۱۰ هزار جلسه قرآن خانگی در سطح کشور فعال است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از فعالیت ۱۰ هزار جلسه قرآن خانگی در سطح کشور خبر داد و گفت: طرح نورالثقلین در راستای توسعه این جلسات شکل گرفته است. 

حجت الاسلام مهدی اخوان‌صباغ با اشاره به پویش هر خانه ایرانی یک هیئت قرآنی در گفت و گو با خبرنگا معارف ایرنا اظهار کرد: در شرایط کرونایی بنا داریم با استفاده از ظرفیت هیئت و قرآن یعنی دو بال مکتب اهل بیت به هیئت های قرآنی کمک کنیم که در فضای هیئت و مجالس قرآن خانگی فعالیت ادامه پیدا کند و با اجرای طرح نور الثقلین در کشور این کار را توسعه می دهیم. 

وی افزود: یعنی با پیروی از این حدیث نبوی که فرمود خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید، برای با برکت کردن خانه ها باید به سمت ایجاد جلسات قرآن خانگی و توسعه این فعالیت رفت. در جلسات قرآنی، مجالس وعظ و ذکر اهل بیت نیز اتفاق می افتد ولی جمع شدن مردم با نام قرآن در یک خانه قطعا آن خانه را نورانی می کند/ امیدوارم این پویش را با عنوان توسعه جلسات قرآن خانگی با نام نور الثقلین ادامه دهیم.

اخوان ادامه داد: با توجه به شرایط کرونایی کشور مقداری آمار برگزاری جلسات خانگی کاهش یافته ولی تاکنون ۱۰ هزار جلسه قرآن خانگی تعریف شده در کشور وجود دارد که به نظر می آید ظرفیت بیشتری در کشور وجود دارد. باید برخی زیرساخت ها را آماده کرد تا بتوان این فعالیت ها را افزایش داد. مثلا توجیه مربیان یا استفاده از ظرفیت مربیان و حافظان قرآن و استفاده از ظرفیت طلاب و خواهران طلبه و نیروهای انقلابی آماده، صورت گیرد.

وی افزود: البته برپایی این جلسات خانگی با توجه به شرایط کرونایی شاید محدود به اعضای خانه شود ولی آنچه در برنامه دیده ایم، خانواده به معنای اعم آن است. مانند جلسات قرآنی صنفی که همکاران را دعوت می کنند یا جلسات آپارتمانی قرآنی که همسایگان را دعوت می کنند و برپایی چنین جلسات خانگی در قدیم نیز مرسوم بود. البته این ظرفیت محدود به زمان، مکان و سن نیست و ظرفیت عامی است که همه می توانند در آنها از نور قرآن استفاده کنند.

توزیع ۲۰ هزار بسته معیشتی

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر مواسات مومنانه اظهار کرد: تا کنون چهار مرحله از طرح مواسات توسط سازمان دارالقرآن الکریم انجام شده و بیش از ۲۰ هزار بسته سبد معیشتی توسط موسسات قرآنی توزیع شده است که موسسات قرآنی در حدود ۴۰ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان توزیع کرده اند.

وی افزود: فعالیت های موسسات قرآنی در فضای تولید ماسک و مواد ضد عفونی و حتی کمک به بیمارستان ها و پرستاران چشمگیر بود. برخی از موسسات قرآنی با همکاری اساتید و فعالان قرآنی حرکت خوبی را با عنوان همایش سپاس انجام دادند و  نشان دادند در اطاعت از امر ولی و دستگیری از افراد جامعه پیشقدم هستند.

اخوان با اشاره به خسارت های وارد شده به موسسات قرآنی تاکید کرد: روش فعالیت های موسسات باید با شرایط کنونی تغییر کند. به عبارت دیگر باید یک بازخوانی در رسالت های موسسات اتفاق بیافتد. البته آموزش عمومی و تخصصی موسسات جزو اولویت هاست ولی با توجه به کرونا باید جایگزینی برای آن پیدا کنیم که یکی از آنها سامانه آموزش مجازی است و سامانه های کمک به موسسات نیز تعریف شده است.

وی اضافه کرد: آموزش در موسسات باید حفظ شود ولی روش های آموزش را باید تغییر داد.در کنار آن حمایت هایی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن از بعضی موسسات و خانه های قرآنی صورت گرفته است. همچنین قرار شده تا وام های با سود کم از سوی استانداری ها به موسسات قرآنی پرداخت شود.

اخوان حضور قرآن آموزان در موسسات سخت شده است و چون اولویت ما سلامت مردم هست انتظار نداریم که این حضور فعلا پر رنگ شود ولی آموزش قرآن تعطیل نمی شود و به همت جامعه قرآنی کشور این آموزش قرآن در فضای حقیقی و فضای مجازی برقرار است؛ هر چند نسبت به گذشته تغییراتی کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha