وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند شناخت توانمندیهای این ۲ نهاد است

مشهد- ایرنا- رییس مرکز آموزش عالی کاشمر با گرامیداشت ۲۷ آذر سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح که به روز "وحدت حوزه و دانشگاه" نام‌گذاری شده است گفت: وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند شناخت توانمندیها و ظرفیتهای هر ۲ نهاد است.

دکتر هادی معماریان روز پنجشنبه در نشست هم‎اندیشی حوزه و دانشگاه طی سخنانی با اشاره به وجود زمینه‌های بسیار برای فعالیت‌های مشترک بین این ۲ نهاد افزود: انجام کارهای مشترک پژوهشی، تبادل اطلاعات، تشکیل شبکه مشترک پژوهشی، اطلاع‌رسانی و مبادله استاد از جمله زمینه‌های ایجاد وحدت است.

وی ادامه داد: عدم تبیین مفهوم وحدت، نبود همدلی و خوش‌بینی بین این ۲ قشر، عدم شناخت دقیق از خصوصیات و توانایی طرفین از جمله موانع وحدت حوزه و دانشگاه است و تقویت هم‌افزایی و همگرایی این ۲ نهاد و تقویت وحدت آنها زمینه ای برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و پیمودن موفقیت‌آمیز گام دوم انقلاب است.

او اضافه کرد: با کاربردی شدن موضوع وحدت حوزه و دانشگاه و خارج کردن موضوع از حالت نظریه، می‌توان در زمینه‌های مختلف و به تناسب، مسائل مبتلا به جامعه به آسیب‌شناسی مشکلات و چاره‌اندیشی برای رفع آنها اقدام کرد.

در این نشست امام جمعه موقت کاشمر و رییس حوزه علمیه امام صادق (ع) این شهر طی سخنانی با تاکید بر ضرورت وحدت بین حوزه و دانشگاه گفت: باید با درک نقاط مثبت این ۲ نهاد، اهتمام ویژه بر مباحث تخصصی و پژوهشی داشت.

حجت الاسلام علی احدی با بیان این که در کاشمر سه حوزه علمیه ویژه برادران و ۲ حوزه علمیه ویژه خواهران فعالیت دارند که قریب ۵۰۰ طلبه در آنها مشغول تحصیلند افزود: در حال حاضر صدها طلبه و مبلغ دینی در حوزه ها حضور دارند که می توانند با مدارا و پرهیز از سیاست‌زدگی، در فضایی علمی و با تلاش برای تحمل نظر مخالف، حلقه وصل با دانشگاهها باشند.

وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم هست ادامه داد: تا کنون نه در حوزه و نه در دانشگاه‌های منطقه این کرسی‌ها برگزار نشده است که باید برای برگزاری آنها تلاش کرد.

رییس حوزه علمیه امام صادق (ع) کاشمر در ادامه از راه‌اندازی رشته های تخصصی در حوزه علمیه کاشمر خبر داد و گفت: در گذشته در حوزه علمیه کاشمر دروس عمومی ارائه می شد که راه اندازی رشته تخصصی در حوزه علمیه کاشمر نوید بخش دستاوردهای بیشتری است.

احدی افزود: برای وحدت حوزه و دانشگاه باید امور را بومی‌سازی و بدون انگ زدن، با سعه صدر و پرهیز از نگاه سیاسی به مسائل علمی، کرسی‌های آزاد اندیشی را برگزار کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های ترشیز نیز در این نشست طی سخنانی با بیان این که مشکلات منطقه با مشارکت نخبگان حوزه و دانشگاه قابل حل است گفت: باید از ظرفیت استادان دانشگاه و حوزه و ارتباط آنها با بدنه اجتماع برای توسعه و تعالی منطقه بهره برد.

حجت الاسلام میثم خزایی افزود: تلاش ما همدلی و هم‌افزایی این ۲ نهاد است و می توان از ظرفیتهای مراکز دانشگاهی در راستای برگزاری کارگاه‌های مختلف توسط حوزه‌های علمیه و ارتباط ‌مستمر این ۲ نهاد و برگزاری نشست‌های هم اندیشی بین آنها به نفع جامعه و رفع مشکلات منطقه استفاده کرد.

کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha