آیت‌الله مصباح یزدی از پایه‌گذاران تحول در علوم انسانی بود

قم-ایرنا- جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی از وی به عنوان یکی از پایه گذاران تحول در حوزه و علوم انسانی و ایجاد پیوند بین حوزه و دانشگاه یاد کرده است.

به گزارش جمعه شب ایرنا از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در این پیام آمده است: رحلت فقیه عالیقدر و اندیشمند بزرگ جهان اسلام حضرت آیت الله حاج شیخ محمد تقی مصباح یزدی (ره) عضو برجسته، موثر و دیرینه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تام و تاثر بسیار گردید.

پیام ادامه داده است: این عالم ربانی با قدرت اجتهاد و اندیشه صائب خود در جهادی عالمانه به مقابله با تفکرات الحادی غرب و انحرافات فرهنگی پرداخت و اندیشه ناب اسلامی را روشن و پاکیزه به جامعه ارائه کرد.

 پیام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حاکی است: تسلط ایشان به علوم نقلی و عقلی و همچنین توانمندی های فکری و اندیشه ای این عالم متخلق، نقش به سزایی در رشد فکری و هویتی فضلای حوزه داشته است.

در ادامه پیام بیان شده است: بینش‌ بالای سیاسی‌ و خلوص انسانی‌ این عالم شجاع و مبارز تصویری روشن‌ و واقعی‌ از ابعاد مختلف‌ شخصیت‌ این‌ اندیشمند بزرگ است.

پیام افزوده است: این استاد برجسته علوم اسلامی با ذهنی عمیق و جامع‌نگر اندیشه‌های‌ فلسفی‌ را در پرتوی از نور توحید و معنویت به جویندگان و طالبان حقیقت ارائه می کرد و درس های اخلاق عارفانه و سلوک زاهدانه این معلم اخلاق، طلاب جوان را با ایشان مانوس و جمع کثیری را از اخلاق، عرفان، معنویت و معارف الهی بهره‌مند کرده بود.

در ادامه پیام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آمده است: مبارزات انقلابی و همراهی بی نظیر ایشان با امام و رهبری و همچنین کوشش وافر علمی در دفاع و حمایت از ولایت فقیه از ممیزه های این شخصیت انقلابی است.

پیام ادامه داده است: منطق قوی و مستحکم آیت الله مصباح یزدی در نقد جریانهای سیاسی آلوده موجی از اهانت ها و هتاکی ها را از سوی برخی جریانات  سیاسی متاثر از دشمنان برانگیخت، اما این شخصیت برجسته در تمام دورانی که مورد هجمه قرار می گرفت صبورانه تحمل کرد و ثابت قدم و استوار در خط مستقیم انقلاب اسلامی به روشنگری پرداخت.

پیام افزوده است: این نماینده فقید مجلس خبرگان رهبری قهرمان بصیرت افزایی ،روشنگری و دفاع از دین و مکتب اهل بیت (ع) بود و تا پایان عمر پر برکت خود یک انقلابی ولایتمدار و صادق ماند.

 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان رحلت این عالم عارف پرهیزگار را به محضر حضرت امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و همچنین به بیت مکرم به خصوص آقازادگان محترم، شاگردان و ارادتمندان وی تسلیت گفته است.

مدیرحوزه ها: آیت الله مصباح یزدی مدافع آرمان ها و ارزش های اصیل انقلاب بود

 مدیر حوزه های علمیه نیز در پیامی به مناسبت ارتحال آیت الله مصباح یزدی آورده است: آیت الله مصباح یزدی اندیشه ناب اسلامی و مدافع آرمان‌ها و ارزش‌های اصیل انقلاب و استوار در همه فراز و فرودها و حوادث و فتنه‌ها بود.

در پیام آیت الله علیرضا اعرافی آمده است: ارتحال علامه مجاهد و فیلسوف گرانمایه و مفسر فرزانه و فقیه انقلابی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی اعلی الله مقامه الشریف برای حوزه‌های علمیه تکان دهنده و غمبار و اسف انگیز بود.

پیام ادامه یافته است: این چهره تابناک از پیشگامان نهضت و انقلاب اسلامی و از یاران وفادار امام خمینی (ره) و رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی مدظله العالی و مرزبان اندیشه ناب اسلامی و مدافع آرمان‌ها و ارزش‌های اصیل انقلاب و استوار در همه فراز و فرودها و حوادث و فتنه‌ها بود و در دفاع از اصل ولایت فقیه و رهبری معظم انقلاب اسلامی شجاع و پیشگام و عمارصفت اقدام می‌کرد.

پیام حاکی است: آن شخصیت بزرگ در فلسفه اسلامی از صاحب‌نظران برجسته و دارای نظریات بکر و نو و برخوردار از اندیشه‌ای دقیق و نقاد و آگاه به اندیشه‌های فلسفی غرب و فلسفه‌های مضاف بشمار می‌آمد و دقت‌ها و موشکافی‌های ایشان فراموش شدنی نیست و آثار ماندگار فلسفی و فکری ایشان گنج فاخر و دستمایه وزین برای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فلسفی داخل و خارج از کشور است.

پیام می افزاید: آن فقید سعید در قلمروی فلسفه‌های مضاف و علوم انسانی و اجتماعی از منظر اسلامی پیشگام و آغازگر و در طراحی نظامات فکری اسلام مبتکر و پیشاهنگ بود.

در ادامه خاطرنشان شده است: از لطائف بارز در زیست پر برکت ایشان می‌توان به نوآوری‌های برجسته و اندیشه‌های مبتکرانه در قلمرو نظامات آموزشی و پژوهشی و مدیریتی حوزه و پیشگامی در تحول حوزه اشاره کرد و از رهگذر فکر عمیق آن مرحوم مرزهای دانش‌های اسلامی و حوزوی گسترش یافت.

پیام ادامه پیدا کرده است: از نقاط مهم زندگی ایشان سلوک معنوی و روحانی و اخلاقی و بهره‌گیری از استادان معرفت و معنویت مانند امام خمینی ره، علامه طباطبایی ره و آیت الله بهجت ره بود افزون بر آثار و نوشتار نور افشان ایشان، خیل عظیم شاگردان و دست پروردگان گواه بر کارنامه فاخر و ارزشمند وی است.

مدیر حوزه ها در ادامه پیام خود تصریح کرده است: آن استاد سفرکرده و به لقای الهی پیوسته با کوله باری از توشه‌های معنوی و عرفانی ان شاء الله در پیشگاه خداوند مهربان سرافراز و مأجور و برای حوزویان و دانشگاهیان مصباح هدایت خواهد بود.

پیام ادامه یافته است: آن فقیه پارسا به مجاهدان راه خدا و ایثارگران و محور مقاومت و شهیدان سرافراز و شهید حاج قاسم سلیمانی عشق می‌ورزید و مقدر بود تا در ایام فاطمیه و سالگرد شهادت آن شهید مقاومت به دیار ابدیت بپیوندد.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی عضو خبرگان رهبری و رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پس از مدتی تحمل بیماری، عصر جمعه به لقاء الله پیوست.

وی از حدود یک ماه قبل به دلیل بیماری گوارشی تحت مراقبت های پزشکی قرار داشت. 

روز گذشته، پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح یزدی اعلام کرده بود که در خلال روند درمانی آیت الله مصباح یزدی، حال ایشان رو به وخامت گذاشت.

دفتر آیت الله مصباح یزدی یازدهم آذرماه گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از ضعف مفرط جسمانی آیت الله مصباح یزدی  به دلیل ادامه و تشدید بیماری گوارشی و ادامه درمان زیر نظر تیم پزشکی در منزل خبر داده بود. رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، از چند روز پیش در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده بود./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha