۱۳ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۱۸
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 84169913
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تجلیل مردم افغانستان از رشادت ها و قهرمانی های سردار سلیمانی

کابل - ایرنا - مردم افغانستان در نخستین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی توسط تروریسم آمریکایی؛ از قهرمانی ها، رشادت و مبارزات وی علیه تروریست ها تجلیل و در جای جای این کشور مراسم مختلفی برگزار کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این روزها در اکثر کشورهای اسلامی و آزاده جهان یاد و خاطره مبارزات بی‌بدیل سردار سلیمانی علیه تروریسم و تکفیری‌ها بازخوانی و نتیجه آن مبارزات برای نسل های دیگر یادآوری می شود. افغانستان نیز شاهد مراسم‌ و برنامه‌های مختلفی در این رابطه است.

مجمع جوانان فرهنگی غرب کابل به مناسبت سالروز شهادت سردار سلیمانی، محفل بزرگداشتی با حضور جمعی از دانشجویان، فرهنگیان و اقشار مختلف مردم برگزار کرد.

سخنرانان این مراسم با اشاره به کارنامه درخشان شهید سردار سلیمانی، او را حامی مستضعفان جهان و سد شکست‌ناپذیر در برابر توطئه‌های استکبار جهانی عنوان کردند.

«احمد شاه کاظمی» یک فعال اجتماعی به عنوان یکی از سخنرانان این نشست گفت که استکبار جهانی به خصوص آمریکا که سردار شهید را هدف حمله ناجوانمردانه قرار داد، خیال می کرد با حذف فیزیکی وی می تواند اندیشه اش را نیز به مسلخ بکشاند، اما اندیشه او هر روز جایگاه خود را میان نسل تحصیل‌کرده باز می کند.

وی افزود: سردار سلیمانی اهداف بزرگی برای پیشرفت دنیای اسلام و متحد ساختن پیروان مذاهب مختلف اسلامی در سطح جهان داشت، اما عمال غرب در برخی کشورهای خاورمیانه این حقیقت را درک نکرده و خیال می کردند سردار شهید در صدد استیلای حاکمیت ایران بر منطقه است، به همین دلیل با تروریست های بین المللی برای از میان برداشتن شهید سلیمانی طرح مشترک ریختند و یکی از فرزندان رشید اسلام را شهید کردند.

کاظمی اضافه کرد: عملکرد قوی و موثر شهید سلیمانی نه تنها در جمهوری اسلامی ایران، بلکه در سطح دنیای اسلام؛ دشمن را حساس کرد تا این‌که در نهایت تصمیم به جنایت هولناک و حذف فیزیکی او گرفتند. تروریسم جهانی یک‌بار دیگر مرتکب جنایتی نابخشودنی شد و خباثت درونی خود را بیش از پیش آشکار کرد.

استان هرات در غرب افغانستان نیز شاهد برگزاری مراسمی به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی بود و در یکی از این برنامه‌ها مولوی «محمدابراهیم مصون» از چهره‌های شناخته شده جهادی افغانستان، سردار شهید سلیمانی را چهره به یادماندنی تاریخ دانست که نه تنها در عراق بلکه در سوریه، افغانستان و فلسطین خواب را از چشم دشمنان اسلام و تروریست های تکفیری گرفته بود.

وی خاطرنشان ساخت: امروز جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری نیازمند احیای گفتمان وحدت و همدلی در فرهنگ شهادت است، زیرا شهادت ضامن بقای امت اسلامی در هجوم فتنه های تروریسم و استکبار جهانی است و مجاهدین و شهدایی که این فرهنگ‌ را با خون خود زنده نگهداشته اند نزد خدا از فضیلت بسیار بالایی برخوردار بوده و مجاهدین راه خدا هستند.

در ادامه مراسم، حجت الاسلام والمسلمین اکبری از شورای اخوت اسلامی هرات هم طی سخنانی گفت: فرهنگ جهاد و شهادت را باید زنده نگهداشت، زیرا دشمن در کمین است تا این فرهنگ را از ما بگیرد، ملتی که فرهنگ جهاد و شهادت از آنان گرفته شود در حقیقت آن ملت مرده است.

وی افزود: شهید سردار سلیمانی و صدها سرباز واقعی اسلام به این دلیل ترور شده و از صحنه نبرد حدف شدند که مانع اهداف دشمنان گردیده و مردم را بیدار می‌کردند و این عملکرد آنها برای دشمن غیر قابل تحمل بود.

همچنین به این مناسبت در استان بلخ در شمال افغانستان نیز مراسمی در یادبود سالروز شهادت سردار سلیمانی برگزار گردید که در آن نمایشگاه عکس از سردار شهید نیز به نمایش گذاشته شد.

این نمایشگاه از روز پنجشنبه گذشته افتتاح شده است که به مدت پنج روز در کتابخانه فردوسی مزارشریف ادامه خواهد داشت.

«مولانا میثم» مسئول کتابخانه فردوسی شهر مزارشریف هم در مراسم افتتاح این برنامه گفت: ۲۲ عکس از شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش در صحنه های مختلف جنگ به نمایش گذاشته شده است.

امروز نیز قرار است برنامه هایی توسط مرکز پژوهشی و راهبردی «افغانستان- خاورمیانه» با عنوان نقش شخصیت ها در تاریخ با هدف بررسی نقش سردار سلیمانی و احمدشاه مسعود در تعیین سرنوشت تاریخی خاورمیانه برگزار شود.

همچنین حزب نهضت اسلامی افغانستان نیز با برگزاری نمایشگاه نقاشی کودکان از رشادت های سردارسلیمانی در کابل به این مهم پرداخت که در آن دهها کودک تصاویر وی را با برداشت های خود به تصویر کشیدند و در پایان این برنامه به نقاشان برتر جوایزی اهداء شد.

حزب رفاه ملی افغانستان نیز دیروز جمعه برنامه‌ای به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی تدارک دیده بود که طی آن با خواندن بیانیه ای؛ شهادت سردار سلیمانی را توسط آمریکا با هدف حمایت از تروریسم عنوان کرد.

مردم قدرشناس افغانستان هرگز فداکاری‌ها و همکاری های سردار سلیمانی با مردم و مجاهدین افغانستان را طی سالهای مقاومت فراموش نخواهند کرد و با برگزاری مراسم با عنوان‌های مختلف اندیشه‌های آن بزرگ‌مرد مجاهد را زنده نگه‌خواهند داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha