دانشگاه های علوم پزشکی سال آتی طبق یک معیار رتبه علمی می گیرند

تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر دانشگاه های علوم پزشکی تنها بر اساس یک معیار رتبه بندی نمی شوند که در سال ۱۴۰۰ تفکیک آموزش، پژوهش و دانشجو از بین می رود و تنها براساس یک معیار رتبه علمی می گیرند.

علی اکبر حق دوست امروز - چهارشنبه - در اولین کنگره دانشگاه های نسل سوم که در دانشگاه علوم پزشکی ایران به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس معیارهای گوناگون چون آموزش، پژوهش و دانشجو صورت می گیرد که معاونت آموزشی وزارت بهداشت در راستای اصلاح ساختارها در تلاش است تا دانشگاه های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۰ بر اساس یک معیار رتبه بندی شوند و انفکاک آموزش، پژوهش و دانشجو از میان برود.

وی در سخنان خود به سه پرسش علم نافع چیست؟ دانشگه چه نقشی دارد و در حوزه آموزش چه اقداماتی در این راستا صورت گرفته است، پاسخ داد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره ترجمان عملی علم نافع گفت: علم نافع به دانشی اطلاق می شود که بتواند مفید واقع شود و رفع نیاز کند. گاهی اوقات این نیاز بر اساس هرم مازلو درنظرگرفته می شود و نیازهای پایه ای بشر را اولویت قرار می گیرد اما گاهی اوقات نیز هرم را به صورت عمودی و در حد نیازهای اولیهدر نظرنمی گیریم.

حق دوست ادامه داد: تاکنون سه نگاه غالب در دانشگاه ها نسبت به علم داشته ایم؛ نخست دانشگاه های مدرن مانند سوربن،  آکسفورد و کمبریج، به نوعی ارتقا یافته کلیسا و آموزش های دینی محسوب می شدند،  به همین دلیل شعارهایی که در  این دانشگاه ها وجود دارد ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم دینی دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خاستگاه چنین نگاه هایی در انگلیس  دیده می شود و تنها کمی وسعت یافته اند اما اکنون به دنبال دانشگاهی هستند که بتواند نیازهای اقتصادی، رفاه و آسایش جامعه را تضمین کند.

وی ادامه داد: در کنار این حرکت فکری در آلمان نهضت دیگری شکل گرفت که علم را به عنوان علم اصیل دانست و به دنبال گسترش مفهوم علم به عنوان علم بود، فارغ از این که جامعه چه می خواهد اما در عمل صنعت و مصرف کننده در این کشور بسیار فعال بود و توانست از علم پایه ای دانشگاه بهره برداری کند.

حق دوست خاطرنشان کرد: این تئوری ها به آمریکا کشیده شد و تجاری سازی و اقتصاد به عنوان محور اصلی توسعه پررنگ شد. در این مسیر دانشگاه ها نیز به سوی تولید ثروت رفتند،  دانشگاه صنعت تولید کننده و مولد بود.

نقش دانشگاه ها در پیاده سازی علم

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: به طور اصولی علم نافع و دانشگاهی که ما می پذیریم باید در دو بعد فردی و اجتماعی نقش ایفا کند؛ بعد فردی به دانش آموخته و شرایط آن بستگی دارد و معیارهای مورد نظر و شاخصه های آن شهروند شایسته، احترام به جامعه، قانون مداری و پذیرای افکار مختلف بودن است. یک دانش آموخته دانشگاه باید این ویژگی ها را داشته باشد. اما تنها این هدف نیست.

حق دوست ادامه داد: در بعد اجتماعی اما دانش آموخته باید به ترقی و تعالی جامعه کمک کند. یکی از مولفه های جامعه متعالی جامعه ای است که از نظر اقتصادی به رفاه قابل قبول برای تمامی افراد جامعه رسیده باشد. افزایش تولید ناخالص ملی و کاهش ضریب جینی دو مولفه اصلی برای تعالی جامعه است و دانشگاه و فرد باید در این زمینه کار کنند. از سویی به تنهایی و صرفا ارتقای اقتصادی به عنوان یک شاخص نیست.

وی در پاسخ به پرسش هایی چون دانشگاه چه باید انجام دهد؟ آیا دانشگاه باید تنها فرهنگ تولید کند یا اقتصاد تولید کند؟ و اینکه آیا دانشگاه باید تنها دانش آموخته تربیت کند، تصریح کرد: گاهی اوقات می گویم امید و نشاط در جامعه کم است لذا در دانشگاه هم کم است اما گاهی اوقات ثروت آفرینی و خلق رفاه را از دانشگاه جست و جو می کنیم و دانشگاه ابتدا باید به آن سو برود. در این نگاه گاهی دانشگاه به مثابه چرخ دنده ای است که در میان سایر چرخ دنده های جامعه حرکت می کند اما گاهی چرخ دنده ای است که سایر چرخ دنده ها را به حرکت درمی آورد.

در حوزه آموزش چه کرده ایم؟

معاون وزیر بهداشت در  ادامه به اقدامات معاونت آموزشی این وزارتخانه در راستای تغییر در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: اصلاح قوانین و مقرارت، اصلاح ساختارها، تغییر محتوای آموزشی و برنامه ریزی در جهت تحقق این اهداف چهار محور دنبال شده در وزارتخانه است.

حق دوست درباره اصلاح قوانین و مقررات هم توضیح داد: نامه ای به دانشگاه ها ارسال شد مبنی بر این که دانش آموختگان می توانند پایان نامه ها را تغییر و به جای یک پایان نامه ساده، بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهند،  برای مثال یک پزشک ممکن است در کنار استاد در خانه سالمندان کار کند و مفاهیم جدید بیاموزد. می توان این را به عنوان پایان نامه به حساب آورد. همچنین یک دانشجوی دکتری می تواند در یک شرکت دانش بنیان کار کند و این به جای پایان نامه وی محسوب شود.

وی افزود: همچنین نامه دیگری ارسال شد که هیچ دپارتمانی در کشور نمی تواند دانشجوی دکتری بگیرد مگر این که تفاهم نامه عملیاتی با یک شرکت دانش بنیان یا مرکز تحقیقاتی یا موسسه ای در خارج از چارچوب دپارتمان داشته باشد. این ها اصلاحات قوانین و مقررات است.

وی با بیان این که ۱۶ محور اصلاحی در آیین نامه ها و مقررات در دستور کار قرار دارد، در باره تغییر محتوای درسی اظهار داشت: در اوج موج اول کرونا شرایط انتخاب اعضای برد تغییر کرد و این گونه شد که تنها برازنده علمی معیار انتخاب برد نباشد. معیارهای جدیدی برای عضویت در برد درنظرگرفته شده است.

وی ادامه داد: اگر یک عضو هیات علمی حداقل های علمی را داشته باشد اما چند سال استاندار شده باشد، مفاهیمی را متوجه می شود که زمانی که در برد می نشیند با عینک دیگری به مسایل نگاه می کند. در عین حال، از نظر محتوا هم در تولید و هم در بردها اتفاقات تازه ای رخ داده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: تغییر ساختارها یکی از اولویت های جدی ما است. گروه های آموزشی، شرکت های دانش بنیان، کلینیک ها و مراکز تحقیقاتی با هم در ارتباط باشند و ساختارهای جدید شکل بگیرند.

حق دوست با یادآوری ایجاد تغییرات جدی از نگاه رشد کمی به رشد کیفی و اقداماتی در راستای آمایش سرزمینی بر لزوم همگرایی علوم به ویژه میان دانشگاه های کشور تاکید کرد.

اولین کنگره دانشگاه نسل سوم در دانشگاه علوم پزشکی ایران در روزهای سوم و چهارم دی ماه با حضور مسوولان دانشگاه های علوم پزشکی کشور،  کارشناسان با تشکیل پنل های تخصصی به صورت آنلاین برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش