معاینه فنی ناوگان عمومی و خصوصی اصفهان اجباری شد

اصفهان- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: وسایل حمل و نقل عمومی درون و برون شهری و وسایل حمل و نقل کارخانه‌ها، ادارات، ارتش، فولاد مبارکه و ذوب آهن باید سه ماه یکبار معاینه فنی شوند.

حجت الله غلامی شامگاه روز یکشنبه در حاشیه جلسه هوای پاک با حضور استاندار در گفت و گو با ایرنا افزود: سیستم حمل و نقل که به کارخانه‌ها و صنایع سرویس دهی می‌کنند در صورت نداشتن معاینه فنی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف می‌شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه باید معاینه فنی موتور سیکلت‌ها آغاز شود٬ تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال ۱۰ هزار موتور سیکلت برقی در این استان جایگزین موتور سیکلت بنزینی شود.

وی ادامه داد: به جز کامیون‌های حمل مواد غذایی و حمل سوخت شهری بقیه کامیون‌ها اجازه تردد در کلانشهر را ندارند و باید از کمربندی‌ها و کنار گذرها برای رسیدن به مقصد استفاده کنند.

غلامی گفت: در صورتی که شاخص آلایندگی افزایش یابد عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی مانند خاکبرداری و بتن ریزی در سطح کلانشهر متوقف و با تاخیر انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر شاخص آلایندگی از ۱۵۰ عبور کند کارخانه‌های آسفالت و تولید بتن که آلایندگی تولید و در شعاع کلانشهر اصفهان هستند متناسب با شاخص آلایندگی و اعلام شرایط اضطرار توسط مدیریت بحران فعالیت خود را متوقف می‌کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد: از اوایل سال ۱۴۰۰ هرگونه صدور پروانه ساخت ملزم به رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی است و در این صورت پایان کار برای آنها صادر می‌شود از این رو مقرر شد شهرداری‌ها و نظام مهندسی اطلاع رسانی را در این مدت انجام داده و مقدمات کار را فراهم نمایند.

غلامی گفت: همچنین تا پایان سال ۱۶ هزار خودروی سبک دستگاه‌های دولتی و عمومی در اولویت اول توسط شرکت پخش و فرآورده‌های نفتی به صورت رایگان مجهز به سیستم گازسوز می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: باید مطالعات کنترل ترافیک در رینگ سوم تا پایان سال جاری صورت گیرد تا امکان قانون زوج و فرد در محدوده گسترده‌تری صورت پذیرد و همچنین طرح محدودیت هوشمند ترافیک عملیاتی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: توسط شهرداری اصفهان مطالعات پایانه‌های صفه٬ کاوه و زاینده رود برای تبدیل به پارک سوار انجام شود و با پیش بینی محل پارک اتوبوس‌ها در خارج از پایانه‌ها در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: جابجایی ترمینال امیرکبیر و خدمات جانبی به شمال اصفهان توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای عملیاتی شود.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است که کارشناسان تاکید دارند برای برون رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید و برنامه‌های عملیاتی و راهکارهایی براساس تحقیقات علمی و دقیق در پیش گرفت.

براساس گزارش مرکز ملی تغییر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، اصفهان در بین هشت کلانشهر ایران (شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز و اراک) رتبه نخست آلودگی هوا را دارد. عوامل متعددی در سال‌های گذشته برای منشا آلودگی هوای اصفهان نام برده شد از جمله صنایع بزرگ و کوچک آلاینده، کانون‌های گردوغبار در مناطق کویری داخل و خارج استان، خشکی رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی، تردد خودروهای دودزا، تکثر خودروهای تک سرنشین، استفاده از سوخت مازوت و استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

سرخط اخبار استان‌ها