صادرات محصولات کشاورزی کردستان ۲۰ درصد افزایش یافت

سنندج - ایرنا - مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: میزان صادرات محصولات کشاورزی از این استان در هشت ماه منتهی به آبان امسال با ۲۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۸۴ میلیون دلار رسید.

شهریار حنیفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان صادرات محصولات کشاورزی از کردستان در این مدت ۷۰۶ هزار تن بود که ارزش ریالی این میزان حدود ۵۰ هزار و ۹۸۵ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی اضافه کرد: صادرات محصولات کشاورزی استان در ۹ ماه گذشته با توجه به ارزش ۵۴۹ میلیون دلاری کل صادرات گمرکات استان، بیش از ۵۲ درصد از آن را تشکیل می‌دهد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: با توجه به اینکه دولت آمریکا حلقه تحریم‌ها را تنگ تر کرده و بر بخش‌هایی از اقتصاد ایران مانند پتروشیمی، معدن و فولاد تحریم ها را تسری داده، همین موضوع باعث تمرکز بیشتر بر صادرات بخش کشاورزی شده و این امر افزایش صادرات را بدنبال داشته است.

حنیفی یادآور شد: بطور میانگین روزانه حدود سه هزار تن محصولات کشاورزی از گمرکات استان صادر می‌شود که بر اساس خوداظهاری صادر کنندگان، حدود ۷۱۵  تن آن مربوط به تولیدات کردستان است.

وی گفت: در سال‌جاری کل میزان صادرات محصولات کشاورزی از طریق گمرکات استان کردستان به لحاظ ارزش وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۸ درصد و از نظر ارزآوری ۲۰ درصد رشد داشته است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان کردستان سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تن در سال برساند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha