۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۳
کد خبرنگار: 1245
کد خبر: 84171778
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

برگزاری همایش علمی شهدای مقاومت در تونس

۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۳
کد خبر: 84171778
برگزاری همایش علمی شهدای مقاومت در تونس

تهران – ایرنا – همزمان با نخستین سالروز شهادت سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس نشست علمی «شهدای مقاومت، رمز ایستادگی و رویارویی» در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تونس برگزار شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در این نشست «محمد رضا رئوف شیبانی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس، «ماجد عبدالرضا حسن اللجماوی»، سفیر عراق، برخی از نمایندگان مجلس، روسای جمعیت ها و نهادهای ضد صهیونیستی به همراه شماری از اندیشمندان و صاحب نظران تونسی در محل سرسرای همایش های رایزنی فرهنگی سفارت حضور داشتند.

«محمدرضا رئوف شیبانی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس در این همایش گفت: همه آرزو می‌کنند که عنوان شهید، مقابل نامشان قرار گیرد، زیرا صفای خالص است، اما این عنوان، نصیب اندک مردانی می‌شود.

وی اظهار کرد که شهید در راه خداوند متعال و در مسیر مقاومت خالص و مخلص بود و شهادت نتیجه اخلاص بی مانندش بود.

شیبانی افزود: شهید سلیمانی، خود مکتبی بود که رسالت امام خمینی (ره) را کامل می‌کرد، به طوری که حتی شهادتش یک حادثه تاریخی شد به گونه ای که مقام معظم رهبری، او را قهرمان ملی ایران و قهرمان امت اسلام خواند، زیرا او یک مجاهد بی مانند و یک فرمانده ضد شیاطین بود که برای بالا بردن پرچم حق و یاری راه ولایت و اخلاص و مهربانی با مستضعفان تلاش می‌کرد و از دیرباز در برابر طرح‌های تروریستی در فلسطین، یمن، سوریه، عراق و دیگر کشورهای عربی - اسلامی ایستاد.

وی افزود: شهیدان سلیمانی و المهندس در راه ریشه‌کنی ظلم و استکبار به شهادت رسیدند و این نبرد، تنها به ایران و عراق اختصاص ندارد، بلکه نبردی برای یاری منطقه و مساله فلسطین است.

سفیر ایران در تونس تأکید کرد که خون این شهیدان با سکوت، به هدر نخواهد رفت و ان شاء الله به زودی انتقام خون‌های پاکشان گرفته خواهد شد.

«میثم فراهانی»، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تونس نیز در این همایش با اشاره به جایگاه والای این دو شهید بزرگ در جهان عرب و اسلام، به تبیین نقش‌ فعالانه آنها که نیروی پیشران میدان مقاومت بودند، پرداخت.

وی گفت که این دو شهید بزرگوار، دیرزمانی بود که در برابر ظالمان و قدرت‌های شیطانی و داعش و نیز در مقابل گروه‌های تروریستی در جهان عرب و اسلام ایستاده و آنها را به چالش کشیدند.

فراهانی افزود شهید سلیمانی، الگویی برای نبرد و نماد مقاومت در درون انقلاب اسلامی، یک فرمانده میدانی و یاور مساله فلسطین و مسائل امت اسلامی بود.

«ماجد اللجمانی»، سفیر عراق در تونس هم در سخنانی گفت: کلمات یارای بیان ارزش های این دو شهید نیست و این عزاداری‌ها در درجه نخست برای خود ما و خانواده‌های فرماندهان بزرگ است.

وی تاکید کرد که شهادت این دو قهرمان، در مخالفت با همه معاهدات بین‌المللی رقم خورد و کمین ظالمان برای ترور این دلاوران، نقض اصول انسانی بود.

سفیر عراق افزود: این دو شهید، مهربان و نسبت به الحشد الشعبی مخلص و به ندای وظیفه ملی لبیک گفته و شجاع و پیشگام بودند. پس گوارا باد به هر دو ملت ایران و عراق که از روی شایستگی به این شرافت رسیدند.

همچنین «زهیر مخلوف»، نماینده پارلمان تونس در این همایش گفت که درهم آمیختن خون این دو شهید، چراغ راه آزادی‌خواهی در طول تاریخ خواهد شد و این شهادت، نتیجه پیروزی‌های بزرگی بود که این دو شهید در میدان رقم زده بودند، چرا که این دو، قهرمان مبارزه بودند و توانستند صفوف خود را برای یاری حق و نبرد با گروه‌های باطل با یکدیگر متحد سازند.

وی افزود: شهیدان سلیمانی و المهندس، این مسیر و راه به سوی مبارزه با استکبار جهانی را خلاصه کردند و در نهایت، خونشان برای یک هدف مقدس دینی و اجتماعی و برای دفاع از سرزمین قدس شریف بر زمین ریخته شد.

«عابد الزریعی»، رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات فلسطین به عنوان دیگر سخنران این همایش گفت که شهادت، به جهاد و مبارزه برای حق و کرامت و انسانیت بستگی دارد. شهدا نیز انسانند اما راست گفتند، وفا کردند و معنا را از خود باقی گذاشتند، زیرا معنا، جامع سیره و مسیر است. معنایی که شهدای مقاومت برجای گذاشتند، نشان دهنده اهمیت مسیر حق و عبرت گرفتن است، مانند دو مسیری که فرمانده شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نشان دادند.

الزریعی بیان کرد که نبرد امروز، بر محور دو معنا می‌چرخد، نخست ایجاد یک خط ممتد از تهران تا بغداد و سوریه و یمن تا فلسطین و دیگر، یک معنای شیطانی است که شرائین و رگ‌های ارتباطی را قطع می‌کند و مانع از این ارتباط می‌شود. این علاوه بر ظهور خط جدیدی به نام «‌محور صهیونیستی» است که برخی از کشورهای عربی (سودان، خارطوم، مغرب و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس) به آن پیوستند.

این شخصیت فلسطینی گفت: در شرایط کنونی، به ویژه بعد از امتداد عادی سازی روابط در مرحله کنونی، وقت آن رسیده است که یک جبهه ایستادگی و مقاومت دولتی و مردمی برای مقابله با چالش‌های شرایط کنونی و گردآوری کشورهای مقاومت برای تمرکز در منطقه تشکیل شود.

«احمد الکحلاوی»، رئیس جمعیت ملی حمایت از مقاومت عربی نیز در ادامه همایش با اشاره به دیدگاه های امام راحل در باره فلسطین به تبیین اهمیت روش و راه مقاومت در مقابل عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداخت.

وی انقلاب اسلامی ایران را آغازگر یک تحول بنیادین دانست که امام خمینی (ره) با برافراشتن پرچم فلسطین آن را ایجاد کرد، امری که به شکل گیری وضعیتی جدید و واژگونی موازنه به نفع اصول پاک اسلامی منجر شد.

در ادامه همایش شرکت کنندگان به بیان نقطه نظرها و دیدگاه های خود در خصوص جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی و شهید ابو ممدی المهندس پرداختند و بر تشکیل دادگاه صالحه برای محاکمه عاملان این جنایت تاکید کردند.

همچنین انجمن فرهنگ تونس با انتشار بیانیه ای به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نوشت که این روزها  امت اسلامی داغ دار شهادت رهبران پیروزی حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی است شهیدانی که در آزادسازی کشور عراق از دست تروریست های تکفیری - صهیونیستی که توسط داعش نمایندگی می شوند نقش ممتاز داشتند.

بیانیه افزوده که ترور فرماندهان پیروزی نشانه و دلیلی دیگری برای پیروزی بود و این شاهدی بر این است که دشمن در وضعیت شکست قرار دارد و اقدام دشمن در ترور این شهیدان ثابت کرد که مردان خدا در این عرصه ثابت قدم بودند.

انجمن ضد صهیونیسم در تونس نیز به همین مناسبت در بیانیه ای تاکید کرد که ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان این مجاهدان عملیاتی جنایتکارانه و شرم آور بود که همه ارزش های اخلاقی و انسانی را زیر پا گذاشت.

بیانیه با اعلام تسلیت سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی به خانواده های این شهیدان، مقام معظم رهبری و ملت ایران و عراق آورده است که رهبر مقاومت شهید حاج قاسم سیلمانی قصد دارد بشریت را از چنگال صهیونیسم نجات دهد و بدون شک شک راه این شهید بزرگوار تا نابودی داعش و اخراج آمریکایی ها در منطقه ادامه دارد.

مرکز صلح و همبستگی «محمد براهمی» در تونس نیز با انتشار بیانیه ای نوشت که این روزها مصادف با نخستین سالگرد ترور فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی رحمه الله علیه  و شهید ابومهدی المهندس در عملیات ناجوانمردانه آمریکایی ها در نزدیکی فرودگاه بغداد است.

بیانیه افزوده به همین مناسبت ما در مرکز صلح و همبستگی محمد براهمی به روح شهید قاسم سلیمانی و یارانش رحمت می فرستیم و شهادت این عزیزان را صمیمانه به ملت ایران و عراق تسلیت می گوییم. شهید سلیمانی نقش ممتازی در پیروزی علیه گروه تکفیری داعش داشت به همین دلیل آمریکایی ها به عنوان بانی و حامی این گروه جنایتکار با شهادت سردار سلیمانی خوی وحشگیری و تروریستی خود را به جهانیان نشان دادند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha