بازگشایی مرز گمشاد توسعه سیستان و بلوچستان را به دنبال خواهد داشت

زاهدان- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بازگشایی مرز گمشاد در منطقه سیستان، فراه افغانستان را به این استان متصل خواهد کرد که این مهم توسعه و رونق منطقه را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایرنا احمدعلی موهبتی روز دوشنبه در نشست کار ویژه مرز سیستان و بلوچستان اظهارداشت: گام دیگری که از امروز باید برداشته شود موضوع مرزهای جدید از جمله پیشن بوده که در این مرز وضعیت ما از جهت امکانات بهتر و مشکلات مرز ریمدان را ندارد.

وی افزود: زیرساخت‌های حداقلی مرز پیشین بیشتر از مرز ریمدان بوده اما باید در نظر داشت که طرف مقابل یکسری کمبودهایی دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: با کمک تجار و بازرگان سیستان و بلوچستان تمهیدات و کمک‌هایی قطعا در آن طرف مرز(پاکستان) برای طرف مقابل انجام می‌شود تا زیرساخت‌های لازم آنان نیز درست شود که در این حالت کاری که در کوهک انجام گرفت به همین سبک و سیاق بود.

وی افزود: در مرز کوهک سراوان بحث تسهیل کارگروه ویژه مرزهای کشور وجود دارد و منتظر نظر وزارت امور خارجه برای موافقت طرف مقابل هستیم.

موهبتی خاطر نشان کرد: مرز کوهک و پیشین کارکرد محلی و منطقه‌ای دارند مگر اینکه آینده زیر ساخت‌های آن طرف فراهم شود که در اینصورت کوهک نزدیکترین نقطه به مراکز جمعیتی در پاکستان خواهد بود.

وی افزود: کارکرد مرز میرجاوه و ریمدان بین‌المللی و فراملی بوده که به دنبال این مرزها توسعه فراوانی در سیستان و بلوچستان ایجاد خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: منطقه سیستان به ۲ استان فراه و نیمروز افغانستان ارتباط دارد و پایانه مرزی میلک ارتباط خوبی با این استان‌ها برقرار کرده است.

وی افزود: پایانه مرزی میلک برای اینکه کالاها را از چابهار به استان فراه منتقل کند با مکشلاتی روبه رو است که بازگشایی بازارچه مرزی گمشاد این مشکل را برطرف می‌کند.

موهبتی تصریح کرد: اگر مسیر را در گمشاد باز نکنیم کالاهای ترانزیتی افغانستان به خراسان جنوبی رفته و از آنجا به ماهی رود و سپس به استان فراه افغانستان می‌رسد.

وی بیان کرد: مسیر ارتباطی ایران به استان فراه افغانستان با ایجاد مرز گمشاد به ۷۰کیلومتر می‌رسد از این‌رو این موضوع در استان مهم بوده زیرا فراه استانی است که آینده درخشانی خواهد داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: وصل شدن سیستان و بلوچستان به فراه افغانستان در آن چهارراه استراتژیکی که در شمال شرق هامون واقع شده برای رفتن به استان‌های مختلف این کشور خیلی مهم است. 

وی تصریح کرد: مرز گمشاد باید حتما راه اندازی شود فقط به یک دلیل اینکه افغانستان بازارچه مرزی را قبول ندارد و گمرک رسمی را می‌پذیرد.

موهبتی تاکید کرد: از محل اعتبارات استانداری و مجموعه دستگاه‌هایی که همکاری کردند زیر ساخت‌هایی مانند فیبر نوری که بدون این فیبر گمرک فعال نیست در آن منطقه ایجاد شده است.

وی اظهارداشت: همه سازمان‌های عضو کارگروه مرز در راستای تصویب طرح توجیهی تبدیل بازارچه گمشاد به مرز رسمی باید دستگاه‌های مرکزی خود را توجیه کنند زیرا فرصت خیلی سریع می‌گذرد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha