۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۲
کد خبر: 84149923
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشن یلدایی خرمالو در کن

۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۲
کد خبر: 84149923
سیدجواد آل داوود
جشن یلدایی خرمالو در کن

تهران- ایرنا- در آستانه شب یلدا و به منظور حمایت از باغداران، معرفی محصولات کشاورزی و معرفی هویت فرهنگی و تاریخی محله کن سومین جشنواره خرمالو در این منطقه خوش آب و هوای پایتخت برگزار شد.

در نقطه ای از شمال غرب تهران هنوز کوچه باغ‌های قدیمی وجود دارد، درختان سربه فلک کشیده در فصل تابستان توت و گیلاس و در فصل پاییز درختان خرمالو چشم هر بینده‌ای را به خود خیره می‌کند.

پس از عبور از منطقه شهران در شمال غرب تهران به منطقه کوهسار و کن می‌رسی که در این منطقه علی رغم ساختمان‌سازی اما کوچه باغ‌های این محله همچنان خودنمایی می‌کند.

عصر روز سه‌شنبه و در آستانه شب یلدا همچون سال‌های گذشته سومین جشنواره خرمالو در کن برگزار شد. راهی محل این جشنواره شدم.

در ورودی این مراسم وارد یک باغ مملو از درختان خرمالو می‌شوی، هوا کمی سرد بود اما خوش‌رویی و استقبال گرم باغداران همراه با چای آتشی موجب شد که این سرما از تنم رخت ببندد.

این مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور شهردار منطقه ۵ و تنی چند از اعضای شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

باغداران که چند مرد میانسال بودند و اصالتا خود را کنی معرفی می‌کردند با لهجه شیرین خود به ما گفتند: که کن به کوچه باغ‌هایش معروف است و این روستا از روزگاران دراز محل تولید محصولاتی باغی همچون گیلاس و خرمالو بوده است.

شهردار منطقه ۵ تهران در این مراسم اظهارداشت: افرادی که در عرصه تولید فعالیت می‌کنند کارشان بسیار با ارزش، قابل قدردانی و تحسین است اما فعالیت در بخش کشاورزی اثرگذاری و اهمیت مضاعفی دارد که مردم خوب کن به این مهم از ابتدا تا به امروز اهتمام داشته‌اند و از این میراث گران‌بها، بدون تحمیل هزینه بر نظام و شهر حفاظت و حراست کردند.


 «محمود کلهری» بیان کرد: بیم آن می‌رود که هویت محلات و بستر طبیعی آنها مثل باغ های میوه و طبیعت بکر این اماکن مثل محله کن، دستخوش تغییر شود و به بهانه توسعه یا گسترش تولید، از هویت اصیل خود دور شوند. بنابراین باید برای تولید و خودکفایی تلاش کرد و با برنامه‌ریزی صحیح گردشگران را برای بازدید از جاذبه‌های متعدد محلات ترغیب کرد.
 
شهردار منطقه۵ از مردم خواست تا برای آینده درخشان شهر، در مسیر توسعه پایدار با رعایت پیوست‌های اجتماعی قدم بگذارند و با حفظ هویت محلات این مسیر را شتاب دهند.

مهمترین باغات تهران در کن است

همچنین عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: مهم‌ترین و بزرگترین باغات انبوه و به‌ هم‌پیوسته شهر تهران در محله کن واقع است.

«محمد سالاری» افزود: احساس تعلق خاطر و تعصبی که تک تک شهروندان این محدوده به باغات کن دارند باعث شده است تا بیشترین اهتمام را در صیانت و حفاظت از این باغات داشته باشند. وظیفه و رسالت ما به عنوان شورای شهر و شهرداری تهران حمایت از باغداران است.

 
 همچنین دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهارداشت: ساخت و ساز در محدوده باغات و روده دره کن باید محدود شود تا حس طبیعی بودن این مکانها حفظ شود.

«احمد مسجدجامعی» بیان کرد: رود دره کن باید حفظ شود. درختان و گیاهان و روئیدنی‌های اطراف رود دره کن باید شکل طبیعی خود را داشته باشد و برگزاری چنین جشنواره هایی شرایط مطلوبی را برای حفاظت از این میراث‌های طبیعی فراهم می‌آورد.

رونمایی از تمبر یادبود پل آجری کن
 
همچنین در این جشنواره از تمبر یادبود «پل تاریخی آجری ‌کن» رونمایی و از باغداران، نخبگان، معتمدین محله‌کن و تعدادی از مدافعان سلامت قدردانی شد.


در مراسم جشنواره خرمالوی کن که به همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۵ برگزار شد، «حجت‌ نظری» از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، «مهرشاد کاظمی» رئیس ستادگردشگری شهرداری تهران، «مصطفی کواکبیان» نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، «حسین اصفهانی» نماینده امام جمعه کن، «حسین دلبری» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه۵، «سیدمصطفی شریفی‌پور» سرپرست توسعه منابع انسانی‌ شهرداری منطقه ۵، «پوریا غلامی» شهردار ناحیه دو و شورایاران و معتمدان محله‌کن حضور داشتند.

این مراسم در روستای کن در شمال غرب تهران برگزار شد که چند سالی است در آستانه شب یلدا جشنواره خرمالو در باغات این منطقه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha