بازار چرب برای تازه واردها

یاسوج ایرنا- کمبود روغن مایع و جامد گیاهی در بازار از یک سو ، وجود روغن هایی با نام و نشان نا آشنا و افزایش ۲۰۰ و ۳۰۰ درصدی قیمت از سوی دیگر باعث ایجاد نگرانی و بی اعتمادی و سوق دادن مردم به سمت استفاده از روغن های حیوانی شده است.

به گزارش ایرنا ، این روزها در بازار شهر یاسوج روغن کمیاب شده است و آنچه در فروشگاه های زنجیره ای توزیع می شود روغن هایی است که تا پیش از این نه کسی نام آنها را شنیده بود و نه از محصولات آن استفاده کرده بود اما همین گمنام ها با قیمتی چندین برابر به مشتری فروخته می شود.

به عنوان مثال روی یک کالای نام آشنا قیمت مصرف کننده یک بطری یک و نیم لیتری که ۷ آذرماه تولید شده ۱۲هزار و ۲۰۰ تومان ثبت شده اما روغن گمنام دیگری با شرایط مشابه که ۱۲ روز بعد تولید شده ۴۶ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

از سویی روغنی که در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال تولید است با همین شرایط بطری ۱۶ هزار تومان به فروش می رسد اما از آنجایی که در تولید این روغن ذائقه مردم در نظر گرفته نشده است بسیاری می گویند پس از یک بار استفاده دیگر حاضر به خرید آن نیستند.

زینب رضایی مادری خانه داراست که مسئولیت خرید و  پخت و پز خانواده  را هم به عهده دارد . او پس از خرید می گوید: آنچه در بازار عرضه می شود کاملا نا آشنا است. من به عنوان مشتری چگونه می توانم مطمئن باشم که این نامهایی که یک شبه بازار را گرفته اند معتبر هستند آن هم در شرایطی که هر روز در خبرها نشان می دهند که تعزیرات اجناس فاسد و تقلبی را از فروشگاه های زنجیره ای بیرون کشیده است.

این دغدغه ای است که بسیاری از شهروندان دارند. علی احمدی می گوید دو قلم کالا خریدم وقتی فروشنده گفت ۵۴ هزار تومان می شود با تعجب خواستم دوباره خریدم را بررسی کند اما وقتی گفت روغن ۴۶ هزار تومان شده واقعا شوکه شدم.چطور امکان دارد ظرف چند روز قیمت روغن  سرخ کردنی چهار برابر شود؟اما بخش بد ماجرا این بود که در خانه متوجه شدم همسرم قبلا از این روغن خریداری کرده و به دلیل طعم و بوی نامطبوع آن را کنار گذاشته است.

ایا همه روغن ها مثل هم هستند؟

بالا رفتن ناگهانی قیمت و جولان نام های نا آشنا این نگرانی را در میان مردم ایجاد کرده که آیا می توان به هرچه در بازار هست اعتماد کرد؟ ستاره شاهدی می گوید: به فروشنده گفتم روغن خوب می خواهم گفت همه روغن ها مثل هم هستند فقط  برخی  تبلیغات بیشتری کرده اند برای همین شما مشتریها دنبال همان می گردید.

او ادامه می دهد: کالایی که تبلیغات بیشتری کرده طبیعتا باید قیمت بیشتری هم داشته باشد چون علم بازار یابی می گوید مشتری هزینه تبلیغات را می پردازد اما در بازار روغن همه چیز برعکس شده است.کالاهای نا آشنا قیمتهایی چندین برابر آشناها دارند.با این حال او بیش از هر چیز نگران سلامت روغن های موجود در بازار است.

این دغدغه ها که در میان اکثر مردم مشترک هم هستند برخی را بر آن داشته که روغن خوش( روغنی که پس از جوشاندن  و صاف کردن کره حیوانی  به دست می آید) و روغن حیوانی( روغنی که از پی و دنبه حیوانی گرفته می شود)را به عنوان روغن مصرفی جایگزین کنند.

اما اینکه چرا مردم به استفاده از این روغنها روی آورده اند هم موضوعی است که بیش از هر چیز متاثر از قیمت و عدم اعتماد به روغن های  موجود در بازار است.

گرایش به سمت روغن حیوانی

شاهتاب منصوری شهروند یاسوجی می گوید: ما روغن خوش و حیوانی  را فقط برای غذاهایی خاص  استفاده می کردیم اما حالا این روغنهای گیاهی که معلوم نیست با چه چیزی ساخته شده اند آنقدر گران شده اند که ترجیح می دهم همان روغن حیوانی را کمی گرانتر بخرم اما با اطمینان استفاده کنم.

البته روغن حیوانی هنوز هم به گونه ای نیست که همه بتوانند از آن استفاده کنند و در این میان آنهایی که بضاعت مالی پایین تری دارند از همین روغن های موجود در بازار استفاده می کنند اما مساله این است که احساسی که از خوردن این روغنها دارند آمیخته با نگرانی و ترس است.از سویی ترس از ثابت ماندن این قیمت ها و کمبودها نیز خود به نگرانی بزرگتری تبدیل شده است زیرا تاکنون سابقه نداشته قیمتی افزایش پیدا کند و دوباره به همان نرخ سابق برگردد.

با همه این نگرانی ها از جولان برندهای عجیب و غریب با قیمت های متفاوت  اما معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت و معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می گوید: قیمت روی جلد را کارخانه تولیدی درج می کند و تا زمانی که کالا به همان قیمت روی جلد فروخته می شود نمی توان ورود کرد.

روح اله باقری فرد ادامه می دهد:تفاوت قیمت ها ممکن است به دلیل تصمیمات ستاد تنظیم بازار باشد چون در ماه های گذشته چندین بار روغن را نرخ گذاری کرده اند و این تغییرات روی جلد محصولات هم خود را نشان داده است.

وی می گوید: کالایی که نشان سیب سلامت ، پروانه بهداشتی و استاندارد و آدرس کارخانه داشته باشد به لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد و مردم می توانند از آن استفاده کنند.

باقری فرد یادآوری می کند که کمبود روغن در بازار کهگیلویه و بویراحمد مساله کشوری است . سه مؤلفه تخصیص ارز، رسوب کالا در بنادر و کمبود  مواد اولیه در بروز این مشکل در بازار نقش دارد.

اما اینکه چگونه می توان تبعات کمبود این کالای اساسی را در بازار کنترل کرد نیز موضوعی است که سازمان صمت برای حل مشکل از مهرماه تاکنون ۷۲۶ تن روغن خام به کارخانه روغن گچساران سپرده و از طریق ۵۶ شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ۱۰۰ فروشگاه منتخب در سطح  استان توزیع کرده است.

و آنچنان که  معاون بازرسی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت  می گوید: توزیع ۱۹۵ تن روغن در استان که از روز سه شنبه گذشته آغاز شده  است و در سه چهار روز آینده مشکل کمبود روغن در استان حل می شود.

سید امیر تیمور موسویان همچنین یادآوری می کند با اعلام وزیر صمت ۳۰۰ هزار تن روغن خام بین ۴۵ کارخانه در سطح کشور توزیع می‌شود که  جذب سهم استان کمک می کند برای بهمن و اسفند کمبودی در بازار احساس نشود.

اگرچه مسئولان بر موقتی بودن این وضعیت تاکید دارند اما باز هم نمی توان منکر ضرر و زیانی شد که در این وضعیت متوجه اقتصاد مردمی می شود که خود هنوز در بحران بزرگتری به نام کرونا گرفتار هستند.

هر کدام از کالاهای اساسی اگر قرار باشد به صورت موقت افزایش بیش از صد در صدی داشته باشد باید منتظر شرایطی به مراتب سخت تر برای مردم بود  البته کمبود کالاهای اساسی  باعث می شود بازار عده ای هم پر رونق و اصطلاحا نانشان در روغن باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

سرخط اخبار استان‌ها