۱۰ دی ۱۳۹۹، ۲۲:۵۹
کد خبر: 84168095
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه یزد تجلیل شدند

یزد- ایرنا- مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه یزد، روز چهارشنبه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تالار فرهنگ این دانشگاه برگزار و همزمان به صورت زنده از طریق فضاهای مجازی پخش شد.

به گزارش ایرنا در این مراسم رییس دانشگاه یزد، با بیان اینکه سالی که گذشت برای دانشگاه یزد به‌ویژه در حوزه پژوهش و فناوری، سال پرباری بود، بر تداوم و حفظ برتری‌ها از طریق انتقال تجربات به اعضای هیأت علمی جوانتر دانشگاه و تبادل افکار و همفکری بین اعضای هیأت علمی و نیز توجه به شاخص‌های ارتقای دانشگاه که به تازگی از سوی پایگاه ISC اعلام شده است، تأکید کرد.

دکتر قاسم بریدلقمانی در ادامه افزود: متأسفانه سرانه مقالات ما کم است و از طرفی تعداد مقالاتی که در راستای اهداف دانشگاه نیستند نیز قابل توجه است، درست است که حوزه آموزش و تدریس در دانشگاه بسیار حائز اهمیت است اما آشنایی با مفاهیم پژوهش و تلاش برای تولید مقاله ازرشمند و انتشار آن در نشریات معتبر نیز باید در همان ابتدای ورود اعضای هیأت علمی به دانشگاه برای آنها تبیین شود. 

 وی در ادامه سخنان به اهمیت و ضرورت ایجاد پردیس فناوری و صنعتی در دانشگاه‌ها پرداخت و خاطرنشان کرد: پردیس‌های فناوری و صنعتی جزء جدایی ناپذیر دانشگاه است و اگر در این راه قدمی برداشته نشود از دانشگاه‌های روز دنیا عقب مانده‌ایم؛ در این راستا در دانشگاه یزد دو ساختمان به حوزه فناوری اختصاص داده شده، ساختمان سوم نیز در شرف اضافه شدن است و ساختمان چهارم که مربوط به خدمات فناوری است. علاوه بر آن ۲۵هکتار از زمین‌ های دانشگاه برای احداث پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه اختصاص یافته است.

دکتر بریدلقمانی در خاتمه سخنان خود با بیان اینکه سالانه تعداد بسیار زیادی پایان‌نامه و رساله در دانشگاه‌ها تولید می‌شود، گفت: اگر تنها یک درصد از آنها تقاضا محور و براساس نیازهای جامعه باشد، می‌تواند در حل بسیاری از حل مشکلات جامعه راهگشایی کند.

وی افزود: سال گذشته به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد حرکت بسیار خوبی آغاز شد که متأسفانه با شروع بیماری کرونا در آن وقفه افتاد.

به گفته وی برطبق آن دانشجوی کارشناسی ارشد و یا دکتری در مرحله پیشنهاده نویسی جلسه‌ای را با حضور استاد خود و نمایندگانی از صنعت و یا جامعه برگزار می‌کردند تا با توجه به مشکلات آنها بتوانند موضوع و طرح پژوهشی خود را انتخاب کنند که البته امیدواریم با پشت سر گذاشتن شرایط کنونی، این حرکت را ادامه دهیم و شاهد دستاوردهای آن باشیم.

پیش از سخنان دکتر برید لقمانی‌ نیز معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد  به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات یکسال گذشته این حوزه پرداخت.

دکتر ولی درهمی دراین باره گفت: با توجه به هدف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و چشم‌اندازی که در درون دانشگاه لحاظ شد، اثربخشی فعالیت‌ها در جامعه و صنعت مورد ملاک قرار گرفت و تلاش شد تا پژوهش‌ها در مرز علم حرکت کند.

به گفته دکتر درهمی،‌ طی یکسال گذشته در زمینه فناوری، واریزی‌های دانشگاه از ۳۰ روز به ۱۰ روز تقلیل یافته و نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۲درصد به مجریان طرح‌های پژوهشی اعطا شده از طرفی درآمدهای پژوهشی دانشگاه‌ها از طرح‌های پژوهشی از ۲۰۰میلیون تومان در سال گذشته به ۳۸۰ میلیون تومان در امسال رسیده و نیز تعداد قراردادهای پژوهشی دانشگاه  از ۱۲۳ عدد به عدد ۱۸۳ افزایش یافته است.

به گفته وی در بحث افتخارات پژوهشی و فناوری نیز دانشگاه یزد عملکرد خوبی در یکسال گذشته داشته و توانسته در تمامی جشنواره‌هایی که شرکت‌ کرده است علیرغم تعداد زیاد شرکت‌کنندگان، صاحب رتبه شود.

دکتر درهمی در این باره افزود: در بحث پژوهش آیین‌نامه‌های انتخاب پژوهشگران برتر و طرح‌های تشویقی با هدف توجه به کار عمیق و حرکت در مرز علم تغییر کرد. نتایج خوبی نیز به دست آمد به طوری دانشمندان برتر یک درصد دنیا از دانشگاه یزد از ۲ نفر در سال گذشته امسال به سه نفر افزایش داشت.

همچنین به گفته وی ایجاد پردیس‌های فناوری و صنعتی در دانشگاه یزد و ارتباط آنها با پارک علم و فناوری، خرید تجهیزات تحقیقاتی از محل بودجه ارزی اختصاص یافته وزارت عتف به دانشگاه، راه‌اندازی دستگاهXRF و درآمدزایی از آن پس از مدتها بلااستفاده بودن آن، انتشار ۱۲ کتاب به صورت الکترونیک برای اولین در دانشگاه و کسب درآمد یک و نیم میلیون تومانی طی سه ماه و نیز تقلیل مدت داوری کتابها و چاپ این کتابها به شش‌ماه از جمله فعالیت‌هایی بود که طی یکساله گذشته در این حوزه صورت گرفته است.

علاوه بر آن تکمیل زیرساخت فیبر نوری، اقدام برای خرید سوییچ یدک برای دانشگاه، خرید ۳ سرور برای کمک به آموزشی مجازی در دانشگاه و ایجاد پردیس فناوری و صنعتی در دانشگاه برخی دیگر از  اقدامات حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه است که دکتر درهمی به آنها اشاره کرد.

در حاشیه این مراسم دو تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه یزد و دو شرکت فناور، شرکت سلول بافت پژوه ثنا و شرکت یارا پژوهش فناور صدرا با هدف راه‌اندازی شرکت‌های زایشی به امضای دکتر ولی درهمی و نمایندگان این شرکت‌ها رسید.

در ادامه مراسم همچنین از دکتر بیژن دواز، عضو هیأت علمی دانشکده علوم ریاضی، به عنوان اولین استاد ممتاز دانشگاه یزد با اهدای لوح و نشان درجه یک دانشگاه یزد تجلیل شد.

در پایان مراسم نیز پژوهشگران، طرح‌ها و مراکز پژوهشی برگزیده دانشگاه یزد در چندین حوزه معرفی و از آنها با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

اسامی برگزیدگان دانشگاه یزد در سال ۱۳۹۹ به شرح ذیل است:

*یک درصد برتر دانشمندان جهان

دکتر علی مصطفائی پور(مهندسی صنایع)

دکتر محمد مظلوم(شیمی)

دکتر بیژن دواز (علوم ریاضی)

سرآمد علمی سال ۱۳۹۹

دکتر محمد مظلوم(شیمی)

*پژوهشگر برگزیده کشوری در گروه آموزشی علوم انسانی

دکترسید علیرضا افشانی(علوم اجتماعی)

*پژوهشگر برگزیده کشوری در زمینه همکاری با جامعه و صنعت

دکتر محمدرضا اختصاصی(منابع طبیعی و کویرشناسی)

*پژوهشگران برتر دانشگاه

دکتر علی بنویدی(شیمی)

دکتر محمدرضا اختصاصی(منابع طبیعی و کویرشناسی)

*برگزیده جشنواره جوان خوارزمی در بخش رقابتی دانش پژوهان و فناوران

دکتر شهرام آقایی(مهندسی برق)

*پژوهشگر نمونه دانشکده هنر و معماری

دکتر نریمان فرحزا(هنر و معماری)

پژوهشگر نمونه دانشکده منابع طبیعی

دکتر جلیل سرهنگ زاده(منابع طبیعی و کویرشناسی)

*پژوهشگران نمونه پردیس علوم انسانی و اجتماعی

رتبه اول: دکتر علی اکبر جباری(زبان و ادبیات انگلیسی)

رتبه دوم: دکتر سید محمود زنجیرچی(دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری)

*پژوهشگران نمونه پردیس علوم

رتبه اول: دکتر محمود برهانی(فیزیک)

رتبه دوم: دکتر علی دلاور خلفی(علوم ریاضی)

*پژوهشگران نمونه پردیس فنی و مهندسی

رتبه اول: دکتر حسین حسینی نسب(مهندسی صنایع)

رتبه دوم: دکتر عبدالحمید انصاری(مهندسی معدن و متالوروژی)

رتبه سوم: دکتر احمد میرزایی(مهندسی برق)

*پژوهشگر برگزیده جوان

دکتر داود شیشه بری(مهندسی صنایع)

*پژوهشگران نمونه طرح‌های کاربردی

رتبه اول: دکتر احد ستوده(منابع طبیعی و کویرشناسی) -

رتبه دوم: دکترسید علیرضا افشانی(علوم اجتماعی)  -

رتبه سوم: دکتر محسن نوری(مهندسی معدن و متالوروژی

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha