۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۷:۰۶
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84153213
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پرستاران گنبدکاووس: شب یلدا را به کام بزرگترها تلخ نکنیم

گنبدکاووس - ایرنا - شماری از پرستاران گنبدکاووس با یادآوری خطر ابتلای شهروندان به کرونا در آستانه فرا رسیدن شب یلدا و تاثیر دورهمی‌ در انتقال بیماری کووید ۱۹ از مردم خواستند برای حفظ سلامت اعضای خانواده، امسال خاطره شب یلدا را به کام خود و بزرگترهای فامیل تلخ نکنند.

 با گذشت بیش از ۱۰ ماه از ورود ویروس کرونا به کشور و جان باختن بیش از ۵۳ هزار نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به بیماری کووید 19، فعالیت کادر درمان بویژه جامعه پرستاری برای درمان بیماران کرونایی ادامه دارد.

همکاری مردم در یک ماه گذشته با طرح محدودیت کرونا باعث کاهش شیوع این ویروس در کشور شده است اما با نزدیکی شب یلدا و علاقه مردم به برپایی دورهمی‌ها در این شب، نگرانی برای صعودی شدن روند ابتلا به بیماری کووید 19 وجود دارد به همین جهت شماری از پرستاران گنبدکاووس در گفت و گو با ایرنا از مردم خواستند برای حفظ سلامت خود و خانواده‌هایشان امسال یلدایی متفاوت از سال‌های قبل و بدون حضور مهمان برگزار کنند.  

تنها خواسته این قشر از شهروندان، شرکت نکردن در جمع‌های خانوادگی، کاهش تردد در فضاهای عمومی و استفاده مداوم از ماسک است چرا که بی‌توجهی به این موارد، سلامت خانواده بویژه افراد سالمند که احتمال بیماری زمینه‌ای در آنان زیاد است را به خطر می‌اندازد.

پرستار بیمارستان شهید مطهری گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مهمترین خواسته جامعه درمانی کشور در شرایط فعلی را همکاری بیشتر مردم برای رعایت اصول بهداشتی عنوان کرد و گفت: کوچکترین بی‌توجهی و سهل انگاری از سوی مردم، خطر ورود موج چهارم کرونا را به دنبال دارد.

عبدالرسول یارعلی، برگزاری دورهمی‌های شب یلدا را عاملی برای انتقال ویروس کرونا دانست و از مردم خواست از برگزاری این گونه محافل پرهیز کنند.

وی افزود: پرستاران در استان گلستان از اول اسفند پارسال با این مبتلایان به این بیماری درگیر هستند و کار کردن در این شرایط و با پوشش‌های چند لایه بسیار سخت است که تنها راه برون رفت از این بحران همکاری بیشتر مردم در رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمعات است. 

یارعلی، برخورداری از مزایای مشاغل سخت و زیان آور از جمله بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه، افزایش حقوق و اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را از مهمترین خواسته های این قشر برشمرد.

پرستار بیمارستان شهدای ۱۲ دی گنبدکاووس نیز خواستار حضور کمتر شهروندان در مکان‌های عمومی و فروشگاه‌ها شد و گفت: خیلی از مردم با بی توجهی نسبت به نحوه زدن ماسک، درآوردن مداوم آن و در برخی مواقع حتی شست و شوی ماسک‌ها پارچه‌ای با حضور در مکان‌های عمومی، شرایط انتقال ویروس کرونا در جامعه را تشدید می‌کنند.

زهرا ابراهیمی فلاح طلب افزود: با همکاری خیران و دانشگاه علوم پزشکی گلستان در بحث لوازم حفاظت فردی در محیط بیمارستانی مشکلی وجود ندارد.

وی بی‌توجهی شهروندان به علائم بیماری و حضور در فضاهای عمومی با کمترین دقت به توصیه‌های کارشناسان بهداشتی را از مهمترین عوامل انتقال ویروس کرونا در جامعه دانست.

وی با اشاره به تحمیل هزینه زیاد به حوزه بهداشت و درمان در بحث تامین لوازم حفاظتی و تکمیل تجهیزات در جریان شیوع کرونا، گفت: کاهش درآمد بیمارستان به دلیل کم شدن مریض‌های عادی و افزایش بیماران نیز در عقب افتادن پرداخت مطالبات همکاران موثر است. 

گلناز محمدی پرستار بیمارستان پیامبر اعظم(ص) گنبدکاووس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مردم خواست با برپایی آیین شب یلدا با تعداد محدود و پرهیز از حضور در دورهمی‌ها، باعث افزایش سختی کار برای کادر درمان نشوند.

وی گفت: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، تناسب حقوق و مزایا با سختی کار و استانداردسازی نسبت پرستار به تخت می‌تواند بهترین عیدی دولت به مناسبت روز پرستار باشد.

یکی دیگر از پرستاران بیمارستان پیامبر اعظم (ص) هم با قدردانی از همکاری مردم در یک ماه اخیر که باعث کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان و گنبدکاووس شده است، از همگان خواست شب یلدای امسال خود را خلوت کنند تا روند کاهشی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ تا ریشه کنی کامل آن ادامه داشته باشد.

به اعتقاد طاهره عباسی؛ حیف است به خاطر چند ساعت شادی با برپایی دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا، سلامت بزرگترها به خطر ‌افتد و زحمت پرستاران و کادر درمان چند برابر شود.

فرهاد بدیعی مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس هم در گفت و گو با ایرنا روند بستری مبتلایان به کرونا در مراکز درمانی شهرستان را کاهشی اعلام کرد و از مردم خواست همچنان استفاده درست از ماسک، شرکت نکردن در تجمعات بویژه مراسم شب یلدا، شست و شوی مداوم دست‌ها و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

خانواده‌های ایرانی هر ساله شب یلدا را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های کهن ایرانیان با گردهم جمع شدن و برگزاری رسوم خاص جشن می‌گیرند اما امسال با وجود مهمان ناخوانده‌ای به نام "کرونا" لازم است به خاطر حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از افزایش فشار بر کادر درمان این شب را به دور از هیاهو و با تعداد بسیار اندک گذراند.

به گزارش ایرنا، مجموع شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۶۵۱ نفر رسید و شمار جان باختگان آن هم ۵۳ هزار و ۲۷۳ نفر است.

تاکنون ۸۶۵ هزار و ۴۷۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و همچنین ۵ هزار و ۶۲۷ بیمار دیگر در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۴۶۲ آزمایش تشخیص کرونا در این کشور انجام گرفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha