۱۱ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۴۵
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 84168974
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاروانسرای تاریخی شاه عباسی کرج تغییر کاربری داده می شود

کرج - ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اعلام کرد که تغییر کاربری کاروانسرای تاریخی شاه عباسی کرج با هدف استفاده بهینه در دستور کار قرار گرفته است.

فریدون محمدی عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید هادی میرزایی مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور  از کاروانسرای تاریخی شاه عباسی کرج افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در این بنای تاریخی، تغییر کاربری این مجموعه در دست اقدام قرار گرفته است.

وی ادامه داد : برهمین اساس درصدد جذب مشارکت بخش خصوصی برای راه‌اندازی و تغییر کاربری این مجموعه تاریخی با همکاری نهادهای مربوطه و مراجع ذیصلاح  هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز بیان داشت : اکنون  شهرداری کرج برای جابه‌جایی ایستگاه تاکسی مقابل کاروانسرای شاه‌عباسی و ایجاد پیاده‌راه و سنگفرش محوطه پیرامونی بنا اعلام آمادگی کرده و نیز اداره کل میراث فرهنگی نیز به عنوان نهاد متولی اقدام به مرمت آسیب‌های وارده خواهد کرد. 
هادی میرزایی مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور گفت: مقرر شد سه طرح پیشنهادی برای تبدیل بنای تاریخی کاروانسرای شاه عباسی  به خانه خلاق صنایع‌دستی و فرش دستبافت ، مرکز اقامتی‌سنتی و مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی‌هنری مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان داشت: به دلیل ماهیت تاریخی کاروانسراها به عنوان مرکز اقامتی، درصدد راه‌اندازی فضای اقامتی‌خدماتی این مجموعه در بخش جانبی عملیات اجرایی هستیم.

میرزایی عنوان کرد: کارکرد هنری خانه خلاق صنایع‌دستی و فرش دستبافت به منظور فعالیت هنرمندان توانای حوزه صنایع‌دستی وهنرهای سنتی استان با ارائه محصولات تولیدی در قالب ایجاد گالری‌های هنری و واحد مهارت‌آموزی، تنها با همکاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی امکانپذیر خواهد بود.
مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور افزود: در بخش کارکرد هنری این مجموعه برای حمایت از هنرمندان در بخش بازاریابی و ‌فروش محصولات تولیدی، ضمن کاهش هزینه تبلیغاتی منجر به کاهش هزینه تولید و افزایش سود خالص فروش خواهد شد.

میرزایی اظهار داشت: با اجرای طرح‌های پیشنهادی از این دست، مجموعه کاروانسرای شاه‌عباسی می‌تواند به کانون توجه فعالیت‌های فرهنگی‌هنری برای حمایت از هنرمندان و در نتیجه توسعه و ترویج آن در جامعه تبدیل شود.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور  از کاخ موزه سلیمانیه، حمام تاریخی مصباح و کاخ مروارید مهرشهر  کرج نیز بازدید کرد.

کاروانسرای شاه‌عباسی کرج بنایی سنگی-آجری مربوط به دوران صفویه در میدان شاه عباسی کرج  قرار دارد . این کاروانسرای تاریخی در ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۳۶۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

 این بنا دارای بیش از سه هزار متر مربع مساحت یکی از ارزشمندترین آثار دوره صفویه بوده که در شاهراه ابریشم قرار داشته است.

این کاروانسرا طی سال های اخیر در اختیار بخش خصوصی قرار داشت که به مکان دیدنی و پذیرایی تبدیل شده بود. 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha