یلدای متفاوت در آخرین شب پاییز

خمین - ایرنا - آخرین جشن بلندترین شب سال متفاوت با تمام یلداهای قبل برگزار می‌شود؛ جولان ویروس کرونا موجب شده این‌بار محافل دورهمی جایش را به دوستی آگاهانه بسپارد و هر خانواده به صورت انفرادی داستان آخرین شب پاییز را برای خود ماندگار کند.

آیین یلدا از دیرباز یکی از رسومات ایرانیان بوده که با شور و شوق زیادی جشن گرفته شده و پیامش همدلی، وحدت و مهر بوده است اما امسال خانواده‌های ایرانی با ممانعت از دورهمی، نقش جدید از مهر را بر این رسم کهن حک کرده‌اند که جان عزیزانشان از هر چیز مهمتر است و می‌توان در هر شرایطی عشق ورزید و زندگی کرد و هوای همنوعان را نیز داشت.
 شب یلدا با دورهمی‌هایش سمبلی از سفره پر برکت ایرانی است و قلب‌هایی که عاشقانه با زندگی پیوند دارند و امسال در آیین یلدای متفاوت با استفاده از فضای مجازی و تبریک از راه دور مودت خانواده‌ها در آینه آگاهی و تعهد به سلامت خود را نشان می‌دهد.

شب چله امسال و در کشاکش شیوع ویروس کرونا خانوارهای ایرانی با یلدای متفاوتشان سبدی از مهر را به مدافعان سلامت که نزدیک به ۱۰ ماه است از جان و زندگی خود ایثار کرده‌اند، هدیه می‌دهند و به جای سفره‌های رنگین، آجیل و انار و فال و خاطره‌گویی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشان می‌دهند که بزرگان فامیل و عزیزانشان چقدر برایشان ارزشمند هستند و حاضر هستند از خوشی کوتاه دست بکشند تا ویروس کرونا بی‌رحمانه سلامت آنان و عزیزانشان را نگیرد.
امسال در بلند ترین شب سال پدر و مادرها چشم انتظار فرزندان خود نیستند، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها نخودچی و کشمش برای نوه‌های خود آماده نمی‌کنند و سفره های بزرگ غذا در خانه بزرگتر خانواده پهن نمی‌شود و هر خانواده درازای بلندترین شب سال را با فالی خوش‌ یمن در سلامت در منزل خود به سر می‌کند.
پرستاران بخش کرونای بیمارستان امام خمینی(ره) خمین دلگیر از کسبه‌ای که با حراج های شب یلدا مردم را به خیابان‌ها می‌کشانند چشم دوخته‌اند به روزهای پایانی فصل پاییز تا شاید از شمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ کاسته شود و محور این اتفاق مبارک خانواده‌های متعهد و پایبند به دستورات بهداشتی هستند.


توصیه‌های مسئولان و کادر درمان در مورد رعایت دستورات بهداشتی در شب یلدا، به دلیل صیانت از جان شهروندان است چرا که ویروس کرونا همچنان در کمین غافلان است و می‌طلبد خانواده‌ها امسال در فضای مجازی و الکترونیکی دورهمی داشته باشند و از تماس حضوری که دام کووید ۱۹ است، بپرهیزند.
معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است: زمینه‌ اوج گیری مجدد کرونا  بعد از دورهمی شب یلدا به خصوص در مناطق سردسیر و شمالی کشور وجود دارد و تنها راه قطع زنجیره بیماری پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی است.
دکتر «ایرج حریرچی» از مردم درخواست کرده است که دورهمی و تجمع خانوادگی را به حداقل رسانده و شب یلدای امسال را به صورت مجازی برگزار کنند چرا که وضعیت کشور در خصوص کرونا شکننده است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر حفظ دستاوردهای بزرگ اخیر در کنترل کرونا در سطح کشور بیان کرده است: اگر مراقبت نکنیم، این دستاوردها خدشه‌دار شده و کرونا دوباره سیر صعودی پیدا می‌کند.

با یلدای متفاوت قدردان کادر درمان باشیم
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با تقدیر از کادر بهداشت و درمان این شهرستان عنوان می‌کند: دیدن چشمان خسته پرستاران که ماه ها است بدون هیچ چشم داشتی در کنار بیماران هستند تنها در سایه همراهی در رعایت دستورات بهداشتی می‌تواند الیام بخش باشد و رعایت توصیه‌ای ستاد ملی کرونا در شب یلدا کمترین کاری است که می‌توان در پاسخ به ایثار کادر درمان داشت.
دکتر «مجتبی دیده دار» با اشاره به وضعیت بیمارستان‌ها می‌افزاید: مردم با نه گفتن به دورهمی های شب یلدا شکست بیماری کرونا را نزدیکتر می‌کنند چرا که بسیاری از مبتلایان کووید ۱۹ در جمع‌های خانوادگی به این بیماری مبتلا شدند.
وی با بیان اینکه  شمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان پس از اجرای سراسری محدودیت‌های تردد و توقف فعالیت برخی اصناف، ۲۵ درصد کاهش یافت، افزود: همکاری مناسب شهروندان و اصناف زادگاه امام راحل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماندن در منزل و تعطیلی برخی صنوف سبب کاهش مبتلایان در این شهرستان شد.
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین تاکید کرد: انتظار می‌رود همکاری مناسب مردم در شب یلدای امسال به عنوان یادگاری بر پیکر یلدا باقی بماند و آگاهی در مسیر شکست کرونا سال‌های آتی قصه بزرگان برای فامیل شود.

وی با اشاره به شناسایی یک‌هزار و ۳۸۶ بیمار مبتلا به کرونا در خمین اضافه کرد: تاکنون یک‌هزار و ۱۹۷ نفر از این بیماران تاکنون بهبود یافته‌اند و ۱۰۴ بیمار کووید ۱۹ در این شهرستان جان خود را از دست دادند.

شادی زودگذر یلدا را با جان عزیزانت معاوضه نکن
یکی از پرستاران بخش کرونای بیمارستان خمین از شهروندان این شهرستان درخواست کرد: به خاطر حفظ سلامتی خودشان و کمک به کادر درمان در شب یلدای امسال کنار هم نباشند و از طریق تلفن و فضای مجازی این شب را جشن بگیرند.
« سپیده عظیمی » گفت: دیدن صحنه‌های رنج‌آور بیماران بدحال کرونا در بیمارستان این پیام را با خود دارد که اکنون زمان غفلت نیست و نباید شادی مقطعی یک دورهمی کوچک را با یک عمر حسرت از دست دادن عزیزان عوض کرد.

یکی دیگر از پرستان بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) خمین گفت: به دلیل شیوع گسترده این بیماری شرایط سخت تر شده و پرستاران فشار کار زیادی را تحمل می کنند.
« مریم محمدی» افزود: تنها انتظار از شهروندان این است که با دورهمی یلدا، شرایط را برای پرستاران و کادر درمان سخت تر نکنند و بگذارند تا سطح نسبی کنترلی که روی بیماری با محدودیت‌های آذرماه ایجاد شده، باقی بماند.
وی ادامه داد: دورهمی در شب یلدا شیب ابتلا به کووید ۱۹ را تندتر می‌کند و جمع‌های خانوادگی، مردم مدافعان سلامت را از خانواده‌هایشان دورتر می‌کند.

ویروس کرونا از زمستان پارسال در کشور شایع شد و استان مرکزی پس از قم دومین کانون بیماری بود که تاکنون سه موج شیوع قوی کووید ۱۹ را از سر گذرانده است.


 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha