۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۰
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 84148026
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهاباد برای دهمین سال پیاپی در پرداخت زکات آذربایجان‌غربی نخست شد

مهاباد- ایرنا- مسوول زکات مهاباد گفت: مردم مومن و خداجوی این شهرستان با پرداخت ۸۴ میلیارد ریال زکات در سال جاری برای دهمین سال پیاپی رتبه برتر نخست را در بین سایر شهرستان‌ها در آذربایجان‌غربی به خود اختصاص داد.

ماموستا رحیم قربانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مقدار زکات توسط ۱۲۰ عامل در سطح شهرستان مهاباد جمع‌آوری شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از مجموع زکات پرداخت شده در این شهرستان بیش از ۵۰ درصد به صورت جنسی و کالا و مابقی نیز به صورت نقدی بوده است که توسط روحانیون، ماموستاها و دهیاران جمع‌آوری شده است.

مسوول زکات مهاباد اظهار داشت: زکات در سرفصل‌های جهیزیه، درمان، امور تحصیلی، احداث و تعمیر مسکن‌های روستایی و سایر نیازمندی‌های فقرا با اولویت محل جمع‌آوری زکات هزینه شده است.

ماموستا قربانی اضافه کرد: امسال هشت سری کمک هزینه خرید جهیزیه، تعمیر و مرمت خانه‌های عالم و منازل مسکونی فقرا در سطح روستاها از محل زکات جمع‌آوری شده در این شهرستان هزینه شده است.

وی بیان کرد: فلسفه پرداخت زکات در دین مبین اسلام تقویت بنیه مالی فقرا است، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ریشه در فقر اقتصادی جامعه دارد و عمل به واجب الهی زکات از جمله بهترین ابزار برای کاهش فقر در جامعه است.

وی کاهش فقر و فساد و آسیب‌های اجتماعی، توسعه عمران و آبادانی منطقه و رشد و شکوفایی اقتصاد را از جمله برکات زکات برای جامعه و پرداخت زکات را موجب تزکیه نفس و وفور نعمت‌های الهی دانست.

به گزارش ایرنا، ۶ هزار و ۴۵۰ خانوار مهابادی با ۱۲ هزار نفر زیر چتر حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند که از این تعداد، ‌هزار و ۵۰ دانش آموز، ۷۳۱ ایتام و محسنین و ۱۱۰ نفر دانشجو هستند.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاکی آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت وجود دارد که موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.

در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود؛ همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می‌گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha