۲۰ هزار فرصت شغلی در خراسان شمالی ایجاد شد

بجنورد-ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: دولت از سال ۹۲ تاکنون توجه ویژه‌ای به اشتغال‌زایی داشته و در این مدت ۲۰ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد کرده است. 

حسن نوری روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: یکی از اقدامات ارزشمند دولت، پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار برای طرح های روستایی و عشایری است و در این زمینه خراسان شمالی از استان های برتر در جذب این اعتبارات است.

وی افزود: با پرداخت چهار هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار به بیش از پنج هزار و ۳۸۰ طرح، برای ۹ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شده است. 

وی اظهار داشت: در این مدت با پرداخت ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پنج هزار نفر اشتغال زایی شده است و ۶ هزار نفر هم از طریق ثبت نام در کاریابی ها به مشاغل مختلف هدایت شده اند. 

نوری افزود: بیکاری در جامعه وجود دارد اما بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در خراسان شمالی همواره کمتر از میانگین کشوری بوده است. 

وی خاطرنشان کرد: در پرداخت تسهیلات و منابع اعتباری به طرح های روستایی و عشایری، برخی ایرادها وجود دارد و آن این است که بخش زیادی از این وام ها به بخش دام اختصاص داده شده است و این امر رضایت بخش نیست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: البته خراسان شمالی استان کشاورزی و دامپروری است و اقبال مردم به دریافت تسهیلات بخش کشاورزی بیشتر است.

وی اظهار داشت: انتظار این است برای رسیدن به اهداف در ایجاد اشتغال پایدار و دستیابی به نتایج بهتر، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده هم مد نظر باشد که این امر در پرداخت این منابع اعتباری محقق نشده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این استان در تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده بخش کشاورزی کمبود دارد. 

پرداخت ۶۷۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی

نوری در بخش دیگر سخنان خود درباره پرداخت تسهیلات کرونایی به اصناف گفت: در این زمینه تاکنون ۶۷۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده و جزو چهار استان برتر کشور هستیم.

وی اظهار داشت: تسهیلات کرونایی پرداخت شده در مبالغ ۶۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون ریال است که به ازای هر فرد خویش فرما و یا کارفرما در کار خاصی که در چارچوب ۱۴ دسته قرار دارد، پرداخت شده است.

بر اساس این گزارش، حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ صنف و کسب و کار آسیب‌دیده کرونایی در این استان که کارگر بیمه شده دارند، از حمایت تسهیلاتی بهره‌مند می‌شوند علاوه بر آن سایر کسب و کار بیمه نشده هم می توانند از این فرصت استفاده کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: کرونا سبب شد تا بسیاری از کسب و کارها با مشکل روبه رو شوند، در این استان ۶ هزار و ۵۰۰ نفر کارگر متقاضی دریافت بیمه بیکاری شدند که از این تعداد چهارهزار و ۵۰۰ نفر مشمول دریافت این کمک شده اند.

وی درباره حمایت دولت از اقشار آسیب پذیر و توزیع بسته های حمایتی گفت: با توجه به اینکه سرانه درآمد خانوار در استان پایین است تعداد مشمولان بسته های حمایتی در استان بیش از میانگین کشوری خواهد بود. 

نوری افزود: در این بسته حمایتی که اخیر در آذرماه اعلام شده، به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هر نفر ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و به سایر افراد مشمول، ماهیانه یک میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه این وجوه به مدت چهار ماه پرداخت می شود گفت: افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آنها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند،  افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آنها بیمه پرداز نباشند، افرادی که اعضای خانوارشان طبق شاخص‌های بانکی از درآمدحداقلی برخوردار نباشند و افرادی که در گروه یارانه معیشت بگیر باشند از این بسته های حمایتی برخوردار می شوند.

وی درباره شناسایی افراد واجد شرایط دریافت این حمایت ها گفت: بانک اطلاعاتی خیلی شفاف در این زمینه وجود ندارد، البته اطلاعات برای شناسایی افراد در سال های اخیر بهتر شده است اما هنوز ضعف هایی در این باره وجود دارد. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: بیش از نیمی از مردم جامعه به نوعی با وزارت متبوع سروکار دارند از اقشار آسیب پذیر هستند که با تنش ها و تلاطم های اقتصادی با آسیب روبه رو می شوند. 

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و میزان مشارکت اقتصادی در آن در سال های اخیر بیش از میانگین کشوری بوده است اما با توجه به پایین بودن سرانه درآمد خانوار، بیکاری پنهان و اشتغال ناقص در این استان زیاد است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha