داوری حدود ۲ هزار و ۵۰۰ اثر در پانزدهمین جشنواره شعر فجر

تهران- ایرنا- دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره شعر فجر از ارسال ۲ هزار و ۴۸۹ اثر به این دوره از جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا مصطفی راضی جلالی در نشست خبری پانزدهمین جشنواره شعر فجر که به صورت مجازی برگزار شد، اظهارکرد: جشنواره شعر فجر امسال به مناسبت یادبود شهیدان قاسم سلیمانی و محسن فخری زاده با محفل «مردان میدان» به عنوان آیین افتتاحیه برگزار خواهد شد.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: ۱۲۹ شعر و اثر در این مدت کوتاه در مورد این دو بزرگوار به بخش رقابتی جشنواره ارسال شده که همه آثار ارزش بالا و جایگاه ادبی قابل اعتنایی دارند.

به گفته وی برنامه دیگر این دوره جشنواره بررسی و انتخاب چهره های برتر شعر دفاع مقدس در ۴۰ سال گذشته به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب است که تفاوت این دوره جشنواره با دوره های گذشته است.

جلالی گفت: در مجموع ۲هزار و ۴۸۹ اثر به دبیرخانه پانزدهمین جشنوراه شعر فجر رسیده که از این تعداد ۲هزار و ۳۲ اثر در بخش بزرگسال، ۱۷۲ اثر در بخش کودک و ۲۸۶ اثر نیز در بخش «درباره شعر» (پژوهش های نظری حوزه شعر) است که با داوری داوران، آثار بررسی خواهد شد و برگزیدگان و شایستگان تقدیر شناخته و معرفی خواهند شد.

دبیر اجرایی جایزه شعر فجر ادامه داد: تفاوت دیگر این دوره جشنواره در این است که با موافقت اعضای هیات علمی جشنواره و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آثار بخش بزرگسال در سه بخش کلاسیک، نو و شعر محاوره بررسی خواهند شد و آثار قابل دفاع در این سه عرصه، معرفی برگزیده شعر خواهند داشت.

جلالی همچنین گفت: به دلیل تنوع قالب های شعری که امسال در این دوره جشنواره مورد بررسی قرار می گیرد در بخش شعر بزرگسال داوران از سه داور به هفت داور صاحب اثر افزایش یافته اند.

دکتر مریم جلالی دبیر علمی جشنواره شعر فجر نیز در این نشست با اشاره به جهانی شدن شعر ایران گفت: صدای شعر ایران خیلی وقت است به خارج از مرزها رسیده است که مرهون تلاش گروه تجربی و آکادمیک این حوزه است.

فراخوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ۲۶ آذر منتشر و از علاقه‌مندان دعوت شد آثاری را که سال ۱۳۹۸ به زبان فارسی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌ باشد در گروه‌های شعر کلاسیک، شعر نو(قالب‌های: نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر(پژوهش‌های حوزه شعر) به این‌جشنواره ارسال کنند.

کتاب‌هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران، برای اولین بار در سال ۱۳۹۸ در داخل کشور به چاپ رسیده و در یکی از پنج گروه ادبی بالا قرار بگیرند می‌توانند در این‌جشنواره شرکت کنند.

آثار باید تالیفی و به زبان فارسی باشند و مجموعه شعر باید به صورت مستقل منتشر شده باشد؛ مجموعه‌های مشترک و گزیده آثار داوری نمی‌شوند.

آثاری که در سال‌های قبل با عنوانی دیگر یا توسط ناشری دیگر به چاپ رسیده یا به صورت گزیده آثار قبلی باشد، داوری نمی‌شوند و دبیرخانه تنها آثار ارسالی از سوی مولف یا ناشر را در روند داوری بررسی خواهد کرد.

آخرین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه، ۱۵ دی ماه است. ناشران، شاعران و پژوهشگران می‌توانند ۵ نسخه از آثار خود را به  نشانی  تهران، خیابان کریم‌خان‌زند، خیابان سنایی، کوچه شهید اعرابی (پنجم)، پلاک ۶، دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران، دبیرخانه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر ارسال کنند.

شاعران، مؤلفان و ناشران برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی adabiatirani.com  مراجعه کنند.

برگزیدگان جشنواره، زمستان سال جاری در آیین پایانی معرفی خواهند شد و به برگزیدگان، علاوه بر جایزه نقدی، لوح یادبود و نشان جشنواره بین‌المللی شعر فجر اهدا خواهد شد.

جشنواره شعر فجر از سال ۱۳۸۵ برگزار می‌شود.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha