دانشگاه فنی وحرفه ای باید به حوزه تولید فناوری وارد شود

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: حوزه فناوری از رسالت‌های مهم این دانشگاه است از این رو دانشگاه فنی وحرفه ای باید به حوزه تولید فناوری در سطوح میانی و پایین وارد شود.

ابراهیم صالحی عمران دوشنبه در همایش روز ملی پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای که طی آن از پژوهشگران برتر دانشگاه فنی و حرفه ای تجلیل شد افزود: دو واژه تکنیکال (technical) به معنای فنی و ووکیشنال (vocational) به معنای حرفه ای در این دانشگاه داریم که از آنها ماموریت های این دانشگاه را می توان استخراج کرد. این دو کلیدواژه های مهمی هستند و ضرورت های پژوهشی در این دانشگاه را توجهیه می کنند.

به گزارش خبر نگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا او از دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان دانشگاهی ماموریت گرا نام برد و اضافه کرد: طبیعتا هم باید ماموریت های خاص این دو دانشگاه را فهمید و پژوهش و فناوری در راستای ماموریت های خاص این دانشگاه باشد .

صالحی عمران گفت: باید به خودمان نظم دهیم و مسیر و جهت خاص خود را  بشناسیم. اگر بخواهیم مانند دانشگاه های نظری شویم راه اشتباهی رفته ایم و باید این سرمایه عظیم یعنی ۱۸۱ دانشکده، ۱۸۰ هزار دانشجو و ۲۰ هزار نیروی حق التدریس را کنار بگذاریم. به عبارتی تمامی برنامه ریزی های درسی، آموزشی و آزمایشگاه ها به خطا خواهد رفت.

لزوم قرار گرفتن پژوهش ها در مسیر فنی و حرفه ای

وی با تاکید دوباره بر ماموریت دانشگاه و با استفاده از دو واژه موجود در نام دانشگاه فنی و حرفه ای تاکید کرد: پژوهش ها نیز باید در همین راستا صورت بگیرد. چرا که اولا حرفه، شغل، اشتغال و کارآفرینی واژه های مهمی هستند که به نظر می رسد به منزله بال آموزش به شمار می روند. هدف از بال آموزشی دانشگاه تربیت تکسنین و نیروهای کاردانی است که قرار است پنجه های کارآمد برای نظام های اجتماعی و اقتصادی باشند که می تواند در صنعت، کشاورزی، خدمات و بخش های مختلف و حتی علوم پزشکی هم وارد شود. 

صالحی عمران با تاکید بر سایر اهداف دانشگاه فنی و حرفه ای، تاکید کرد: هدف اصلی و یکی از ماموریت های اصلی این دانشگاه، تربیت تکنسین است. در این میان بال آموزش وزن بیشتری دارد. وزن آموزش هم بستگی به کیفیت آموزش و پژوهش این دانشگاه دارد. این دو خیلی درهم تنیده و وصل هستند و گاهی نمی شود این دو را از هم جدا کرد.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اساس آموزش در دانشگاه فنی و حرفه ای بر اساس پاسخگویی به نیازهای بازار کار است.

بهره گیری از آینده پژوهی در شناسایی نیازهای بازار کار

صالحی عمران در ادامه عنوان کرد: بسیاری از مشاغل و حرفه ها در حال تغییر هستند. آینده پژوهشی یکی از ضرورت های حوزه پژوهش است چرا که فهم مشاغل بسیار مهم است.

وی افزود: برنامه درسی ما هم متفاوت است برنامه های درسی ما باید برنامه های درسی صلاحیت محور و شایستگی محور باشد، به عبارت دیگر متفاوت باشد.

نقش کارفرما در روندهای آموزش فنی و حرفه ای

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای در ادامه بر ضرورت استفاده از کارفرما و صنعت در روند آموزش و پژوهش در فنی وحرفه ای اشاره کرد و گفت: ما میگوییم کارفرما و صنعت. کارفرما و صنعت در بخش های کشاورزی و خدمات حوزه های مختلف باید برای ما سرفصل بنویسند؛ یعنی همکاریچند جانبه ای را طلب می کند.

وی گفت: در بسیاری از سیستم های آموزش مهارتی در دنیا کارفرماها حضور دارند. این همان پژوهش است. در این شرایط اطلاعات بازار کار، بازاریابی و اطلاعات بسیار مهم هستند. یعنی بر اساس اطلاعات بازار کار که همان حوزه پژوهش است

دانشگاه فنی وحرفه ای باید فناوری تولید کند

صالحی عمران در ادامه بر لزوم ورود دانشگاه فنی و حرفه ای به حوزه فناوری تاکید کرد و گفت: کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه فنی وحرفه ای باید درگیر تولید فناوری در سطوح میانی و پایینی شود.

وی ادامه داد: حوزه های مختلفی برای پژوهش وجود دارد؛ آموزش های الکترونیک و مجازی، کارگاه های مجازی و آزمایشگاه های مجازی از جمله بخش هایی است که می توان آن را وارد فناروی ها کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه به یکی از مشکلات آموزش های فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: ارزش یابی ها عمدتا در دانشگاه توسط ما صورت می گیرد. پشت اتاق های دربسته تصمیم می گیریم که کدام مهارت ها، سرفصل ها، دانش ها و نگرش های ارزشیابی شود که این هم درست نیست. در حالی که باید از صلاحیت حرفه ای در این بخش ها بهره جست.

صالحی عمران تاکید کرد: ارزشیابی ها گاهی باید به بیرون ارجاع داده شود تا تشخیص بدهند نیروی کار واقعا صلاحیت وورد به بازار کار را دارد یا نه. یک مشکل دیگر بحث نظام پذیرش دانشجو است.

آموزش فنی برچسب آموزش درجه دوم می خورد

وی گفت: هنوز آموزش های فنی و حرفه ای برچسب آموزش درجه دوم می خورد. این چالش بزرگی است و ما را از پذیرفتن دانشجویان مستعد عاجز می کند. 

مشاور وزیر علوم تصریح کرد: برچسب درجه دوم از لحاظ فرهنگی مانع ایجاد زمینه آموزش های مهارتی است در این حوزه نیازمند پژوهش هستیم. برخی پژوهش ها داخلی بوده و برای ارتقای کیفیت حوزه آموزش و پژوهش است و یک سری از پژوهش ها باید خارج از دانشگاه در حوزه فرهنگی و اجتماعی صورت گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =