نهادهایی نام ببرم که همه آن‌ها رسانه و ظرفیت‌هایی دارند که می‌توانند از این جایزه حمایت کنند چراکه ما درباره فرهنگسازی و فضای مجازی صحبت می‌کنیم پس انتظار می‌رود که با حمایت دولتی این اتفاق زودتر رقم بخورد.

شجاعی طباطبایی نیز درباره این موضوع گفت: تاکنون بیش از ۶۷ هزار نفر از این کتاب استفاده کرده‌اند و این کتاب با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت پیدا می‌شود. هیچ حمایتی از سمت و سوی نهادهایی که انتظار می‌رفت، صورت نگرفت و نیاز است این استیکرها با حمایت‌های بیشتر دیده شوند.

رییس جایزه سال استیکر در پایان اظهار کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا مانند سال گذشته نمی‌توانیم مراسم اختتامیه‌ای داشته باشیم و احتمالا اختتامیه در یک برنامه تلویزیونی رقم می‌خورد.

به گزارش ایرنا، هدف از برپایی این رویداد طراحی استیکر بر اساس فرهنگ بومی ایران در سه بخش شخصیت‌های ایرانی، موضوعات نوستالژیک و آزاد و همچنین طراحی استیکر متحرک بر اساس فرهنگ بومی ایران است. 

اختتامیه دومین جایزه سال «استیکر» ۳۰ دی‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

سرخط اخبار فرهنگ