توسعه صادرات لوازم‌خانگی نیازمند سبدی از محصولات است

تهران- ایرنا- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: موفقیت در حوزه صادرات لوازم خانگی نیازمند معرفی سبدی از محصولات به کشورهای هدف صادراتی است.

"مهدی صادقی نیارکی" امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: تمرکز امروز ما در صنعت لوازم خانگی، بر تکمیل سبد محصولات، افزایش عمر ساخت داخل، کاهش وابستگی به خارج، افزایش تاب‌آوری و تامین نیاز داخل است.

وی تاکید کرد: این صنعت باید به سمتی برود که دست‌کم بتواند ارز مورد نیازش را خودش تامین کند.

صادقی‌نیارکی با تاکید بر اینکه توسعه صادرات در این حوزه در دستور کار است، ادامه‌داد: در سال‌های گذشته موضوع تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی و شرکت‌های تخصصی صادراتی مطرح شد، اما در عمل موفق نبود.

وی با بیان اینکه تنها با عرضه یک محصول نمی‌توان در بازارهای هدف موفق بود، تاکید کرد: باید بتوانیم به معرفی سبدی از کالاها برای صادرات بپردازیم.

معاون وزیر صنعت ادامه‌داد: در این راستا در تلاشیم مجموعه‌ای از برندهای پیش‌تاز در عرصه لوازم‌خانگی داشته باشیم تا شرکت‌های کوچک و متوسط در ذیل این برندها بتواند به تولیدکننده بقیه سبد کالاهایشان تبدیل شوند.

وی گفت: وقتی سبدی از کالاها داشته باشیم، آنگاه می‌توانیم در بازارهای هدف برای خود تبلیغات کنیم، تجربه کشورهای موفق در این زمینه نیز نشان داده که هر برندی که توانسته مجموعه‌ای از محصولات را در بازارها ارائه دهد به توفیق رسیده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان‌کرد: اکنون تمرکز ما در حوزه لوازم‌خانگی، بر تامین نیاز داخلی است.

کمبود تولید ناشی از خروج خارجی‌ها جبران شد

وی، خروج شرکت‌های چند ملیتی و خارجی از بازار کشورمان متاثر از تحریم‌ها را یادآور شد و گفت: در گذشته بیش از ۵۰ درصد بازار لوازم‌خانگی کشور در اختیار شرکت‌های یاد شده بود، اما امروز نه تنها کمبود تولید ناشی از ترک کشور از سوی شرکت‌های جبران شده، بلکه مقایسه آمارها با سال ۹۶ (پیش از آغاز دور تازه تحریم‌ها) رشد ۱۵ درصدی تولید را نشان می‌دهد.

صادقی‌نیارکی خاطرنشان‌کرد: بر این اساس، امروز محصولات داخلی توانسته‌اند با محصولات خارجی جایگزین شوند، با این تفاوت که عمق ساخت داخل آنها نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه راه نجات کشور از صادرات می‌گذرد، یادآور شد: از سال ۹۸ کشور در عمل با ارز صادراتی اداره می‌شود، زیرا ارز حاصل از فروش نفت فقط برای کالاهای اساسی استفاده می‌شود.

به گفته این مقام مسوول، سالیانه بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار ارز صرف واردات مواد اولیه و واسطه‌ای، اجزا و قطعات ماشین‌آلات و تجهیزات و غیره شده که توسط صادرکنندگان تامین می‌شود، در این زمینه همکاران ما در سازمان توسعه تجارت نیز به دنبال رفع موانع صادراتی هستند.

تسهیلات برای خرید لوازم‌خانگی بزرگ

وی بیان‌داشت: بررسی‌های بازار نشان می‌دهد با قیمت‌های فعلی نیز لوازم‌خانگی از کشش‌پذیری قیمتی لازم برخوردار بوده و هنوز وارد فاز رکود نشده داشت.

صادقی‌نیارکی خاطرنشان‌کرد: به محض ورود احتمالی به رکود و تداوم آن، وزارت صنعت برنامه دارد که حداقل لوازم‌خانگی بزرگ با ارائه تسهیلاتی از سوی تولیدکنندگان عرضه شود.

به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید دو میلیون و ۸۰۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع یخچال و ‌فریزر، ماشین لباس‌شویی و تلویزیون امسال تا پایان آبان‌ماه است.

همچنین در هشت ماه امسال،  یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۲۹.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

مطابق این آمارها، در هشت ماهه امسال ۶۶۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی توسط کارخانجات داخلی تولید شد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۸.۲ درصدی دارد.

تولید انواع تلویزیون در مدت مزبور با رشد ۶۲.۵ درصدی پیشتاز شد و به ۸۰۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید.

کولر آبی با افت ۱۱.۲ درصدی در هم‌سنجی با سال گذشته ۷۵۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه به تولید رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =