۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵
کد خبرنگار: 1015
کد خبر: 84154482
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دورهمی یلدا نیرزد به پریشان کردن دل‌ها

۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵
کد خبر: 84154482
دورهمی یلدا نیرزد به پریشان کردن دل‌ها

گناوه - ایرنا - در فصل هزار رنگ پاییز که آخرین روز خود را سپری می‌کند، به رسم دیرین و سنت گذشتگان به استقبال شب چله یا همان یلدا که کهن‌ترین جشن ایرانی شناخته می‌شود، می‌رویم ولی امسال میهمان ناخوانده و ویروسی منحوس به نام کرونا بر آن سایه افکنده‌‍‍است.

این شب در نگاهی کوتاه با یک دقیقه بیش از سایر شب‌های سال دل‌ها را به هم گره می‌زند و فرصت دورهم بودن خانواده‌ها را به ارمغان می‌آورد که همانند سالیان قبل سپری کنند، اما می‌بینیم که امسال شیوع ویروس منحوس کرونا، جشن شب یلدا را مانند بسیاری از آئین‌های ملی و مذهبی تحت‌الشعاع خود قرار داده و متفاوت کرده‌است.

شب یلدا از سنت‌های بسیار کهن کشور است که از گذشته تاکنون افراد خانواده به گرد بزرگان همچون پدر و مادر بزرگترها جمع می‌شوند و ساعت‌هایی را در کنار هم می‌گذرانند و با خاطره‌ای بیاد ماندنی سپری می‌کنند.

در یلدای امسال یک میهمان ویژه به نام کرونا در این مجالس خودنمایی می‌کند که اگر خانواده‌ها در این شب به صورت احساسی عمل کنند و یا با سهل انگاری و بی‌توجهی آن را جدی نگیرند، چند ساعت شادمانی آنان  به یک عمر پشیمانی و افسوس تبدیل خواهد کرد.

ویروس منحوس کرونا که تاکنون عده زیادی از انسان‌ها را در کره زمین به کام مرگ فرو برده و یا مبتلا کرده‌است به ما یادآوری می‌کندتا از  دورهمی‌هایی که به قیمت از دست دادن عزیزانمان است خودداری کنیم زیرا تجمع برای یک  دقیقه بیشتر، حسرت‌های جبران ناپذیری رقم خواهد زد که تاعمر باقی است خود را سرزنش خواهیم کرد.

با توجه به اینکه بیشتر افراد جامعه تصور ناقل بودن خود و اطرافیان را قبول ندارند و می‌توانند بزرگترها را درگیر این ویروس کنند، در صورتی که  بدون توجه به شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از تجمع‌های مختلف بویژه دورهمی‌های شب یلدا پرهیز نشود،  شاهد افزایش بیماران بستری خواهیم بود و پیامد آن سخت‌تر شدن کنترل بیماری و فشار بیشتر روی کادر بهداشتی و درمانی خواهد شد.

گرچه محدودیت‌های هفته‌های اخیر تا اندازه‌ای از قدرت نمایی این ویروس جلوگیری کرده‌است اما چنانچه به هشدارها بی‌تفاوت باشیم، بازهم با فشار بیشتری بر کادر درمانی، موج جدیدی از مرگ و میر و ابتلای بیشتر ناشی از این ویروس راه خواهد افتاد.

برای اینکه یلدای امسال متفاوت‌تر از گذشته سپری شود و فرصت کنار هم بودن را در سال‌های آینده را از دست ندهیم و  عهد ببندیم که امسال از دورهمی‌ها  بجد پرهیز کنیم تا بیماری ریشه کن شود و در سال آینده با شادی و سرور دور عزیزان خود جمع شویم.

اگر این کار را نکنیم  بلندای شب یلدا را با کوتاهی عمر عزیزانمان شاهد خواهیم بود و سال آینده بجز عکس رفتگان چیزی در سفره شب یلدا نخواهیم داشت.

در این میان سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای از آسیب پذیرترین گروه‌های در معرض خطری هستند که باحضور در جمع آنان در دورهمی شب یلدا سلامتی آنان  تهدید و به مخاطره خواهد افتاد.

باتوجه به اینکه بیماری کووید 19 هنوز درمان قطعی ندارد ، همنشینی در کنار هم در شرایط اپیدمی این بیماری  خطرناک است و  اگر بی توجهی کنیم خیلی از پدربزرگ و مادربزرگ‌ها از بین ما خواهند رفت.

در یلدای امسال باید به قدیمی‌ها و بزرگان فامیل احترام بگذاریم و بهترین راه دیدن آنان از راه دور بصورت مجازی است..

توصیه جامعه پزشکی به مردم پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی در شب یلداست و باید مردم  پس از گذشت حدود یک سال از شیوع ویروس کرونا به این درک رسیده باشند که جشن امسال برای  برگزاری دورهمی‌های خانوادگی نیست و فقط برای اعضای یک خانواده است که می‌توانند در کنار هم  فضای شاد و مفرحی داشته باشند.

لزوم اهمیت به حفظ سلامت همه اعضای خانواده و فامیل بسیار با اهمیت‌تر از یک شب دورهمی حضوری است، پس لازم است فرصت گرانبهای در کنار هم بودن را در سال‌های آینده  از دست ندهیم و برای این امر مهم از طریق مجازی سنت دیرینه جشن یلدا را از راه دور با فامیل و بستگان بخصوص پدر و مادربزرگ‌ها پاس بداریم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha