وزیر علوم : در همه جا، علوم انسانی مبنای رشد و توسعه جامعه  است

تهران- ایرنا- منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گردهمایی مجازی «نقش علوم انسانی در پژوهش و فناوری» که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: علوم انسانی در همه جای عالم مبنا و بستر رشد و توسعه جوامع و به‌خصوص تربیت نیروی انسانی تأثیرگذار، عالم و هادی بوده و هست.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از وزارت علوم، غلامی عصر امروز ( چهارشنبه) با تبریک هفته ملی پژوهش و فناوری به تمامی پژوهشگران، استادان و دانشجویان کشور، افزود: در کشور ما توجه به مباحث علوم انسانی، سابقه دیرینه‌ای دارد؛ هر چند در مدل جدید از گروه‌بندی علوم در محیط‌های دانشگاهی و محیط‌های آموزشی به‌شکل شایسته و بایسته در حوزه علوم انسانی توجه و تدبیر قوی صورت نگرفته است. اما حضور، نمود و پیدایش شخصیت‌های عالم و دانشمند در این حوزه چراغ‌های پرنور دانش را در زمینه‌های علوم انسانی همچنان درخشان و تابان نگه داشته است.

وی با بیان این‌که "جمعیت زیادی از نسل جوان‌مان که در حوزه تحصیلات علوم انسانی فعال هستند"، گفت: ظرفیت انسانی در کشور بسیار بالا بوده ، آنچه مهم است سیاست‌گذاری‌ها و پیشبرد اهداف راهبردی کشور در حوزه علوم انسانی می‌باشد که لازم است تدابیر دقیق‌تر و قوی‌تری برای توجه بیشتر به این حوزه از دانش که زیربنای توسعه همه جوامع بوده، هست و خواهد بود، مدنظر قرار گیرد.

وزیر علوم در ادامه "دستاوردهای حوزه علوم انسانی در ایران را بسیار قابل توجه توصیف و تاکید کرد: در تولید علم و انتشار آن در منابع علمی داخلی و خارجی تلاش‌های مستمر و موفقی داشته‌ایم. در سال‌های اخیر اساتید و محققان کشور در مراکز مختلف علمی به نسبت قابل توجهی توسعه و ترویج یافته‌های علمی خودشان را انجام دادند و موفقیت‌های خوبی را از این بابت به دست آوردند. تأکید و توجهی که در کشور ما به بحث‌های نظریه‌پردازی بوده و هست ایجاب می‌کند که بیش از گذشته به این موضوع توجه بشود.

وی تصریح کرد: هم به لحاظ دیرینه دانشی خودمان و هم به لحاظ مباحث و مبانی فلسفی و دیدگاه‌های اعتقادی و باورهایمان به منابع بزرگی از علوم انسانی متصل هستیم و لذا این جایگاه را با تشویق جوانان با حضور آنها در حوزه تحصیلات علوم انسانی باید تقویت کنیم و به عنوان مرجع مهم حوزه‌های شناختی در حوزه علوم انسانی بیش از پیش بدرخشیم.

غلامی همچنین درباره ترویج کرسی‌های آزاداندیشی با تأکید بر اینکه این حوزه نیاز به تلاش بیشتر دارد، تصریح کرد: عوامل و موانع در این مسیر باید شناخته شود و به طریق منطقی از سر راه برداشته شود تا این فضای گفتمانی به عنوان زمینه توسعه و نیز مشوق نسل جوان برای ورود به مباحث نظری در حوزه‌های علوم انسانی مورد توجه و بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی همچنین درباره شاخص‌های تولید و انتشار علم در حوزه علوم انسانی گفت: حداقل در مجموعه‌ای که توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ذیل وزارت علوم انجام گرفته است، این شاخص‌ها نشان می‌دهد که در یک رشد بسیار خوبی در حوزه علوم انسانی دست به انتشار یافته‌های علمی زده‌ایم و به‌تدریج در حوزه علوم انسانی به لحاظ رتبه به سایر حوزه‌های علم و انتشارات علمی توفق پیدا شده است. این امر علامت بسیار خوبی است از باب اینکه تحقیقات به سمت انتشار در منابع علمی هدایت شده است و طبیعتاً مورد نقد قرار گرفته و مورد استفاده قرار می‌گیرد و بازخورد آن می‌تواند در تقویت مبانی و روش تحقیق در علوم انسانی مؤثر قرار گیرد.

وزیر علوم پیرامون ارتباطات دانشگاه‌ها و مراکز علمی با دستگاه‌های اجرایی مختلف نیز گفت: این ارتباطات نشان می‌دهد که در حوزه علوم انسانی نیز مورد مراجعه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برای حل مسائل قرار گرفته‌ایم. استقبال اساتید از این مراجعات و اقبال‌ها حتماً ضامن تداوم آن و توانمندی‌هایی که وجود دارد و در این تعاملات نشان داده است و خواهد داد، این ارتباطات را گسترده‌تر و قوی‌تر خواهد کرد.

وی درباره خوشه‌های علمی نیز اشاره کرد: در زمینه‌های مختلف علوم انسانی در بخش‌های مختلف خوشه‌های علمی، گروه‌های علمی تشکیل شده و به دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه‌های دولتی مشاوره‌ها و مطالعات و نتایج بررسی‌ها را منتقل می‌کنیم؛ که دانشگاه علامه طباطبایی یکی از دانشگاه‌های فعال و تأثیرگذار بوده است. خوشه‌های اقتصاد کلان در دانشگاه تهران، خوشه سرمایه‌ اجتماعی در دانشگاه اصفهان، خوشه پولی و بانکی و همچنین رسانه و ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبائی، جزو مواردی است که می‌توان از این گروه‌های علمی نام برد.

او درباره تلاش‌های وزارت علوم در جهت ارتقای اساتید و آئین‌نامه‌های مربوط به آن گفت: به نظر می‌رسد در مواردی که وزارت علوم بتواند کمک کند، هم باید حضور قوی‌تری داشته باشیم، هرچند در بحث آئین‌نامه ارتقای همکاران‌مان تلاش کردند که در جهت واقعی‌تر کردن ارزیابی‌های مربوط به ارتقای اساتید در حوزه علوم انسانی و اجتماعی وقت بگذارند و معیارهایی را تعریف کنند و شاید نیاز باشد بیش از این به این موارد توجه کرد.

غلامی همچنین درباره چهره‌های ماندگار و شخصیت‌های برجسته علمی در حوزه علوم انسانی نیز خاطرنشان کرد: باید شاخص‌های ارزیابی ویژه این حوزه را برای‌شان در نظر بگیریم. این ضرورتی است که خود اساتید در حوزه‌های علوم انسانی می‌توانند و انتظار است به آن کمک کنند.

وی در پایان ضمن امیدواری برای فراهم شدن فرصت هم‌اندیشی و عرضه دستاوردها و نظریه‌ها در چنین نشست‌هایی، گفت: در جمعیت بزرگ علوم انسانی و اساتید و اندیشمندان حوزه علوم انسانی این ظرفیت را داریم و قطعاً توجه و حمایت از طرف مجموعه‌های علمی می‌تواند جریان قوی و مستمری را به سمت بالندگی در این حوزه فراهم کند. امیدواریم روزی در آینده فرا برسد که در نشست‌های تخصصی اساتید در کنار دانشجویان جوان زمینه‌های گسترده از افق‌های پیش رو را در حوزه‌های علوم انسانی باز کنند و ما در تاریخ یک بار دیگر شاهد شکوفایی بیش از پیش در حوزه علوم انسانی باشیم که قطعاً برای مدیریت جامعه به آن نیاز شدید و وافر داریم.

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =