محکومیت کشتار شیعیان پاکستان توسط نهادهای فرهنگی و دینی کشور

تهران- ایرنا- نهادهای فرهنگی و دینی از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ‌ با صدور پیام‌هایی ضمن محکومیت حملات تروریستی و کشتار اخیر شیعیان پاکستان، با دولت و مردم این کشور ابراز همدردی کردند.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در بیانیه این سازمان در پی حملات تروریستی در پاکستان آمده است: متأسفانه بار دیگر دست افراط گرایان داعشی به خون عده‌ای مظلوم در شهر کویته پاکستان آغشته شد و یازده تن از کارگران معدن همگی از شیعیان اهل بیت (ع)، به شهادت رساندند.

این اقدامات جهت ایجاد تفرقه مذهبی و گسست بین مسلمانان انجام می‌شود. در دورانی که جهان اسلام بیش از هر زمان دیگر به وحدت و همدلی نیازمند است، وقوع چنین حوادث دردناکی، نشان از برنامه از قبل تعیین شده برای تفرقه و جدایی مؤمنان همدل شیعه و سنی از یکدیگر دارد. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این اقدام سبعانه را محکوم کرده و خواستار مجازات مرتکبین این اقدام غیر انسانی است.  ضمن آرزوی رحمت و غفران الهی برای شهدای این حادثه و صبر و اجر برای بازماندگان، امیدوار است مسئولان دولت پاکستان، ضمن مجازات عاملان، از وقوع چنین وقایعی جلوگیری کنند.

به گزارش ایرنا، حمله به هزاره های شیعه منطقه مچ در استان بلوچستان در جنوب غربی پاکستان یکشنبه گذشته (۱۴ دی)  منجر به کشته شدن ۱۱ معدنچی شد.  گروه تروریستی داعش یکشنبه شب مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفت.

عمران‌خان نخست وزیر اکستان طی پیامی این اقدام ترویستی را محکوم کرد و از نهادهای امنیتی خواست از تمام ظرفیت‌های خود برای شناسایی عوامل این اقدام تروریستی و سپردن آنان به دست عدالت استفاده کنند.

پیام رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت

آیت الله محمد حسن اختری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) و مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا نیز در پیامی شهادت ۱۱ معدنچی در پاکستان را به پیروان اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت گفت و خواستار برخورد قاطع نیروهای امنیتی و نظامی پاکستان با عوامل این حادثه شد.
در این پیام آمده است: با کمال تاسف و تالم جامعه جهانی به ویژه امّت اسلامی بیش از چند دهه شاهد جنایات وحشتناک گروه های مسلح تکفیری وابسته به فرقه ظالم و ضالّه وهابیت تکفیری علیه پیروان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در کشور مختلف و به ویژه در کشور پاکستان است.

ادامه جنایت گروه‌های تکفیری وهابی و کشتار مردم بیگناه با سکوت ذلت بار سازمان‌های حقوقی بین المللی و محافل مدعی دفاع از حقوق بشر روبرو شد.  جنایت اخیر در بلوچستان و به شهادت رسیدن یازده معدنچی زحمتکش و بیگناه نیز در تداوم این حملات ناجوانمردانه است و قلوب همه مسلمانان و پیروان اهل بیت را  مملو از اندوه و خشم نمود.

در ادامه این پیام آمده است: اینجانب به عنوان رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) این حادثه دلخراش را به محضر مبارک امام عصر و زمان حجت بن الحسن العسکری (عج) و نیز حوزه های علمیه و خانواده های داغدیده تسلیت گفته و این جنایت هولناک را به شدت محکوم می کنم.  از دولت پاکستان مصرانه می‌خواهم تا هرچه زودتر عاملان این جنایت را شناسایی و محاکمه و به اشد مجازات محکوم کنند، تا درس عبرتی برای دیگر تروریست‌های سنگدل قرار گیرد.
 از دولت های مسلمان و علماء اسلام و سیاستمداران و نخبگان و شخصیتهای علمی و اجتماعی می خواهم با وحدت کلمه و همفکری و همکاری در پیشگیری از اینگونه حوادث ناگوار اقدامات جدی صورت داده و تروریستها و خون آشامان وحشی را تحت پیگرد قرار بدهند و خواستار انتقام و مجازات آنها بشوند و با اقدامات خود از مظلومین و ستمدیدگان حمایت کنند.   از خداوند متعال مسئلت می نمایم روح شهدای اسلام و به ویژه شهدای این حادثه را در جوار انبیاء و اولیاء محشور و برای همه بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواستارم.

بیانیه مجمع جهانی اهل بیت(ع)

مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز با صدور بیانیه ای کشتار شیعیان کویته پاکستان را محکوم و از پیام راهگشای مرجعیت شیعه قدردانی کرد.
متن بیانیه مجمع به شرح زیر است: «بار دیگر دستان پلید تروریست های تکفیری به خون مردم مظلوم و مسلمان پاکستان آغشته شد. جنایتی که گروهک تروریستی ـ تکفیری «داعش» در معدن زغال سنگ «مچهی» واقع در ایالت بلوچستان مرتکب شدند و طی آن ۱۱ معدنچی هزاره را مظلومانه سر بریده و به شهادت رساندند، قلوب انسان های آزاده بویژه پیروان اهل بیت (ع) را در اقصی نقاط عالم جریحه دار نمود و خشم آنان را نسبت به این جنایت هولناک برانگیخت.

مجمع جهانی اهل بیت (ع) ضمن محکوم نمودن این اقدام تروریستی و ضد بشری و ابراز همدردی با خانواده های داغدار شهدای این حادثه دردناک و آرزوی صبر و اجر برای آنها، از کلیه مجامع بین المللی بویژه سازمان ملل متحد می خواهد تا ضمن عمل به وظایف قانونی و بین المللی خویش، از ارتکاب اینگونه حوادث جنایتکارانه جلوگیری نموده و مبارزه با تروریسم را جدی تلقی نماید.

مجمع همچنین بر این نکته تأکید دارد که این مجامع باید به این مهم توجه داشته باشند که خطر این گروهک افراطی و جنایتکار دامن همه بشریت از مسلمان و غیر مسلمان را خواهد گرفت و برای مقابله با آن باید اقدامات عملی و تدابیر بازدارنده را اتخاذ نمایند.

مجمع جهانی اهل بیت (ع) بر خود لازم می داند که از حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (حفظه الله) که با پیام راهگشای خود، بن بست ایجاد شده در جریان تدفین شهداء را شکستند قدردانی می کند؛ و از موضع گیری علمای پاکستان در حمایت از فرمایش مرجعیت شیعه سپاسگزاری می نماید.

این مجمع اقدام آقای «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در اذعان به مظلومیت شیعیان هزاره این کشور و نیز سفر به کویته و دلجویی حضوری از خانواده های شهداء را اقدامی مثبت ارزیابی نموده و ضمن تشکر از ایشان، از وی و دیگر مسئولان دولتی، نظامی و امنیتی پاکستان می خواهد تا تدابیر ویژه ای را برای شناسایی و مجازات عاملان این جنایت اتخاذ نموده و از تکرار چنین حوادثی جلوگیری نمایند.»

بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در پی جنایت وحشیانه اخیر داعش در کشتار خونبار شیعیان ایالت بلوچستان پاکستان بیانیه ای صادر کرد.

در بیانیه این نهاد حوزوی آمده است: «حادثه دلخراش و خونین کشتار کارگران شیعه معدن زغال‌سنگ در ایالت بلوچستان پاکستان که در نهایت قساوت و سبعیت توسط تروریست‌های داعشی صورت گرفت، فاجعه‌ای دردناک و غم‌انگیز است.

دستان جنایتکار، قلب‌های کینه ‌جو و جهل و تعصب تکفیری‌ها، امروز تحت هدایت سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی استکبار است و این جانیان در پناه حمایت‌های آنان خونریزی و جنایت می‌کنند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن اعلام مراتب همدردی و تألم خود نسبت به خانواده‌ شهدای این حادثه اعلام می‌دارد: دولتمردان پاکستانی موظفند حافظ خون و جان مسلمانان در این کشور باشند و دست گروه‌های تروریستی و تکفیری‌ها را از تعرض بر جان مسلمین باز دارند.

پیگیری‌های قضایی و امنیتی و همچنین قصاص جنایتکاران از مطالبات به‌حق و مسلم خانواده‌های داغدار است و مقامات پاکستانی باید تا تحقق کامل مطالبات و اجرای عدالت پیگیر باشند.

باید هرچه سریع‌تر مراسم تشییع و تدفین شهیدان این فاجعه اندوهبار، در شکوه و آرامش برگزار شود و حرمت پیکر آنان گرامی داشته شود.

علمای اعلام و فضلای پاکستانی برای مدیریت این تجمعات و تحصن‌ها وارد میدان شوند و نگذارند برخی دردها و جراحت‌ها منجر به وقوع حادثه‌ای دور از انتظار و  غیرقابل‌کنترل شود. گرچه شیعیان عزیز پاکستان همواره در مسیر صحیح اسلامی گام برداشته‌اند و اهداف دشمنان در ایجاد درگیری‌های قومیتی و مذهبی را خنثی کرده‌اند اما شرایط امروز از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و دشمنان امت اسلامی در کمین هستند.

خداوند شهدای مظلوم این حادثه را مشمول رحمت و مغفرت خود قرار دهد و به خانواده‌های شهدا، اجر جزیل و صبر جمیل عنایت فرماید.  »     

بیانیه دبیرکل مجمع جهانی تقریب در پی کشتار شیعیان در کویته پاکستان

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با انتشار بیانیه ای کشتار شیعیان و کارگران معدن در کویته پاکستان را محکوم کرد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، متن بیانیه به شرح زیر است:

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَنِ ٱلرَّحِیمِ

وَمَن یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا؛  
«آیه ۹۳ سوره نساء»
بار دیگر چهره خشن و کریه سرسپردگان و ایادی استکبار جهانی هویدا شد و جنایتی دلخراش را رقم زد. قتل عام بی رحمانه و تأسف بار شیعیان و کارگران معدن در یکی از مناطق کویته پاکستان، قلب مسلمانان بیدار جهان را جریحه دار کرد و لکه ننگ دیگری برای گروه افراطی داعش ثبت نمود.
مسئله وحدت، برادری، نفی خشونت و افراطی گری، مدت هاست که نزد مردم شریف دومین کشور پرجمعیت مسلمان جهان؛ جمهوری اسلامی پاکستان، نهادینه شده و مورد تاکید علما، فرهیختگان و نخبگان این کشور قرار دارد. لکن این حادثه تلخ، مظلومیت مسلمانان را هرچه بیشتر آشکار کرد و ارتباط این گروه تکفیری را با کشورهای حامی تروریست به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی هویدا نمود.  
آنها دستیابی به اهداف شوم خود را در ایجاد آشوب، نزاع و کشتار مردم بی دفاع دنبال می کنند و طبیعی است جمهوری اسلامی پاکستان که مواضع قاطعی در قبال حمایت از مردم فلسطین و نفی عادی سازی برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیسیتی داشته، اینگونه مورد هجمه و بی مهری قرار گیرد. بدیهی است که آنها به این دلایل، به دنبال آشوب و سلب امنیت از جمهوری اسلامی پاکستان هستند.
موضع گیری به موقع علما، شخصیت های اثرگذار و نخبگان جهان اسلام در این واقعه تلخ، نشان از بیداری مسلمانان در خصوص اهداف و اقدامات تفرقه افکن استکبار و ایادی آنها داشته و در خشکاندن ریشه اقدامات تروریستی و افراطی نقش به سزایی دارد.
حفظ امنیت شهروندان، نخستین وظیفه دولت هاست و دستگیری سریع قاتلان و مجازات عاملان بی رحم این حادثه، کوچکترین اقدام در التیام این جراحت عمیق است، لکن، قطع ارتباط این شبکه تفرقه انگیز با افرادی که با حمایت های مالی و سیاسی و اطلاعاتی خود، خط ترور و آشوب را در بلاد مسلمین دنبال می کنند، اقدامی لازم و اساسی خواهد بود.
اینجانب ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، این ضایعه دردناک را به علماء، نخبگان، ملت شریف کشور دوست و برادر پاکستان، به ویژه خانواده های داغدار این جنایت هولناک، تسلیت عرض نموده و از خداوند منان علو درجات و معیت با رسول الله(ص) را برای این شهداء مظلوم خواستارم.

                                    

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha