ادامه بهبود وضعیت کرونا در قم وابسته به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی

قم - ایرنا - به گفته مسئولان استان وضعیت شیوع ویروس کرونا در قم رو به بهبود است اما ادامه این شرایط وابسته به رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی است و هرگونه سهل‌انگاری زمینه‌را برای تغییر وضعیت استان فراهم می‌کند.

برسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد، طی روزهای اخیر حضور مردم در خیابان‌ها و مراکز خرید شهر قم بیشتر شده و این مساله در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی خطر افزایش شیوع ویروس کرونا را افزایش خواهد داد، همچنین بسیاری از خانواده‌ها با این فکر که وضعیت کرونا در قم بهتر شده، میهمانی‌های خود را آغاز کرده اند که این مساله نیز می‌تواند زنگ خطر جدی در مسیر کنترل شیوع ویروس کرونا در این استان باشد.

بررسی نظرات مسئولان استان پیرامون آخرین وضعیت کرونا در قم نشان می‌دهد، آنان همچنین مردم را نسبت به رعایت کامل دستوالعمل‌ها دعوت می‌کنند و هشدار می‌دهد که وضعیت کنونی تنها در صورت همکاری همه جانبه ادامه می‌یابد و در غیر این صورت امکان تغییر شرایط وجود دارد.

مقررات وضعیت نارنجی کرونایی کماکان در قم اعمال می‌شود
در همین رابطه استاندار قم با بیان اینکه، رعایت مقررات بهداشتی موجب شد تا در مدیریت و کنترل کرونا عملکرد موفقیت آمیزی در استان داشته باشیم، گفت: با کاهش روند بستری ها و فوتی های بیماری انتظار داریم وارد وضعیت زرد کرونایی شویم ولی تا اعلام رسمی این موضوع کماکان مقررات وضعیت نارنجی را اعمال می کنیم.

بهرام سرمست بیان داشت: تا این لحظه خبری مبنی بر تغییر وضعیت کرونایی قم از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده و هر موقع این وضعیت تغییر کند به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی همچنین با بیان اینکه در جلسه ستاد ملی کرونا موضوع هایی در خصوص شب یلدا و محدودیت هایی که لازم است اعمال شود مطرح و پیشنهاد شد که در کارگروه این ستاد مورد بحث قرار بگیرد افزود: احتمالاً برای بیست و نهم و سی ام آذرماه لازم باشد که محدودیت های شدیدتری اعمال شود تا بلکه این دورهمی ها و دید و بازدیدهای محفلی باعث شکست این روند کاهشی نشود.

وی افزود: موضوع دیگر این جلسه در خصوص پشتیبانی و حمایت از بخش فرهنگ و هنر بود که در قالب تسهیلات کرونایی قرار شد که این بخش نیز مورد حمایت قرار بگیرد و نحوه و جزییات این تسهیلات کرونایی نیز ابلاغ خواهد شد و در اختیار هنرمندان و اصحاب هنر و فرهنگ قرار خواهد گرفت.

سرمست یادآور شد: محدودیت تردد بین شهرها نیز بر اساس همان حالت قبلی ادامه خواهد داشت مگر اینکه وضعیت تغییر کند.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: طبق گزارش های اعلام شده روند کاهش بیماری در اکثر استان های کشور وجود دارد و این جای خوشحالی است البته چند شهرستان وضعیت همچنان قرمز و روند صعودی دارند ولی در کل در سطح کشور روند کاهشی آغاز شده است.

۲۰ بیمار کرونایی از بیمارستان‎های قم ترخیص شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز گذشته ۲۰ تَن از کل بیماران کرونایی که طی روزهای قبل در مراکز درمانی قم بستری شده بودند مرخص شدند.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و دوم آذرماه ۳۱ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۲۵ بیمار جدید در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان افزود: در حال حاضر ۲۳۱ تَن مشکوک به کرونا در بیمارستان های قم بستری می باشند که حال ۵۸ تَن از آنها وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: سه تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود نیز جان خود را از دست دادند.

ارائه خدمات درمان رایگان توسط بسیج جامعه پزشکی

همچنین بسیجیان جامعه پزشکی استان قم، در قالب تیم شهید رهنمون در طرح شهید سردار حاج قاسم سلیمانی به ارائه خدمات به بیماران به صورت رایگان پرداختند.

در این طرح ۴۰ بیمار ویزیت رایگان شده، و داروی رایگان دریافت کردند.

تعدادی از بیماران نیز نیاز بود که به متخصصان ارجاع داده شوند که اقدامات لازم انجام شد.

نانوایی متخلف پلمب شد

یک واحد نانوایی به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط کارشناسان بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم پلمب شد.

این واحد نانوایی در این شرایط کرونایی، بدون در نظر گرفتن سلامت مردم، اقدام به پخت نان می کرد، که پلمب شد.

توجه همزمان به معنویت و بهداشت برای حفظ سلامت مردم

آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) در دیدار رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ضمن خدا قوت به همه کادر بهداشت و درمان گفت: ویروس کرونا از نگاه پزشکی، یک بیماری است و از نگاه معنوی یک امتحان الهی است که پیش روی بشر قرارگرفته است که امیدوارم از این آزمون الهی سربلند خارج شویم.

وی با تقدیر از مشی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حمایت از تصمیمات ستاد ملی کرونا بیان داشت: در مواجهه با این ویروس، باید مقوله امور معنوی با امور بهداشتی و درمانی هم دوش هم حرکت کنند تا هم سلامت مردم حفظ شود و هم اعتقادات و باورهای دینی مردم جایگاهی برای ابراز داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: وضعیت ابتلا، بستری و مرگ و میر کووید در قم نزولی است، ولی باید از این دستاورد صیانت شود.

محمد رضا قدیر گفت: محدودیت ها در شب یلدا باید حفظ شود و دیدارها مجازی باشد.
وی بیان کرد: در مواجهه با بیماری کووید ۱۹، کار ما فقط معطوف به حفظ سلامت جسم نیست و توجه به‌سلامت معنوی افراد نیز در اولویت‌های کاری ما قرار دارد.

همشهریان عزیز در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی می توانند گزارش خود را به سامانه ۱۹۰ در میان گذارند.

وضعیت کرونا در قم از روز پانزدهم آذرماه به حالت نارنجی درآمده است؛ ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید -۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری (ع) در شهرک امام حسن عسکری (ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی (ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha